چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8029

هر فرد در طول زندگی خود ممکن است برای مدتی احساس خستگی زود گذر نماید . خستگی زود گذر می تواند ناشی از کار زیاد ، مشغله های فکری ، تضاد های خانوادگی ، عدم تحرک کافی ، تغذیه نا مناسب یا کم خوابی باشد که با استراحت یا مسافرتی کوتاه تسکین می یابد.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز،دانشمندان دانشکده‌ی هلسینکی معتقدند کار زیاد و خستگی‌های ناشی از کار باعث افزایش وزن می‌شود. کسانی که بعد از یک روز کاری،احساس خستگی  زیادی می‌کنند و یا از میزان بالای فشار کاری شکایت دارند، بیشتر چاق می‌شوند.
در بین زنان و با شدت کمتر در بین مردان، عدم رضایت از زندگی شغلی و خانوادگی با بیش وزنی و حتی چاقی همراه است. میزان افزایش وزن در مردانی که کارهای پرمشغله و پر مسئولیت دارند به مراتب از مردانی که به کارهای آسان و کم تنش می‌پردازند کمتر است. بیش وزنی هم از نظر اقتصادی و هم از نظر بهداشتی برای جامعه مفید نیست.
خستگی زودگذر معمولاً با استراحت ، کاهش حجم کار و رفتن به مسافرتی کوتاه و نشاط آور تسکین یافته یا کاملاً بر طرف می شود.اما خستگی مزمن عارضه ای جدی و قابل تأمل است زیرا این نوع خستگی مستمر و فرسایشی است ، به گونه ای که شخص مبتلا به خستگی مزمن نه تنها آرامش و قرار خود را از دست می دهد و قادر به انجام کامل تعهدات اجتماعی و خانوادگی خود نیست بلکه ادامه خستگی مزمن به افسردگی و انزوای شخص بیمار می انجامد. خستگی مزمن یک اختلال ضعف آور همراه با ناراحتیهای جسمی ، مزاجی و عصبی روانی است
نوع دیگری از خستگی، خستگی  ناشی از گرمااست.زمانی كه دمای محیط اطراف، معادل با دمای بدن شما باشد، بدنتان نمی‌تواند گرما را از طریق تشعشعی دفع كند و اگر محیط اطراف مرطوب باشد، تبخیر عرق بدن نیز محدود می‌شود. در این‌گونه موقعیت‌ها، به خصوص هنگامی كه فعالیت جسمی نیز زیاد صورت بگیرد، بدن حرارتی بیش از حد معمول تولید می‌كند كه ممكن است به ایجاد خستگی گرمایی و حتی گرمازدگی منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha