سلامت نیوز : نماینده  وزیر بهداشت در شورای عالی نظام پرستاری از نبود آموزش های تخصصی در حرفه پرستاری انتقاد کرد و گفت: بنده خلاء ناشی از این آموزش ها را در بالین به عینه مشاهده می کنم و بر این باورم که مردم نباید تاوان بی توجهی مسئولان به این مهم را بپردازند.

شهربانو جعفری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری با اشاره به ناکارآمد بودن آموزش های سلامت عمومی در کشور افزود: متأسفانه این مبحث همواره مورد غفلت واقع شده است اما آموزش های آکادمیک و علمی در این حوزه می تواند با ارتقای دانش و توانمندی افراد در ارائه خدمات مطلوب پرستاری تا حدودی این خلاء های آموزشی را برطرف کند.

وی برگزاری دوره های آموزشی میان رشته ای را بسیار مهم و مورد نیاز جامعه و نظام سلامت برشمرد و گفت: آموزش های تخصصی پرستاران لازمه ارتقای سطح دانش و مهارتهای شغلی پرستاران و بهینه سازی خدمات بهداشتی و درمانی و دستیابی به استانداردهای کارآمد و مطلوب منطبق با نیازهای جامعه است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری لاهیجان افزود: با توجه به تخصصی شدن علوم پزشکی در جهان امروز، حوزه پرستاری نیز از این امر مستثنی نیست و سیاستگذاران نظام سلامت باید با لحاظ زیر ساختها تدابیری را برای تربیت نیروهای متخصص پرستاری برای خدمات دهی در بخش های مختلف بهداشتی و درمانی بیندیشند.

وی مصوبه اخیر دولت مبنی بر ارائه آموزش های تخصصی توسط سازمان نظام  پرستاری را گامی جدی در جهت تحقق این اهداف خواند وگفت: متاسفانه در حال حاضر در مراکز درمانی مجبوریم بدون لحاظ این مهارت های تخصصی افراد را فقط به صرف داشتن مدرک دانشگاهی در بخش های مختلف مستقر کنیم.

جعفری ادامه داد: هنوز به رغم اهمیت این موضوع، برای این مسائل در نظام سلامت بودجه ای لحاظ نشده و برای این آموزش های تخصصی هزینه ای نمی شود. به عنوان مثال بخش آی سی یو یکی از بخش هایی است که الزاماً باید نیروهای پرستار دوره دیده و متخصص در آن ارائه خدمت کنند اما به دلیل نبود نیروهای آموزش دیده مجبوریم پرستاری را بدون تجربه لازم در این بخشها به کار بگیریم.

وی افزود: بنده خود به عینه خلاء ناشی از نبود آموزش های تخصصی پرستاری را در بالین مشاهده می کنم و قطعاً این به ضرر مردم خواهد بود در حالی که این قابل توجیه نیست که به دلیل عدم اختصاص اعتبار به این مهم مردم تاوان آن را بدهند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری خاطر نشان کرد: توسعه علم و تخصص در حرفه پرستاری نیاز سلامت کشور است اما متأسفانه تا امروز برای آن نه بودجه ای مناسب تعریف شده است نه اینکه زیرساخت، برنامه ریزی و مدیریت مناسبی لحاظ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha