سلامت نیوز : سید رفیع حسینی پیش از ظهر امروز در شانزدهمین کنگره اپتومتری ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد در جمع خبرنگاران به مشکلات جامعه اپتومتری اشاره کرد و گفت: اپتومتری رشته‌ای است که در ایران قدمتی 40 ساله دارد که اکنون در چهار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهد، زاهدان و علوم پزشکی ایران سالانه 100 نفر در مقطع کارشناسی اپتومتری فارغ‌التحصیل می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: اما هر روز که می‌گذرد با توجه به شرایط و شرح وظایف نامشخص اپتومتریست‌ها با یکسری چالش‌های جدید مواجه می‌شویم.

وی گفت: تداخل کاری با چشم‌پزشکان در حوزه معاینات و از سوی دیگر با همکاران عینک‌ساز در تجویز و ارائه عینک همواره مشکل داریم.

وی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های کلی وزارت بهداشت و پیگیری‌های متعدد تا حدی مرز‌بندی‌ها با چشم‌پزشکان مشخص شده افزود: اما هنوز بحث عینک‌سازان تجربی لاینحل باقیمانده چون وزارت صنعت،معدن و تجارت در دادن مجوز به این افراد دخالت می‌کند.

به گفته حسینی اگر چه مؤسسات ساخت تجهیزات پزشکی جزو حرف پزشکی محسوب می‌شوند اما وزارت بازرگانی برای هر شخص حقیقی در صنف عینک‌سازان بدون هیچ پیچ‌شرطی مجوز صادر می‌کند.

این اپتومتریست در پاسخ به اینکه آیا صدور مجوز به دلیل کمبود اپتومتریست در کشور است گفت: قبل از سال 65 کمبود اپتومتریست داشتیم و وزارت بهداشت به همین دلیل با برگزاری یکسری آزمون برای افراد تجربی مجوز صادر کرد اما این کمبود اکنون برطرف شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به رأی دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: براساس این رأی افردی می‌توانند مجوز مؤسسات عینک طبی را بگیرند که فارغ‌التحصیل رشته اپتومتریست باشد در حالی که اکنون این اتفاق به درستی نمی‌افتد و کسانی که صلاحیت علمی این کار را ندارند وارد این حرفه شده و وقتی دچار مشکل قانونی می‌شوند طبق قانون باید بر اساس قصور در خدمات پزشکی با آنها برخورد شود.

عضو انجمن علمی اپتومتری ایران بازنگری در کری‌لوم آموزشی مقطع کارشناسی اپتومتری را ضروری دانست و افزود: واحدهای درسی این رشته علی‌رغم پیشرفت علوم و ورود مباحث جدیدی مانند لنزهای تماسی هنوز بازنگری نشده و شاید لازم باشد یک سری واحدهای درسی غیرضرور حذف و واحدهای درسی نیاز جامعه مانند مباحث علمی مربوط به لنزهای تماسی یا عینک‌های طبی پررنگ‌تر شود.

حسینی گفت: اکنون چیزی حدود بیش از 2 هزار فارغ‌التحصیل اپتومتری در کشور داریم و بر اساس نرم جهانی باید به ازای هر 20 هزار نفر یک اپتومتریست فعالیت کند اما بازار کار یکی از دغدغه‌های فکری فارغ‌التحصیلان این رشته است که با تقبل خرید تجهیزات و مطب باید به دلیل ورود افراد غیرحرفه‌ای در حوزه کاریشان دچار سرخوردگی شوند.

شانزدهمین کنگره اپتومتری ایران از 23 تا 25 مرداد در سالن همایش‌های رازی آخرین دستاوردهای علمی در حوزه لنزهای تماسی، عینک‌های طبی و ناهنجاری‌های چشمی را برای جامعه اپتومتری ارائه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha