سلامت نیوز : حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی در جلسه امروز بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های خود در 4 محور شامل موفقیت‌ها، چالش‌ها و همچنین اهداف و راهبردهای بخش سلامت شد، گفت: در خصوص اهمیت سلامت ذکر این نکته ضروری است که براساس قانون اساسی سلامت حقی است همگانی که دولت مکلف است آن را برای تمام افراد کشور تامین کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: تامین امنیت وظیفه حاکمیتی است و مردم همچنان که به آب و غذا محتاج هستند به سلامت نیز محتاج هستند، انتظار مردم از حاکمیت، تامین امنیت و سلامت است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: قانونگذار بر تامین سلامت تاکید دارد و نه فقط دسترسی به آن بنابر این وظیفه حاکمیت تامین سلامت است چرا که امنیت، سلامت اجتماعی را به همراه دارد و سلامت اجتماعی امنیت را تضمین می‌کند.

هاشمی در ادامه گفت: انتظار حداقلی مردم این است که حاکمیت زیرساختهای اولیه را برای تامین سلامت مردم تامین کند، در ثانی ما معتقد هستیم انسان سالم محور توسعه پایدار است و رشد و توسعه اقتصاد پایدار بدون داشتن انسان‌هایی با سلامت جسمی امکان پذیر نیست.

وی افزود: در باب اهمیت سلامت باید این نکته را عرض کنم که مقالات و مستندات علمی نشان می‌دهد که 20 درصد تولید ناخالص ملی به سلامت وابسته است و بدون سلامت امکان ندارد که یک جامعه به رشد و شکوفایی اقتصادی دست یابد.
 
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در بخش پزشکی و تامین سلامت گفت: ارتقای سطح خدمات فوریتی به ویژه در دوران دفاع مقدس و دسترسی بیش از 90 درصد روستاییان و 100 درصد جمعیت شهری به خدمات پایه سلامت از جمله این کامیابی‌هاست.

هاشمی گفت: خوشبختانه امید زندگی برای خانمها به بیش از 72 سال و برای آقایان به 70 سال افزایش پیدا کرده است، کاهش مرگ و میر مادران وکودکان یک سال در سایه ایجاد 18 هزار خانه بهداشت در روستاهای کشور و آموزش نیروهای ماهر حاصل شده است. رشد علمی خیره کننده در برخی از رشته‌ها و تولید قابل توجهی از اقلام در دارویی در کشور نیز جز همین پیشرفتهاست.

وی افزود: علیرغم این پیشرفت‌ها نظام سلامت با چالش‌های فراوانی روبرو است. رتبه ایران درباره شاخص سلامت در بین 180 کشور دنیا 99 است درحالی که رتبه ترکیه 49، بنگلادش 51 و بحرین 57 و قطر 70 است. در بین 20 کشور منطقه در عمل سزارین رتبه ایران اول، در مرگ و میر کودکان رتبه چهارم، در مرگ و میر مادران باردار رتبه پنجم، در مرگ بالغین 15 تا 24 سال رتبه پنجم و در امید به زندگی رتبه هشتم و در مرگ شیرخواران رتبه هشتم است، در حالی که ما در دوره‌هایی در دو رتبه اول قرار داشتیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این در حالی است که طبق سند چشم انداز ادعا شده است ایران باید در تمام زمینه‌ها به رتبه اول برسد. از سوی دیگر رشد اعتبارات واقعی این وزارتخانه در برنامه مصوب در اعتبارات سال 92 ،پنج درصد منفی است و شما این را با نرخ تورم مقایسه کنید.

وی افزود: از سوی دیگر در سال قبل ما حدود 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و این وزارتخانه نزدیک به 3500 میلیارد تومان بدهی دارد و این مسئله شرایطی را برای همکاران من ایجاد کرده است که اداره مجموعه‌ها به این سادگی امکان پذیر نیست.ما نیاز به یک تحول اساسی برای اداره پرجمعیت‌ترین و تخصصی‌ترین وزارتخانه دولت داریم.

هاشمی گفت: من معتقدم هستم با ارائه راه حل‌های علمی که در برنامه‌ پنج ساله علمی به خوبی نشان داده شده است، در ایجاد این تغییر همه کمک کنیم و بدون شک، بدون کمک شما نمایندگان محترم و کمیسیون‌های تخصصی و حمایت همه جانبه دولت و صبوری امیدواری مردم عزیز امکان توفیق میسر نیست.

وی افزود: بنده برنامه را در 29 صفحه تقدیم شما عزیزان کردم. که زیر نظر متخصصان وزارت بهداشت و درمان تدوین شده و در سه سطح اولیت بندی شده است. یکی برنامه‌های فوری است که ما باید آن را تا پایان سال اجرایی کنیم و بخشی از آن برنامه‌های میان مدت است که باید تا پایان سال اجرایی شود. همچنین بخشی از برنامه‌ها میان مدت و مهلت اجرای آن تا پایان دولت است و در مورد برنامه های بلند مدت هدف پایه ریزی برنامه‌هایی که در دولتهای بعدی باید تعقیب شود.

هاشمی همچنین با اشاره به اهداف این برنامه گفت: رویکرد کلان دولت یازدهم در برنامه پیشنهادی در 21 مورد فهرست شده است که می‌توان به تعدادی از آنها اشاره کرد.

وی افزود: استفاه از راه‌کارهای قانونی برنامه پنجم به منظور تامین مورد نیاز تشکیل ستاد مدیریت بحران دارو و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به منظور رفع مشکلات نقدینگی و تسهیل فرآیندهای قانونی که ما در این باره با رئیس جمهور معاون اول صحبت شده است و تلاش می‌کنیم تا به سرعت مشکلات دارویی را حل کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: استقرار گام به گام پزشک خانواده و نظام ارجاع البته پس از آسیب‌شناسی کارشناسان عملی خواهد شد، پزشک خانواده حلقه‌ای از نظام ارجاع است که به نظر می‌رسد اصرار در سرعت اجرا باعث صدمه به کیفیت آن شده و باید قبل از گسترش آن اشکالات آن برطرف شود و بعد گسترش پیدا کند.

وی افزود: من اطلاع دارم که در استان‌هایی که بیش از سایر استان‌ها در آن هزینه شده است همانند استان فارس، مازندران و سیستان و بلوچستان مشکلات عدیده‌ای برای پزشکان و خدمت گیران پیش آمده که بیش از هرکار باید این مشکلات رفع شود و اجرای پزشک خانواده نیاز به 10 تا 15 سال زمان دارد.

وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: از دیگر اقداماتی که باید در ماه‌های باقیمانده سال به انجام برسد تصویب راهکارهایی برای تامین نیروی انسانی برای مناطق محروم است و باید چه در زمینه پزشک عمومی و چه تخصصی شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا افراد بومی بتوانند در این نقاط تقویت شوند، در طول 35 سال انقلاب، تاکنون موفقیتی مشکل کمبود نیروی انسانی حل نشده است، حتماً باید کف نمره ورودی به نحوی پیش‌بینی شود که مشکل این افراد حل شود.

وی افزود: بازسازی، نوسازی و گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور باید در دستور کار قرار گیرد و نکته مهم دیگر تقویت دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت فضایی کشور است که در صحبت‌های مخالفین به آن اشاره شد و ما حتماً باید این دبیرخانه را تقویت کنیم و حتماً باید شورا به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود؛ 75 درصد مأموریت ما فرابخشی است و ما امیدواریم که بتوانیم سهم سلامت را مطالبه کنیم.

هاشمی اظهارداشت:من لازم می‌دانم ضمن احترام به مخالفین محترم و تشکر از موافقین عرض کنم همانطور که رئیس جمهور به آن اشاره داشت من نیز با اصرار رئیس جمهور علیرغم اینکه افرادی شایسته‌تر هستند به این مسئولیت تن‌ دادم و فکر می‌کنم که در شرایطی هستم که با اخلاص و امیدواری به فضل و رحمت پروردگار، پا در این میدان گذاشتم.

وی افزود: حدود 22 سال سن داشتم که در شورای اقتصاد در کنار آقای دکتر احمد توکلی که در آن موقع تصدی وزارت کار را برعهده داشت، از طرف جهاد سازندگی حضور داشتم و در دوران دفاع مقدس مدتی دبیر شورای آموزش پزشکی کشور بودم، مدتی ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه تهران را بر عهده داشتم و مدت مدیدی است که مدیرگروه دبیر انجمن چشم‌پزشکی کشور هستم و تصور می‌کنم که توان اداره این بخش‌ها را دارم.

وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همه ما باید اعتراف کنیم که کشور ما در شرایط خاصی به سر می‌برد، ما همه برای فداکاری و کمک به مردم آمده‌ایم بنابراین در صدد زمینه‌سازی برای اقتدار خود یا هیچ فرد و گروه و جریانی نیستیم، همه کسانی که در این مجموعه هستند قطعاً با همین روحیه آمده‌اند.

هاشمی ادامه داد: آنچه که وظیفه و سبقه من است رسیدگی به محرومین، مستضعفین نقاط دوردست و تقویت بیمارستانهای دولتی و رفع مشکلات آنهاست که این با شعار، شدنی نیست؛ آنچه که باعث می‌شود رویکرد من متفاوت باشد این است که من اهل پرخاش به مجموعه جامعه پزشکی کشور نیستم و این کار نه با روحیه اعتدالی ما و نه با سیاستهای دولت هماهنگ نیست .

وی افزود: بخش عمده‌ای از جامعه پزشکی کشور در خدمت مردم هستند، تعداد 175 انجمن تخصصی در کشور فعال هستند در مراجعات دوستان بسیجی به پزشکان 70 درصد آنها اعلام آمادگی کردند که بدون منت برای خدمت به مردم در نقاط دوردست کشور مراجعه کنند و امکانات و خدمات را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهند و ما نباید خود را از آنها محروم کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: بنابراین ما باید بخش عظیمی از جامعه پزشکی را با خود برای تحقق مطالبات بحقی که نمایندگان به آن اشاره کرده‌اند، در مقوله تعرفه‌های غیرواقعی با خود همراه کنیم البته به جزء الزامات قانونی، که ما حتماً باید تعرفه‌ها را واقعی کنیم.

وی افزود: من امیدوارم که در همه این موارد از حمایت شما نمایندگان برخوردار باشم و مطمئن هستم که با قانون برنامه پنجم توسعه و الزاماتی که هم برای دولت و هم برای بخش اقتصادی دولت وجود دارد می‌توانیم به تعداد زیادی از خواسته‌های شما نمایندگان جامه عمل بپوشانیم و اطمینان دارم که با اعتمادسازی بین وزارتخانه و مجلس و کمیسیون بهداشت، کمیسیون اجتماعی و سازمانهای نظام پزشکی و پرستاری و همه نخبگان هم‌افزایی را در این دوره و در مسیر تحقق اهداف ترسیم شده داشته باشیم و در این مسیر حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر حتماً به کارهای کارشناسی در مجلس، کمیسیونهای مرتبط، مرکز پژوهشهای مجلس توجه خواهم کرد و با حضور فعال در مجلس، دیدارها، کمیسیون ها، هماهنگی و تعامل لازم را با مجلس خواهم داشت چرا که معتقدم بدون کمک شما و همکاری سایرین که با بخش سلامت مرتبط هستند امکان توفیق فراهم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha