سلامت نیوز : دبیر کمیته راهبردی انجمن سرطان ایران گفت: ابتلای یکی از اعضای خانواده به سرطان، جایگاه خانواده را از نظر اقتصادی در هر سطحی که هست یک درجه تنزل می‌دهد به خصوص در خانواده‌های فقیر اگر بیمار نان آور خانه نیز باشد این روند به سوی نابودی آنها پیش در شرایطی که تنها می توانند به بیمه دل خوش باشند.

دکتر پیام آزاده در گفت‌وگو با ایسنا ؛ با اشاره به اینکه چالش‌های موجود در کشور درباره درمان بیماران مبتلا به سرطان بسیار گسترده است، اظهار داشت: مراحل تشخیص و درمان این بیماری باید به صورت تیمی انجام شود و این موضوع جدی‌ترین مساله در برخورد با سرطان به شمار می رود. در واقع لازم است علاوه بر خانواده و پزشک مربوطه، سایر پزشکان در حوزه‌های مختلف همچون روانپزشکی، جراحی، پاتولوژی و متخصص تغذیه در تمام مراحل سرطان، روند بهبودی بیماران را تحت نظر داشته باشند و نظام سلامت نیز می بایست برای تمام این موارد بودجه کافی اختصاص دهد به طوری که هزینه های مربوطه مشمول بیمه واقع شود در حالی که متاسفانه ما هنوز به این منطق نرسیده‌ایم.

وی، مساله بیمه را یک معضل بسیار بزرگ در کشور عنوان کرد و گفت: فلسفه وجودی بیمه این است که باید برای همه بیماران به ویژه اقشار آسیب پذیر و کم درآمد امنیت خاطر به همراه بیاورد؛ تمام کشورهای پیشرفته دنیا یک بیمه واحد و یک صندوق مشخص دارند که به روش های مختلف به آن پول واریز شده و مردم از فقیر تا غنی از آن بهره مند می شوند که حداقل 90 درصد و در برخی کشورها حتی تا 100 درصد هزینه‌های درمان یک بیمار از آن طریق تامین می شود.

آزاده خاطرنشان کرد: متاسفانه به رغم اینکه در حال حاضر درمان سرطان پرهزینه‌ترین درمان‌ها در میان تمام بیماری‌ها محسوب می‌شود، بیماران مبتلا به این بیماری در کشور ما بین 40 تا 60 درصد هزینه‌ها را شخصا پرداخت می کنند که این امر با سند چشم‌انداز 20 ساله منافات دارد.

به رغم اینکه در حال حاضر درمان سرطان پرهزینه‌ترین درمان‌ها در میان تمام بیماری‌ها محسوب می‌شود، بیماران مبتلا به این بیماری در کشور ما بین 40 تا 60 درصد هزینه‌ها را شخصا پرداخت می کنند که این امر با سند چشم‌انداز منافات دارد

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در هر جای دنیا ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری سرطان موجب می شود جایگاه خانواده از نظر اقتصادی در هر سطحی که هست یک درجه تنزل یابد به خصوص در خانواده‌های فقیر اگر بیمار نان آور خانه نیز باشد این روند به سوی نابودی خانواده پیش می رود، در شرایطی که تنها می‌توانند به بیمه دل خوش باشند.

ضرورت ایجاد بیمه واحد ملی برای تحت پوشش قراردادن تمامی اقشار

وی ابراز تاسف کرد: در ایران هر بانک یا هر سازمانی برای خود یک بیمه تاسیس کرده است و پولی که باید بابت هزینه‌های درمان بیماران خرج شود در این میان به هدر می رود. باید توجه داشت اقشار آسیب پذیر که احتمال ابتلای آنها به سرطان بیشتر است تنها یک بیمه تامین اجتماعی دارند که بیمارستان‌های خصوصی آن را قبول نمی‌کنند و تعداد بیمارستان‌های دولتی هم که آن را می پذیرند محدود است. ایجاد یک بیمه واحد، ملی و قابل عملیاتی شدن برای تحت پوشش قراردادن همه مردم جهت رفع مشکلات موجود در مسیر درمان بیماران ضروری به نظر می‌رسد. به طوری که علاوه بر آن افراد خواهان بیمه خصوصی نیز بتوانند خود را بیمه اضافی نموده و از مزیت های بیشتر استفاده کنند.

این عضو هیات موسس انجمن سرطان ایران در این خصوص اضافه کرد: باید هر سازمانی اعم از دولتی یا غیر دولتی که از حقوق و مزایایی برخوردار است درصدی را به این صندوق می پردازد. در حال حاضر تعداد موسسه خیریه فعال در زمینه کمک به بیماران سرطانی زیاد است اما از آنجا که همسو نیستند کارکرد واحدی ندارند لذا ایجاد یک بیمه ملی در درمان این بیماران بسیار کمک کننده است.

وی با اشاره به مدل های بیمه ای درازمدتی که می توان برای کمک به اقشار آسیب پذیر به ویژه بیماران مبتلا به سرطان طراحی کرد، اظهار داشت: اختصاص یارانه به بیماران خاص که لازم به ذکر است طی یکسال گذشته هیچ نوع واریزی به بیماران مبتلا به سرطان صورت نگرفته، طرح های کوتاه مدتی است که جوابگوی نیاز مردم نبوده و برنامه های طولانی مدتی باید در این زمینه پیش بینی و اجرا شود.

دولت باید بیمه را به عنوان زیرساخت اصلی عدالت در سلامت جدی بگیرد

دکتر آزاده تصریح کرد: اقتصاد سلامت و عدالت سلامت از جمله مباحث مهم در بخش بهداشت و درمان کشور است. دولت نباید بیمه را به عنوان یکی از زیرساخت های عدالت سلامت نادیده بگیرد. وزارت بهداشت و درمان موظف است متولی تشکیل بیمه واحد برای همه کارمندان، کارگران و بخش خصوصی در سراسر کشور شود و همچنین هیچ سازمان دولتی و وابسته به دولت نباید هزینه ای بابت بیمه تکمیلی پرداخت کند.

دبیر کمیته راهبردی انجمن سرطان ایران در پایان خاطرنشان کرد: بهترین راهکار جهت ساماندهی به وضعیت بیمه در کشور ایجاد سیستم رایانه ای ثبت اطلاعات برای هر فرد و داشتن یک کارت هوشمند است که تمام مردم بتوانند به وسیله آن از بیمه خود استفاده کنند، همچنین با مراجعه بیمار به بیمارستان علاوه بر امکان استفاده از بیمه بلافاصله پرونده الکترونیک پزشکی او از آن طریق قابل دسترسی باشد. در واقع به کارگیری این سیستم ارجاع درخصوص بیماران مبتلا به سرطان در ضمن خدمت رسانی به مردم اطلاعات کامل آنها را در اختیار پزشک قرار می دهد. می توان این سیستم را به سایر بیماری‌ها بسط داد تا بیماران با خیالی آسوده به درمان بپردازند ودر کنار دغدغه‌های روحی، روانی و جسمی متحمل فشارهای دیگر نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha