سلامت نیوز : اسهال، دردهای قولنجی و استفراغ در نوزادنی که با شیرمادر تغذیه می‌کنند کمتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ کار‌شناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا در مورد مزایا و فواید شیر مادر گفت: آغوز شیر مادر، حاوی مواد مفید و سازنده‌ای است که اولین و بهترین واکسن برای حفاظت کودک در برابر بیماریهای عفونی و نیز دارای خاصیت کشندگی میکروب‌ها و ویروس‌ها است و احتمال ابتلای شیر خوار را به بسیاری از عفونت‌ها، بخصوص عفونتهای گوارشی و تنفسی را کاهش می‌دهد.

زهرا شهاب فرد ادامه داد: شیر مادر به تنهایی می‌تواند از لحظه تولد تا پایان ۴ ماهگی و حتی ۶ ماهگی، تمام نیازهای غذایی شیرخوار را برای رشد طبیعی او تأمین کند.

وی گفت: چربی و پروتئین شیر مادر نسبت به شیرهای دیگر هضم و جذب بهتری دارد به همین دلیل اسهال، دردهای قولنجی، جمع شدن گاز، استفراغ و حساسیت نسبت به پروتئین در این شیر خواران کمتر است.

این کار‌شناس دارویی اضافه کرد: همچنین به علت وجود آب کافی در شیر مادر، تشنگی نوزاد برطرف و اشتهای او تحریک می‌شود و نیازی به دادن آب یا آب قند حتی در مکانهای بسیار گرم و خشک نیست.

به گفته وی میزان کلسیم، فسفر، سدیم و پتاسیم شیر مادر کم بوده و متناسب کلیه نارس و قدرت ناکافی دفع او است.

شهاب فرد گفت: میزان ابتلا به آسم، آلرژی، اگزما در این شیرخواران کمتر و میزان ابتلای آنان به افزایش کلسترول در بزرگسالی و بالا رفتن خطر ابتلا به بیماریهای قلبی - عروقی کمتر است.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود عواملی مانند لاکتوفرین، اسیدیته، بخصوص ویتامین C بیشتر آن، جذب آهن به مراتب بهتر صورت می‌گیرد، اضافه کرد: چربی شیر مادر در شروع هر وعده شیر، کمتر است و سپس میزان آن تدریجا بیشتر می‌شود و این تغییرات، کمک بزرگی به سیر نگه داشتن شیرخوار می‌کند.

شهاب فرد در خصوص مزایای شیردهی جهت مادران شیرده افزود: شیردهی زودرس و بلافاصله بعد از تولد، سبب تحریک انقباضات رحم شده، که این خود به کنترل خونریزی پس از زایمان کمک می‌کند.

به گفته وی پرولاکتین در زنان شیرده، تخمک گذاریشان را به تأخیر می‌اندازد و احتمال حاملگی نا‌خواسته را کاهش می‌دهد. همچنین احتمال سرطان تخمدان و پستان را کاهش می‌دهد.

این کار‌شناس در خصوص مزایای روانی شیردهی گفت: شیردهی، رابطه بین مادر و فرزند را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود فرزندان در دوران بلوغ از امنیت روانی بیشتری برخوردار باشند.

به گفته وی، ویتامینهای محلول در چربی، مواد معدنی، IgA، اینترفرون‌ها، لاکتوفرین و اسیدهای آمینه ضروری به وفور در شیر مادر به خصوص در آغوز آن وجود دارد.

شهاب فرد در خصوص کاهش وزن، به مادرانی که نگران چاقی و افزایش وزن پس از زایمان می‌باشند، توصیه کرد: حتما شیردهی انجام شود زیرا تولید شیر سبب می‌شود که ذخایر چربی و مواد غذایی که در دوران بارداری در بدن او ذخیره شده‌اند، مصرف شود و مانع از بروز چاقی در وی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha