پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳

صبح روز گذشته نوبت در مجلس به وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی رسید؛ وزارتخانه‌ای که در سال گذشته وزیرش به‌خاطر انتصاب مرتضوی استیضاح شد و مجموعه‌های تحت‌مدیریتش در حوزه رفاه‌اجتماعی از جمله سازمان تامین‌اجتماعی، شستا، سازمان بهزیستی و سازمان بیمه سلامت بیشترین عزل‌ونصب‌ها و سیاسی‌کاری‌ها را در دولت احمدی‌نژاد به خود دیدند.

پاسخ کارشناسان به منتقدان ربیعی
سلامت نیوز:‌ صبح روز گذشته نوبت در مجلس به وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی رسید؛ وزارتخانه‌ای که در سال گذشته وزیرش به‌خاطر انتصاب مرتضوی استیضاح شد و مجموعه‌های تحت‌مدیریتش در حوزه رفاه‌اجتماعی از جمله سازمان تامین‌اجتماعی، شستا، سازمان بهزیستی و سازمان بیمه سلامت بیشترین عزل‌ونصب‌ها و سیاسی‌کاری‌ها را در دولت احمدی‌نژاد به خود دیدند. «علی ربیعی»، وزیر پیشنهادی در دفاع از خود گفت: «این مجموعه بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته و تبدیل به حیاط‌خلوت و سیاست‌زده شده است. در اولین اقدام مجموعه اقتصادی این وزارتخانه را از سیاست‌زدگی دور می‌کنم، برنامه پاک‌دستی را دنبال کرده و افرادی فارغ از جناح‌های سیاسی و قوی وارد وزارتخانه خواهم کرد. این بخش باید سودی بالای 30‌درصد بدهد، این در حالی است که کار ما فقط بنگاه‌داری نیست.»

مخالفان ربیعی در بحث‌های اجتماعی از ضرورت انتخاب یک اقتصاددان در این حوزه سخن می‌گفتند حال آنکه قانون برنامه پنجم توسعه صندوق‌های بیمه‌ای زیرمجموعه این وزارتخانه را از بنگاه‌داری منع می‌کند. نگاه اقتصادی و سیاست‌زده در دولت نهم و دهم تا آنجا پیش رفت که یک مدیر کارخانه فنر‌سازی را وزیر کرد و بیشترین آسیب را در این سال‌ها بر این وزارتخانه و تامین‌اجتماعی تحمیل کرد.

در ادامه نظرات مخالفان ربیعی، دفاع او و مصاحبه «شرق» با مظفر کریمی در دفاع از ربیعی را می‌خوانید.

رضا صابری، نماینده رامیان و آزادشهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، با اشاره به ممارست 30ساله ربیعی در حوزه‌های اطلاعات و آموزش، گفت: چه تضمینی دارد که فضای این وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود.  محمد پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان دیگر مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در صحن علنی مجلس گفت: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه به‌وجود آمده و ماموریت‌های متفاوتی دارد اما ربیعی با ادبیات و سیاست‌های اجتماعی وارد این عرصه شده است؛ نکته اصلی این است که ما امروز تصدی مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور را به کسی می‌دهیم که دارای ادبیات اجتماعی و تجربه وزارت کار است.

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی در اثبات اظهارات خود گفت: امروز در دنیا نهادهای بیمه‌ای به‌عنوان مهم‌ترین نهادهای اقتصادی فعالیت می‌کنند. سازمان تامین‌اجتماعی نیز سازمان اقتصادی‌ای است که خدمات آن اجتماعی است.  وی تاکید کرد: 80‌درصد ماموریت‌ها و وزن اصلی این وزارتخانه نهادهای اقتصادی هستند مثل بانک‌ها، بیمه‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و وقفی. علاوه بر این سازمان تامین‌اجتماعی که زیرمجموعه این وزارتخانه است شامل نهادهای مهم مالی مثل صندوق بازنشستگی، کشوری و صندوق بیمه عشایر و روستاییان است که قبل از اینکه آثار اجتماعی داشته باشد دارای رویکرد اقتصادی است.  پورابراهیمی ادامه داد: سازمان بیمه تامین‌اجتماعی شامل درآمد 10‌میلیون بیمه‌شده است که ماهانه درآمدی معادل دوهزارمیلیاردتومان به آن واریز می‌شود. کدام نهاد مالی در کشور تا این حد درآمد دارد؟  وی با بیان اینکه برای وزیر پیشنهادی احترام قایل هستم، گفت: مدارک تحصیلی ایشان مدیریت دولتی و فرهنگی است. ‌ای‌کاش با توجه به سوابق اطلاعاتی ایشان و فعالیتشان در زمره سربازان گمنام امام‌زمان(عج)، ربیعی برای وزارتخانه دیگری معرفی می‌شد.

ربیعی: وزارت کار را به حیاط‌خلوت تبدیل کردند

علی ربیعی صبح دیروز در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برنامه‌های رفاه‌اجتماعی از مهم‌ترین بخش برنامه‌های من محسوب می‌شود، گفت: بخش رفاه‌اجتماعی از بخش‌هایی است که متوازن‌کننده رشد و توسعه کشور محسوب می‌شود. پیش از این دو تجربه از برزیلی‌کردن کشور داشته‌ایم که یکی از این تجربه‌ها تجربه توده ستایانه بوده است.

ربیعی همچنین به سوالاتی که در مورد شستا و تامین‌اجتماعی از سوی نمایندگان مطرح شده بود، اشاره کرد و گفت: 47‌درصد جمعیت کشور در این حوزه قرار دارد، تمام صندوق‌ها ورشکسته هستند، نسبت بین شاغلان و مستمری‌بگیران زیر شش‌درصد آمده که زیر خط قرمز و خط خطر است، صندوق‌های فولاد سه‌ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و منابع و مصارف صندوق‌ها از بزرگ‌ترین چالش‌هاست.

وی با بیان اینکه معتقدم بخشی از مشکلات در بخش کار و وزارتخانه مدیریتی است، تصریح کرد: این مجموعه بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته و تبدیل به حیاط‌خلوت و سیاست‌زده شده است، در اولین اقدام مجموعه اقتصادی این وزارتخانه را از سیاست‌زدگی دور می‌کنم، برنامه پاک‌دستی را دنبال کرده و افرادی فارغ از جناح‌های سیاسی و قوی وارد وزارتخانه خواهم کرد. این بخش باید سودی بالای 30‌درصد دهد، این در حالی است که کار ما فقط بنگاهداری نیست.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی به موضوعات مربوط به بهزیستی به‌عنوان دیگر بحث‌های چالش‌برانگیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک‌میلیون‌زن سرپرست خانوار در کشور داریم که برای آنها برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در مورد تناسب من و وزارتخانه سوال کردند، گفت: پاسخ من این است آیا باید یک پزشک، اقتصاددان یا آسیب‌شناس اجتماعی برای مدیریت در این وزارتخانه انتخاب می‌شد؟ فردی که بتواند توازنی بین رفاه‌اجتماعی، کار و تعاون ایجاد کند کجاست؟ این وزارتخانه یک مدیر استراتژیک می‌خواهد و من مدیری استراتژیست هستم.
«مظفر کریمی» کارشناس رفاه‌اجتماعی؛ با بیان اینکه روحانی انتخاب بسیار خوبی برای وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی داشته است، گفت: این وزارتخانه نیاز به یک مدیر متخصص به مدیریت استراتژیک دارد و ربیعی، واجد چنین ویژگی‌هایی است چراکه دارای تحصیلات در این رشته است و در رشته رفاه‌اجتماعی نیز تحصیل کرده است.

 وی با بیان اینکه نگاه تخصصی به وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی باید اجتماعی ـ‌ اقتصادی باشد و نه صرفا اقتصادی گفت: «شستا» بخش کوچکی از مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی است و هرچند حوزه کاری شستا گسترده است اما وزیر قرار نیست شستا را اداره کند بلکه باید مدیر مستقل برای تامین‌اجتماعی انتخاب کند و مدیر تامین‌اجتماعی باید رییس شستا را انتخاب کند و وزیر حق ندارد مستقیما مدیریت شستا را منصوب کند.

 وی افزود: سازمان تامین‌اجتماعی وابسته به وزارت تعاون و رفاه است و نه زیرمجموعه و به نظر می‌رسد این نماینده مجلس نگاه درستی به وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی ندارد و در زیر مجموعه این وزارتخانه سازمان بهزیستی قرار دارد که یک سازمان صرفا اجتماعی است و سازمان‌های تامین‌اجتماعی، بیمه سلامت و بازنشستگی مجموعه‌های بیمه‌ای اجتماعی هستند.

مظفر کریمی ادامه داد: آمارهایی که ربیعی درخصوص صندوق‌های بیمه‌ای اعلام کرده به واقعیت نزدیک است. سازمان تامین‌اجتماعی در حال حاضر در نقطه سربه‌سری قرار دارد و سایر صندوق‌های بیمه‌ای ورشکسته محسوب می‌شوند و تنها تامین‌اجتماعی قابل احیاست و تمام این صندوق‌ها به بودجه دولت وابسته هستند و جزو چالش‌های اصلی نظام‌اند و مهم‌ترین برنامه وزیر باید این باشد که جلو ایجاد تکالیف قانونی بیشتر بدون پشتوانه لازم برای سازمان تامین‌اجتماعی را بگیرد و این موضوع بدون کمک مجلس ممکن نیست.

 وی افزود: قوانین تصویب شده در سازمان تامین‌اجتماعی از سال 85 تاکنون موجب شده بدهی‌های دولت به تامین‌اجتماعی در شش‌سال گذشته شش‌برابر شود و باید رویکرد اصلی قانونگذاری در این حوزه‌ها مبتنی بر محاسبات بیمه‌ای باشد.
 مظفر کریمی در ادامه گفت: در حوزه اجتماعی ناکافی‌بودن حمایت‌های اجتماعی در سال‌های گذشته مهم‌ترین چالش دولت بوده است. در دوره گذشته رشد سالانه بودجه حمایت‌های اجتماعی کمتر از سایر حوزه‌ها و کمتر از 10‌درصد در سال بوده است و این در حالی است که پشت‌نوبتی‌های این حوزه هرساله رو به افزایش است و ضروری است دولت توجه بیشتری به این افراد داشته باشد و با شناسایی دقیق‌تر و آبرومندانه‌تر این افراد را تحت پوشش قرار دهد چراکه برخلاف بیمه‌های اجتماعی وابستگی حوزه حمایت‌های اجتماعی به بودجه دولت بسیار ضروری است.

 این کارشناس رفاه‌اجتماعی در ادامه تاکید کرد: وزیر باید در انتخاب مدیران سازمان‌تامین‌اجتماعی و اعضای هیات‌مدیره دقت بیشتری کند و نباید مدیران بی‌تجربه از خارج از تامین‌اجتماعی به هیات‌مدیره تحمیل شوند چراکه میانگین تحصیلات در ستاد مرکزی تامین‌اجتماعی کارشناسی‌ارشد است و ورود مدیران بی‌تجربه و سیاسی‌کاری‌ها در این سال‌ها موجب بی‌تحرکی و بی‌انگیزگی در مجموعه تامین‌اجتماعی شده است.

وی افزود: ضروری است سه‌جانبه‌گرایی در هیات امنا اتفاق بیفتد و انتظار می‌رود مدیریت درست در این سازمان با انتخاب مدیران متخصص و آشنا به امور بیمه محقق شود چراکه انتخاب‌های درست در تامین‌اجتماعی اداره صحیح شستا را به‌دنبال دارد.

وی در پاسخ به اظهارات نماینده منتقد ربیعی در مجلس گفت: منطقی است که وزیر سیاسی باشد چراکه پست وزارت پستی سیاسی است و اگر سیاسی نبود نیاز نبود از مجلس رای‌اعتماد بگیرند اما وزیر نباید سیاسی‌کاری کند و ربیعی با صراحت گفت از سیاسی‌کاری و انتخاب مدیران سیاسی پرهیز می‌کند و سیاسی‌کاری را در تامین‌اجتماعی از بین می‌برد و اگر سیاسی‌کاری‌ها در تامین‌اجتماعی پایان یابد بدنه هم تحرک لازم را برای همکاری با دولت پیدا می‌کند.

«فرشید یزدانی»، کارشناس تامین‌اجتماعی با تاکید بر اینکه تامین‌اجتماعی در سال‌های اخیر بیشترین ضربه‌ها را از نگاه بنگاه‌داری دیده است، گفت: «وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی سیاستگذار حوزه اجتماعی کشور است و باتوجه به بین‌بخشی‌بودن و چندوجهی‌بودن کار این وزارتخانه باید مدیری منصوب شود که نگاه اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha