معاون سیاسی-امنیتی استانداری زنجان از تعطیلی کارخانه شرکت ملی سرب و روی ایران از روز 23‌مرداد‌ خبر داد. براساس تحقیقات علمی چند تن از استادان دانشگاه زنجان درباره تاثیرات نامطلوب سرب و روی بر سلامت شهروندان زنجانی، وجود سرب در ناخن و دندان شهروندان زنجانی و روستای نزدیک اطراف کارخانه سرب و روی زنجان به اثبات رسیده است.

اثبات وجود سرب در ناخن و دندان زنجانی ها/ کارخانه سرب و روی زنجان تعطیل شد
سلامت نیوز: معاون سیاسی-امنیتی استانداری زنجان از تعطیلی کارخانه شرکت ملی سرب و روی ایران از روز 23‌مرداد‌ خبر داد. براساس تحقیقات علمی چند تن از استادان دانشگاه زنجان درباره تاثیرات نامطلوب سرب و روی بر سلامت شهروندان زنجانی، وجود سرب در ناخن و دندان شهروندان زنجانی و روستای نزدیک اطراف کارخانه سرب و روی زنجان به اثبات رسیده است.

فیروز احمدی دیروز به ایسنا گفت: شرکت ملی سرب و روی به دلیل اجرایی‌نکردن مصوبات کمیته سرب و روی مبنی بر انتقال کارخانه و با توجه به درخواست شهروندان زنجانی و همچنین بنا به دستور استاندار، از 23 مرداد به‌طور رسمی تعطیل شده است. وی در پاسخ به چگونگی وضعیت کارگران کارخانه تعطیل‌شده، اظهار کرد: مسئولان این شرکت از نظر رعایت‌نکردن مصوبات قبلی، مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.

معاون سیاسی-امنیتی استاندار زنجان یادآور شد: درباره تعیین وضعیت شهرک تخصصی سرب و روی نیز تا به امروز بحثی به میان نیامده است. در هشت‌سال اخیر عمر دولت‌های نهم و دهم، اصلی‌ترین مطالبه مردم زنجان تعیین‌تکلیف کارخانه سرب و روی بود. پایان فعالیت در مکان کنونی، انتقال در کنار رعایت‌کردن اصول زیست‌محیطی راهکارهایی بود که همواره از سوی مسئولان استانی، شهری و نیز جراید این دیار مورد بحث قرار گرفت، اما این راهکارها یا روی کاغذ باقی یا وردزبان‌ها بود تا این کارخانه همچنان در جای خود باقی بماند و روند فعالیت آن تداوم داشته باشد. با گذشت این مدت زنجانی‌ها چشم‌انتظار دولت جدید هستند تا این موضوع را به جد در دستورکار قرار دهند.

«طبق گزارش علمی ارائه‌شده توسط استادان دانشگاهی و ارگان‌های ذی‌ربط خطر آلودگی پسماندهای کارخانه سرب و روی زنجان جدی است.» این جمله‌ای است که امامعلی دادخواه، عضو شورای شهر زنجان، در فروردین امسال در نخستین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بیان کرد.

وی تصریح کرد: تامین سلامت حق مسلم مردم بوده و شرکت‌ها حق ندارند برای حفظ منافع خود با مردم برخورد ارباب‌منشانه داشته باشند. این عضو شورای شهر زنجان سلامت را مهم‌ترین رکن حقوق اجتماعی افراد دانست و ادامه داد: با توجه به زمین انتخاب‌شده برای انتقال پسماندهای کارخانه سرب و روی، این کار باید هرچه زودتر انجام شود. دادخواه خاطرنشان کرد: مسئولان کارخانه سرب و روی و همچنین مسئولان استان باید برای رفع دغدغه‌های مردم درباره آلاینده‌های کارخانه سرب و روی اقدام کنند. در این‌باره شهردار زنجان تعیین پروسه زمانی برای انتقال این کارخانه را با توجه به جابه‌جایی ماشین‌آلات و افزایش هزینه‌ها مطرح کرد و گفت: برای انتقال مکان این کارخانه بزرگ باید دستگاهی متولی شود و مرحله‌به‌مرحله این طرح شکل بگیرد. حبیب ملایی‌یگانه، نبود پشتوانه مالی را یکی از موانع انتقال این شرکت اعلام کرد و فروش بخشی از زمین‌های کارخانه را برای تامین هزینه‌ها پیشنهاد داد.

وی در گفت‌وگو با بهار اظهار کرد: باید در این منطقه تبدیل اراضی به «باغ‌شهر»های نمونه و برداشت بی‌رویه خاک برای از‌بین‌بردن هرگونه آلودگی بررسی شود. البته تبدیل این منطقه به مجموعه تفریحی-گردشگری نیز تعریف شده که جزییات بیشتر آن در اختیار اداره کل راه و شهرسازی است. یگانه ادامه داد: باید فرآیندی تعریف شود تا شرکت تعاونی یا حامی مالی در این‌باره پیش‌قدم شود زیرا طبق گفته‌های مسئولان شرکت، به لحاظ نبود توجیه اقتصادی جابه‌جایی در شرایط کنونی اقتصادی کار سختی است. این مقام شهری با تاکید بر این‌که سلامت شهروندان تنها محدود به جلوگیری از وقوع هرگونه صدمه ناشی از چاله‌وچوله‌های شهر با آسفالت‌ریزی نیست، افزود: در زنجان به غیر از آلودگی‌های سرب و روی صنایع دیگر آلوده‌کننده نداریم و برای انتقال در برنامه تدوین‌شده باید برنامه نظارتی از سوی دستگاه‌های نظارتی صورت گیرد.

در سال‌های اخیر مردم زنجان موضوعاتی ازجمله سرانجام توقیف 60تن سیب باغ‌های این شرکت را که آلوده به سرب بودند و نگران از این‌که آیا توزیع آن در روزهای منتهی به سال جدید در بازار رنگ واقعیت بگیرد یا حتی بعضی از اهالی شرق زنجان که از بوی نامطبوع آن بارها نالیده بودند، بحث انتقال شهر زنجان را در صورت ثابت‌ماندن آن در جای کنونی مطرح کردند.

برخی نیز با طرح این سوال که وجود دفتر مرکزی این شرکت بزرگ در تهران و نبود سرمایه‌گذاری در بخش سلامت به‌ویژه ورزش استان از سوی این شرکت موجب شبهاتی درباره نحوه هزینه‌کرد این شرکت در داخل و خارج استان شد. آن‌ها معتقد بودند که شرکت‌هایی در حد و اندازه سرب و روی در دیگر استان‌ها در ورزش کشور تیمداری می‌کنند؛ اما فعالیت‌های ورزشی سرب و روی محدود بین کارکنان شرکت بوده و قدمی در ورزش استان برنداشته‌اند. البته این مهم محدود به این شرکت در استان نبوده و در چند سال اخیر متاسفانه بیشتر شرکت‌های بزرگ استان نیز از ورود به بحث ورزش خودداری کرده‌اند.

مهر تایید استادان دانشگاه

در آخرین روزهای بهمن سال قبل چند نفر از استادان دانشگاه زنجان گردهم آمدند تا تحقیقات علمی خود را درباره آلودگی این شرکت با رسانه‌ها در میان بگذارند.
دکتر عبدالحسین پری‌زنگنه، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان، با تاکید بر تاثیرات نامطلوب سرب و روی بر سلامت شهروندان زنجان، گفت: طبق آزمایش‌های انجام‌شده وجود سرب در ناخن و دندان شهروندان زنجانی و روستای نزدیک اطراف کارخانه سرب و روی زنجان به اثبات رسیده است.

وی افزود: انتظار داریم با توجه به اهمیت موضوع بررسی پسماندهای متعدد کارخانه سرب و روی، شهرک سرب و روی و معدن روی انگوران و استحصال این مواد معدنی با حساسیت بیشتری پیگیری شود.

به گفته این استاد دانشگاه فلز سرب بیش از آنچه تصور می‌شود خطرناک است و مطالعاتی که در دنیا انجام شده است، نشان می‌دهد که سرب ارتباط تنگاتنگی با کندذهنی نسل آینده دارد و یک‌سری مطالعات جهانی نیز نشان داده است که وجود سرب و ناهنجاری‌های اجتماعی تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha