عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی ایران گفت: در مواجهه با افراد دارای لکنت یا ناروانی، باید از گفتار شمرده و آهنگین استفاده کرد؛ همچنین استفاده از موسیقی و شعرخوانی ریتمیک و شمرده نیز در امردرمان کمک‌کننده خواهد بود.

تأثیر مثبت موسیقی و شعرخوانی ریتمیک در درمان لکنت
سلامت نیوز:‌ عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی ایران گفت: در مواجهه با افراد دارای لکنت یا ناروانی، باید از گفتار شمرده و آهنگین استفاده کرد؛ همچنین استفاده از موسیقی و شعرخوانی ریتمیک و شمرده نیز در امردرمان کمک‌کننده خواهد بود.

اتابک وثوقی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با مشاهده اولین نشانه و بروز اولین علائم ناروانی گفتار اعم از مکث، تکرار هجا و قسمتی از کلمه، کشیدن غیرعادی بعضی از واژه‌ها و حروف، تقلا برای گفتار، تنفس غیرمعمول حین گفتار باید به گفتار درمان مراجعه کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی ایران گفت: در ارتباط با فرد دارای لکنت باید به این نکته توجه کرد که از به کار بردن اصطلاحاتی مانند فرد لکنتی یا فرد مبتلا به لکنت پرهیز کنیم و اینگونه بیان کنیم که فرد دارای لکنت یا دارای ناروانی است چرا که خود فرد مهمتر از مشکلش است و این عارضه را نباید جزئی از شخصیت فرد به حساب آورد چرا که از نظر اخلاق پزشکی درست نیست.

آسیب‌شناس گفتار و زبان ادامه داد: در برخورد با فرد دارای لکنت باید چند اصل را رعایت کرد یکی اینکه نباید برای شروع کلام به وی فشار آورد و ثانیا" از بازخورد منفی و تذکرات شدید، تشویق برای درست صحبت کردن، تنبیه برای اشتباه صحبت کردن و مهیا کردن کلمه- موقعی که فرد گیر کرده است- پرهیز کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی ایران ادامه داد: قطع کردن گفتار و از دست دادن سررشته مطلب وقتی که فرد دارای لکنت، گیر کرده است؛ همچنین ابراز نگرانی در صورت و تغییر مسیر دادن جهت نگاه یا حالت بدن هنگامی که فرد دچار ناروانی شده است نباید اعمال شود همچنین از تند تند صحبت کردن و افکار و گفتار پریشان نیز باید خودداری کرد.

وی ادامه داد: در رژیم غذایی و برنامه روزانه فرد دارای لکنت باید دقت و نظم کافی را اعمال کرد چرا که مطالعات نشان داده طبع سرد برای افراد دچار لکنت مشکل‌ساز می شود بنابراین مشاوره با متخصص تغذیه در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی ایران افزود: در مواجهه با این دسته از افراد باید از گفتار شمرده و آهنگین استفاده کرد همچنین استفاده از موسیقی در درمان و شعرخوانی ریتمیک و شمرده نیز کمک‌کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: مهمترین اقدام برای درمان و رفتار با کودکان و افراد دارای لکنت ارجاع به گفتار درمان و گرفتن مشاوره‌های تخصصی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha