سلامت نیوز:‌ گردش نقدینگی در صنایع دارویی به شدت مشکل دارد و داروخانه‌های دولتی نزدیک به 870 میلیارد تومان به شرکت‌های پخش بدهکارند.

دکتر سید ابراهیم هاشمی، عضو هیات مدیره صنعت پخش ایران با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها در گردش مالی خود دچار معضلات عدیده‌ای هستند به باشگاه خبرنگاران گفت: عمده پولی که به بیمارستان‌ها جهت تامین دارو داده می‌شود صرف سایر جاها شده و بیمار برای تهیه داروی مورد نیاز خود ناچار است به خارج از بیمارستان مراجعه می‌کند.

وی افزود: عمده فشار شرکت‌های پخش ناشی از بدهی داروخانه‌های بخش دولتی و بیمارستان‌هاست بنابراین مطابق پولی که برای تهیه دارو پرداخت می‌کنند دارو به آنها ارائه می‌شود و یا ابتدا پول گرفته و سپس اقلام دارویی مورد نیاز به آنها عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ردیف پول دارو برای بیمارستان‌ها باید به گونه‌ای باشد که خارج از دارو هزینه نکند اذعان داشت: به دلیل معضلات متعدد بیمارستان‌های بخش دولتی میزان پولی که برای تهیه دارو به آنها اختصاص می‌یابد به نوعی گم شده و صرف سیار بخش‌ها می‌شود لذا در مواردی بیمار برای تهیه دارو به داروخانه ‌های بیرون مراجعه می‌کند که باید هزینه‌های بیشتری را نیز پرداخت کند.

وی با تاکید بر قانون برنامه 8 ساله چهارم مبنی بر اینکه میزان پرداخت از جیب بیمار باید کمتر از 30 درصد باشد خاطر نشان کرد:  تهیه دارو در خارج از بیمارستان‌ 30 درصد و در داخل بیمارستان 10 درصد است که مغایر سیاست‌های قانون برنامه پنجم است.

وی یادآور شد: بهتر است دولت بودجه‌ای را به وزارت بهداشت اختصاص دهد تا این وزارتخانه بطور مستقیم با شرکت‌های پخش تصفیه حساب کند تا هم بیمارستان‌ها از زیر بار بدهی‌های خود خارج شوند و هم شرکت‌های تولید و توزیع دارو و گردش نقدینگی برای تعدیل بازار دارویی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha