جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 80396

یکی از مواد اصلی به کاررفته در انواع سوسیس و کالباس نیتریت و نیترات سدیم است که کمترین خطر مصرف بیش از حد آن کم خونی است. یعنی فقر آهن کمترین پیامد آن است.

افزایش 3 برابری مصرف «کالباس» در ماه رمضان
سلامت نیوز : ماه مبارک رمضان امسال هم مثل هر سال به سرعت تمام شد و هر کس بر اساس ظرفیتش از آن بهره گرفت اما این بار هم مثل همیشه انسان‌ها نشان دادند که می‌توانند از بهترین نعمت‌ها به نحوی استفاده کنند که به عده‌ای زیان برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ گذشته از اینکه عده‌ای با الگوهای غلط روزه‌داری طی این ماه به بدنشان صدمه زده‌اند، آمار‌ها حکایت از مصرف بیش از حد غذاهای سرد در ماه رمضان دارد که از مضرترین مواد خوراکی چون سوسیس، کالباس، سس مایونز و... تشکیل شده اند. این مهم چندان تعجب آور نیست چون در تمام طول این ماه مبارک عبارت «غذای سرد موجود است» را همه جای شهر می‌دیدیم و میل شدید شهروندان به مصرف کالباس!

 فروش سه برابری ژامبون در ماه رمضان
«مصطفی علیزاده» مدیر نمایندگی فروش یکی از برندهای معروف تولید سوسیس و کالباس در ایران، درباره افزایش مصرف مواد پروتئینی و کالباس در ماه رمضان به «قانون» می‌گوید: «هر سال در ماه رمضان فروش محصولات پروتئینی که مواد اصلی تهیه غذاهای سرد هستند به بیشترین حد خود می‌رسد، البته افزایش فروش تقریبا از یک ماه مانده به ماه رمضان شروع می‌شود و تا روزهای آخر این ماه ادامه دارد.» او ادامه می‌دهد: «بیشترین فروش مربوط به انواع ژامبون‌ها می‌شود و فروش سوسیس چندان تغییری نمی‌کند، البته میزان فروش ما به سوپرمارکت‌ها چندان تغییر نمی کند و حتی کمتر هم می‌شود اما بیشترین مشتری‌های ما رستوران‌ها و مراکز تهیه ساندویچ‌های سرد هستند.»وقتی از او درباره آمار دقیق فروششان در این ماه می‌پرسم می‌گوید: «رقم دقیق که نمی توانم بگویم اما تقریبا با افزایش سه برابری فروش رو به رو هستیم. بیشترین نوع ژامبون فروخته شده هم ژامبون گوشت، سالامی و دودی بوده اند.»

 مشتری‌های ثابت بیشتر شده اند
محمود میری فروشنده یکی از فروشگاه‌های عرضه ساندویچ‌های سرد است، او می‌گوید: «ما در تمام سال ساندویچ سرد می‌فروشیم و مشتری‌های زیادی هم داریم، در طول ماه مبارک هم تعداد مشتری‌های ما زیاد نشده است، اما این ماه برای ما تفاوت‌هایی دارد، به این ترتیب که ما در سایر ماه‌ها مشتری‌های گذری زیادی داریم، یعنی کسانی که در حال عبور ساندویچ سرد می‌خرند بیشتر از مشتری‌های ثابت هستند اما در این ماه تعداد مشتری‌های ثابت ما از گذری‌ها بیشتر شد، یعنی می‌دیدیم که عده ای هر روز برای خرید ساندویچ سرد مراجعه می‌کنند. از طرف دیگر فروشگاه‌های عرضه این مواد هم خیلی زیاد شده اند در حال حاضر در همین خیابان و در فاصله‌های اندکی از یکدیگر بیشتر از ده مغازه ساندویچ سرد می‌فروشند.» او درباره مواد تشکیل‌دهنده ساندویچ‌های موجود در فروشگاهش می‌گوید: «پایه اصلی تمام ساندویچ‌های ما ژامبون است، به همراه مخلفات دیگری مانند کاهو، چیپس و البته سس مایونز فراوان.»

 حتی مصرف هفتگی هم ممنوع
اما افزایش مصرف سوسیس و کالباس آنهم در ماه رمضان که باید ماه تندرستی و تنفس بدن باشد، عوارض جدی بر سلامت ایرانیان همراه خواهد داشت. دکتر محبوبه مظاهری فوق تخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با «قانون» می‌گوید: «غذای سرد یعنی چه؟ مگر چند نوع غذای سرد داریم، غذاهای سرد ایرانی تنها شامل سالاد اولویه، ساندویچ ژامبون و سالاد ماکارونی می‌شود که همه اینها برای بیشتر افراد منع مصرف دارند حتی کسانی که سلامت کامل دارند هم نباید بیشتر از ماهی یک یا دو بار این مواد را مصرف کنند.»او در باره حد مجاز مصرف این مواد می‌گوید: «اگر بخواهیم حالت ایده آل را در نظر بگیریم مقدار مجاز مصرف موادی چون انواع سوسیس و کالباس سالی یک بار هم نخواهد بود اما به هر حال نمی شود افراد عادی را به طور کامل از مصرف آنها منع کرد اما توصیه می‌کنیم مردم بیشتر از ماهی یک بار سوسیس و کالباس نخورند بنابراین مصرف هفتگی یا حتی در هفته چند بار آنها فاجعه است.»

مظاهری درباره خطرات مصرف بیش از حد کالباس می‌گوید: «یکی از مواد اصلی به کاررفته در انواع سوسیس و کالباس نیتریت و نیترات سدیم است که کمترین خطر مصرف بیش از حد آن کم خونی است. یعنی فقر آهن کمترین پیامد آن است. هر قدر هم که شرکت‌های تولید کننده این محصولات ادعا کنند که از مواد درجه یک در تولیدات‌شان آنها استفاده می‌کنند و مقامات نظارتی هم بر روش تولید این شرکت‌ها نظارت می‌کنند باز هم نمی‌توان نفس مضر بودن آنها را کاهش داد.» دکتر مظاهری در ادامه می‌گوید: «در تولید محصولات این چنینی از مواد افزودنی، رنگ‌های خوراکی، نگهدارنده‌های قوی و... هم استفاده می‌شود که هر یک از آنها به نوبه خود می‌توانند سلامتی افراد را به خطر بیندازند چه برسد به اینکه همه آنها در یک خوراکی جمع شوند و ما هم هفته ای چندبار از آنها استفاده کنیم.» او می‌گوید: «بالا رفتن فشار خون، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، التهاب و مشکلات پوستی، تحریک سلول‌های مستعد سرطان و... از خطرات مصرف زیاد سوسیس و کالباس است. ضمنا این نکته را هم فراموش نکنیم که ثابت شده است مقدار نمک موجود در این خوراکی‌ها بسیار زیاد است، به همراه نمک، انواع ادویه و فلفل‌ها هم در تهیه این غذاها نقش دارند که همگی اینها در دراز مدت افراد را دچار مشکلات فراوانی می‌کند.»

 سرطان در کمین مصرف سوسیس و کالباس
دکتر مظاهری ادامه می‌دهد: «ممکن است مردم با شنیدن این حرف‌ها بگویند که پژوهشگران هر روز یک خوراکی را به عنوان سرطان‌زا معرفی می‌کنند، اما بد نیست تاکید کنم که در این یک مورد به هیچ عنوان اغراق نمی شود و تاثیرات مصرف بالای این مواد بر رشد سلول‌های سرطانی یا تحریک سلول‌های مستعد کاملا اثبات شده است. نکته دیگری که نباید از خاطر ببریم این است که تمام فروشگاه‌های عرضه غذاهای سرد از مواد اولیه درجه یک و استاندارد استفاده نمی‌کنند و بیشتر آنها سوسیس و کالباس فله‌ای و ارزان قیمت به خورد مردم می‌دهند و برای مشخص نشدن این موضوع بر میزان مواد افزودنی و ادویه‌ها اضافه می‌کنند. ضمنا اغلب افرادی که برای خرید ساندویچ‌های تشکیل شده از سوسیس و کالباس اقدام می‌کنند در کنار آن از انواع سس‌ها و نوشابه‌ها هم استفاده می‌کنند که این موضوع خودش بر ضرر استفاده از این مواد غذایی می‌افزاید.

یعنی اگر شما هفته ای چندبار ساندویچ حاوی سوسیس و کالباس بخورید حتما در کنار آن هفته ای چندبار سس مایونز، سس کچاب، نوشابه و... هم مصرف کرده‌اید و این یعنی ضرر خالص.» این متخصص تغذیه به جامعه هدفی که از این مواد استفاده می‌کنند اشاره می‌کند و می‌گوید: «شاید بخش اعظم خریداران ساندویچ‌های سرد در ماه رمضان را زنانی که در دوران قاعدگی هستند تشکیل بدهد، اما متاسفانه باید گفت مواد شیمیایی استفاده شده در سوسیس، کالباس و انواع سس‌ها تشدید کننده علائم قاعدگی هستند و نه تنها موجب سخت تر شدن این دوران می‌شوند بلکه با ایجاد فقر آهن صدمه بیشتری به بدن این زنان وارد می‌کنند.»مظاهری در پایان می‌گوید: «حرف ما این نیست که مسئولان اجازه دهند خوراکی‌های گرم و انواع غذاها در ماه رمضان و در ملاءعام فروخته شود اما باید فکری هم در مورد سلامت کسانی که به هر حال قادر به روزه گرفتن نیستند، بکنند. البته روی سخن ما بیشتر با خود مردم است که باید در این زمینه آگاهی داشته باشند و بدانند که باید به ارزش‌های غذایی موجود در وعده هایشان توجه کنند.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha