جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 80399
سلامت نیوز : دكتر پیام آزاده، دبیر كمیته راهبردی انجمن سرطان ایران گفت: ابتلای یكی از اعضای خانواده به سرطان، جایگاه خانواده را از نظر اقتصادی در هر سطحی كه هست یك درجه تنزل می‌دهد بخصوص در خانواده‌های فقیر اگر بیمار نان‌آور خانه نیز باشد این روند به سوی نابودی آنها پیش برود در شرایطی كه تنها می‌توانند به بیمه دل‌خوش باشند. وی اظهار داشت: مراحل تشخیص و درمان این بیماری باید به صورت تیمی انجام شود و این موضوع جدی‌ترین مسئله در برخورد با سرطان به شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در واقع لازم است علاوه بر خانواده و پزشك مربوطه، سایر پزشكان در حوزه‌های مختلف همچون روان‌پزشكی، جراحی، پاتولوژی و متخصص تغذیه در تمام مراحل سرطان، روند بهبودی بیماران را تحت‌نظر داشته باشند و نظام سلامت نیز می‌بایست برای تمام این موارد بودجه كافی اختصاص دهد به‌طوری كه هزینه‌های مربوطه مشمول بیمه واقع شود در حالی كه متاسفانه ما هنوز به این منطق نرسیده‌ایم.فلسفه وجودی بیمه این است كه باید برای همه بیماران به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر و كم‌درآمد امنیت خاطر به همراه بیاورد؛ تمام كشورهای پیشرفته دنیا یك بیمه واحد و یك صندوق مشخص دارند كه به روش‌های مختلف به آن پول واریز شده و مردم از فقیر تا غنی از آن بهره‌مند می‌شوند كه حداقل 90درصد و در برخی كشورها حتی تا صددرصد هزینه‌های درمان یك بیمار از آن طریق تامین می‌شود. متاسفانه به‌رغم اینكه در حال حاضر درمان سرطان پرهزینه‌ترین درمان‌ها در میان تمام بیماری‌ها محسوب می‌شود، بیماران مبتلا به این بیماری در كشور ما بین 40 تا 60 درصد هزینه‌ها را شخصا پرداخت می‌كنند كه این امر با سند چشم‌انداز 20 ساله منافات دارد.

ضرورت ایجاد بیمه واحد ملی برای تحت پوشش قراردادن تمامی اقشار

وی ابراز تاسف كرد: در ایران هر بانك یا هر سازمانی برای خود یك بیمه تاسیس كرده است و پولی كه باید بابت هزینه‌های درمان بیماران خرج شود در این میان به هدر می‌رود. باید توجه داشت اقشار آسیب‌پذیر كه احتمال ابتلای آنها به سرطان بیشتر است تنها یك بیمه تامین اجتماعی دارند كه بیمارستان‌های خصوصی آن را قبول نمی‌كنند و تعداد بیمارستان‌های دولتی هم كه آن را می‌پذیرند محدود است. ایجاد یك بیمه واحد، ملی و قابل عملیاتی شدن برای تحت پوشش قراردادن همه مردم جهت رفع مشكلات موجود در مسیر درمان بیماران ضروری به نظر می‌رسد. هر سازمانی اعم از دولتی یا غیردولتی كه از حقوق و مزایایی برخوردار است درصدی را به این صندوق می‌پردازد. در حال حاضر تعداد موسسه خیریه فعال در زمینه كمك به بیماران سرطانی زیاد است اما از آنجا كه همسو نیستند كاركرد واحدی ندارند لذا ایجاد یك بیمه ملی در درمان این بیماران بسیار كمك‌كننده است. اختصاص یارانه به بیماران خاص كه لازم به ذكر است طی یكسال گذشته هیچ نوع واریزی به بیماران مبتلا به سرطان صورت نگرفته، طرح‌های كوتاه مدتی است كه جوابگوی نیاز مردم نبوده و برنامه‌های طولانی مدتی باید در این زمینه پیش‌بینی و اجرا شود.

دولت باید بیمه را به عنوان زیرساخت اصلی عدالت در سلامت جدی بگیرد

دكتر آزاده تصریح كرد: اقتصاد سلامت و عدالت سلامت از جمله مباحث مهم در بخش بهداشت و درمان كشور است. دولت نباید بیمه را به عنوان یكی از زیرساخت‌های عدالت سلامت نادیده بگیرد. وزارت بهداشت و درمان موظف است متولی تشكیل بیمه واحد برای همه كارمندان، كارگران و بخش خصوصی در سراسر كشور شود و همچنین هیچ سازمان دولتی و وابسته به دولت نباید هزینه‌ای بابت بیمه تكمیلی پرداخت كند. بهترین راهكار جهت ساماندهی به وضعیت بیمه در كشور ایجاد سیستم رایانه‌ای ثبت اطلاعات برای هر فرد و داشتن یك كارت هوشمند است كه تمام مردم بتوانند به وسیله آن از بیمه خود استفاده كنند، همچنین با مراجعه بیمار به بیمارستان علاوه بر امكان استفاده از بیمه بلافاصله پرونده الكترونیك پزشكی او از آن طریق قابل دسترسی باشد. در واقع به كارگیری این سیستم ارجاع درخصوص بیماران مبتلا به سرطان در ضمن خدمت رسانی به مردم اطلاعات كامل آنها را در اختیار پزشك قرار می‌دهد. می‌توان این سیستم را به سایر بیماری‌ها بسط داد تا بیماران با خیالی آسوده به درمان بپردازند ودر كنار دغدغه‌های روحی، روانی و جسمی متحمل فشارهای دیگر نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha