دانشمندان آمریکایی با آزمایش داروی جدیدی در درمان بیماری آسم به نتایج مثبتی در کاهش علائم این بیماری دست یافتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان شرکت "آرونس" در برکلی با همکاری دانشمندان دانشگاه پیستبورگ داروی جدیدی را باعنوان "پیتراکینرا" آزمایش کرده اند. این داروی جدید که برای مبارزه با بیماری آسم تولید شده است می تواند به طور همزمان فعالیت "اینترلوکین- 3" و "اینترلوکین- 13" را مسدود کند و به نظر می رسد توانایی کاهش علائم بیماری را بطور آشکا داشته باشد.

نتایج بررسی های این محققان که در مجله لانست منتش شده است، نشان می دهد که مصرف این دارو می تواند بر فعالیت "سیتوکین" تاثیر داشته باشد.

سیتوکین یک خانواده مولکولی در سیستم ایمنی است که به سیگنال های میان سلولها واکنش نشان می دهد و اینترلوکین ها هم بخشی از این سیگنال ها را ارسال می کنند.

تاکنون تاثیرات فوق التهابی سیتوکین ها مورد بررسی قرار نگرفته بود و درمان های بیماری آسم با بازدارندگی یک اینترلوکین دیگر انجام می شد که نتایج رضایت بخشی نشان نمی داد.

در حقیقت داروی "پیتراکینرا" یک اینترلوکین انسانی است که به خاطر جایگزینی چند اسید آمینه توانایی مسدود کردن گیرنده های اینترلوکین- 3 و اینترلوکین 13 را به دست آورده است.

دانشمندان آمریکایی تاکنون دو آزمایش را درباره این دارو انجام داده اند که در آزمایش اول 12 بیمار مبتلا به آسم بطور روزانه داروی متعادل شده پیتراکینرا را بصورت تزریقی دریافت می کردند. درحالی که درآزمایش دوم، این دارو از راه استنشاق دو بار در روز به 16 بیمار داده شد.

پس از چند روز بیماران شرکت کننده، در معرض مواد آلرژی زا قرار گرفتند و دانشمندان مشاهده کردند که علائم بیماری آسم در هر دو گروه داروی تزریقی و استنشاقی کاهش یافته است و پارامترهای تنفسی بهتر عمل می کنند.

به گفته این محققان، با وجود کسب این نتایج مثبت هنوز به آزمایشات و تحقیقات دیگری روی تعداد بیشتری از بیماران و در دوره های زمانی طولانی تر نیاز است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha