«دكتر سیدحسن هاشمی» وزیر بهداشت دولت روحانی با تشكیل ستاد مدیریت بحران دارو نخستین گام خود را برای برداشتن بار هزینه‌های سنگین تهیه دارو، از روی دوش بیمارانی كه این روزها آواره بازارهای سیاه شده‌اند برداشت.

اول مدیریت بحران دارو، بعد ساماندهی پزشك خانواده
سلامت نیوز : «دكتر سیدحسن هاشمی» وزیر بهداشت دولت روحانی با تشكیل ستاد مدیریت بحران دارو نخستین گام خود را برای برداشتن بار هزینه‌های سنگین تهیه دارو، از روی دوش بیمارانی كه این روزها آواره بازارهای سیاه شده‌اند برداشت. او كه وزارت خود را با كسری بودجه 3500 میلیارد تومان شروع می‌كند و احتمال می‌‌دهد این كسری تا پایان سال‌جاری به 7هزار میلیارد تومان برسد از پیگیری تامین منابع ارزی و ریالی مورد نیاز نظام سلامت خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ كسری كه او اعتقاد دارد اگر سهم نظام سلامت از یارانه‌ها پرداخت می‌شد امروز به زخمی چركین تبدیل نمی‌شد. او با اشاره به عدم تحقق 40درصدی بودجه می‌گوید: «سال خوبی در پیش نداریم واز الان باید آماده شویم برای پیشنهادهایی كه در بودجه سال 93، وزارت بهداشت می‌تواند داشته باشد.» وزیر جدید بهداشت یكی از راهكارهای خود برای التیام دردهای نظام سلامت را كمك گرفتن از خیرین سلامت و بخش خصوصی می‌داند. تامین ارز دارو پیش از اینكه او پای خود را به وزارت بهداشت در سعادت‌‌آباد بگذارد به یكی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام سلامت تبدیل شد. چالشی كه جان بسیاری از بیماران را به خطر انداخت و بخش زیادی از جامعه را به زیر خط فقر برد.

مشكلات ارزی كه بسیاری از جمله «عابد فتاحی» عضو كمیسیون بهداشت بهارستان آن را نه ناشی از تحریم‌ها كه ناشی از سومدیریت‌ها می‌دانند و بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند. اما دولت دهم تا آخرین روز كاری خود هرگز فعالیتی كه بتواند مرحمی بر زخم بیماران در به در دارو باشد، انجام نداد.در نهایت بهمنی رئیس بانك مركزی بود كه ورود كالای لوكس به جای دارو را تایید كرد و البته اعتراض بخشی از دولتی‌ها را در پی داشت. عابد فتاحی، سیدحسن هاشمی را قوی‌ترین فرد انتخاب شده بعد از انقلاب اسلامی برای وزارت بهداشت می‌داند و می‌گوید: «دولت آینده با توجه به شرایط نابسامان در حوزه بهداشت و درمان موظف است یكسری موارد را در اولویت كاری خود قرار دهد مانند طرح پزشك خانواده با تمام شرایط و آیین‌نامه‌هایی كه دارد و در حال حاضر به صورت ناقص اجرا می‌شود را در نظر بگیرند.»

استقرار گام به گام پزشك خانواده

پزشك خانواده یكی از برنامه‌های شكست خورده دولت دهم است. برنامه‌ای كه از آن به عنوان كشتی نجات نظام سلامت یاد می‌كند اما به‌رغم همه وعده و وعید‌ها تا به امروز نتوانسته است نقشی در بهبود نظام پر از زخم سلامت داشته باشد. هاشمی اعتقاد دارد كه در روش اجرای برنامه پزشك خانواده اشكالاتی وجود دارد. همانطور كه مجلسی‌ها هم از روش اجرایی آن گله‌مندند. بهارستانی‌ها اعتقاد دارند كه آن چیزی كه تصویب شده با آنچه كه اجرا می‌شود، دو مقوله جداست. البته اجرای برنامه پزشك خانواده را جزو الزامات قانونی می‌داند و اعتقاد دارد كه هركسی وزیر بهداشت شود باید به آن متعهد باشد.

وزیر بهداشت دولت یازدهم با تایید این مطلب كه قطعا اشكالاتی بر شیوه اجرای این طرح وارد است، می‌گوید: «شاید مهم‌ترین اشكال آن، تعجیل در اجرای برنامه به صورت فراگیر است. قانون حكم می‌كند كه اول به صورت آزمایشی اجرا كنیم تا اشكالات را ببینیم و بعد آن را توسعه دهیم.» به گفته هاشمی به نظر می‌رسد این شتابی كه در اجرای برنامه هست خودش باعث شده كه به چنین طرح مترقی خدشه وارد كنیم. البته جدای از آن، بحث تامین منابع مالی و پوشش بیمه‌ای طرح نیز مطرح است. زیرا ما هنوز تجمیع بیمه‌ها را نداریم. در كنار آن، موضوع آموزش پزشكان و سایر اعضای تیمی است كه در بسته پزشك خانواده قرار می‌گیرند.تعجیلی كه پیش از او به نقد دیگران هم منجر شده بود. دولت دهم درحالی برنامه را به استان‌های دیگر تسری داد كه دو استان فارس و مازندران با مشكلات عدیده‌ای روبه‌رو بودند و پزشكان شركت‌كننده در این طرح نسبت به اجرای آن اعتراض داشتند. اما این اعتراض‌ها همواره از سوی دولت تكذیب می‌شد.

پزشك خانواده ممكن است در تهران متوقف شود

اجرای پزشك خانواده در تهران پر از ماجرا بود. كلید آن در زمان وزارت مرضیه وحیددستجردی در تهران زده شد اما همین كه پای محمدحسن طریقت به وزارت بهداشت باز شد دوباره خبر اجرای آن در تهران در صدر اخبار سلامت قرار گرفت تا این سوال پیش بیاید كه مگر این برنامه در زمان دستجردی آغاز نشده بود. كه البته پاسخ طریقت منفی بود. در نهایت هم طریقت منفرد این برنامه را در پایتخت به سامان نرساند. هاشمی هم احتمال می‌دهد كه این برنامه در تهران متوقف شود تا بتوان با كاركارشناسی آن را در زمان مناسب آغاز كرد.

او در پاسخ به این سوال كه چه اقداماتی برای اصلاح شیوه اجرای طرح پزشك خانواده انجام خواهید داد، می‌گوید: «معتقدم یك كار كارشناسی انجام شود اما معنای آن متوقف كردن كامل طرح نیست بلكه در استان‌هایی كه در حال حاضر اجرا می‌شود، ممكن است با یك علامت سوال بزرگ روی تهران متوقف شود. ولی در بقیه استان‌ها همین سطح یك خدمات اجرا می‌شود و فكر می‌كنم كه شاید در سایر استان‌ها اگر ضرورت ایجاب كند، براساس مطالعه‌ای كه انجام می‌شود، تشخیص داده شود كه یك شهر كوچك را با جمعیت محدود انتخاب كنیم و به صورت پایلوت هر سه سطح برنامه را اجرا كنیم تا بتوانیم اشكالات را ببینیم، سپس در گام بعدی به سراغ شهرهای دیگر برویم.»

او با طرح این موضوع كه پزشك خانواده طرحی بوده كه ابتدا گفتند 5ساله و بعد گفتند 2ساله و بعد قرار شد یك ساله اجرا كنند، می‌گوید: «در نگاه من، یك طرحی است كه ممكن است 10تا 15سال طول بكشد و انتظار هم غیر از این نیست. چون فقط هدف پزشك خانواده نیست بلكه نظام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی كشور باید اول تقویت شود و بعد توسعه پیدا كند كه یكی از اجزای آن، پزشك خانواده است. بنابراین باید نگاه جامع به این طرح داشته باشیم و بتوانیم كل زیرساخت‌های این بسته خدمتی را با هم فراهم كنیم. و بعد آن را در سراسر كشور توسعه دهیم.»

چاقوی‌های زیرمیزی

پدیده زیرمیزی مرض لاعلاج نظام سلامت شده است. هاشمی علت این لاعلاجی را عدم همراهی جامعه پزشكی با وزارت بهداشت می‌داند و می‌گوید: «علت اینكه سایرین ناكام بودند به خاطر عدم همراهی جامعه پزشكی است. ما باید انجمن‌های علمی تخصصی را كه حدود 175انجمن است كه در عین حال كار صنفی هم انجام می‌دهند، با وزارتخانه همراه كنیم و این آشتی باید صورت گیرد. اینكه ما یك طرفه همه را متهم كنیم، پاسخی كه خواهیم گرفت همین است كه در دو دهه گذشته دیده‌ایم.» البته هاشمی می‌گوید: «از طرفی قانون خودش اعلام می‌كند كه باید تعرفه‌ها را واقعی ببینیم، یعنی یك چیزی بدهیم تا از آن طرف انتظار داشته باشیم.

البته معنای آن متوقف كردن سیستم‌های نظارتی و عدم برخورد با افرادی كه واقعا دارند به مردم اجحاف می‌كنند، نیست. حتما در این دولت سازوكارهایی وجود خواهد داشت هم در قالب قوه قضائیه و هم قوه مجریه كه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم‌‌پزشكی سراسر كشور هستند كه با افراد متخلف برخورد كنند. و هم از طریق خود صنف یعنی سازمان نظام پزشكی و انجمن‌های علمی و تخصصی باید این برخوردها صورت بگیرد.» هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم از برخوردی متفاوت با پدیده زیرمیزی سخن می‌گوید كه مردم امیدوارند به تحقق عدالت در نظام سلامت منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha