سلامت نیوز : محققان می‌گویند: عادات خواب شبانه اعم از دیر یا زودخوابی نه تنها بر زندگی اجتماعی تاثیر می‌گذارد، بلكه پیامد هایی برای سلامت فرد نیز به دنبال دارد. محققان انگلیسی و استرالیایی می‌گویند: عادات خواب هر فرد كه كرونوتایپ (عادات زمانی )خواب نامیده می‌شود، می‌تواند بر چاقی و لاغری فرد، باروری، سطح درد و حتی خطر ابتلا به سرطان تاثیر بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ این محققان با بررسی عادات خواب و شخصیت بیش از ۲۰۰ نفر به این نتیجه رسیدند كه كسانی كه شب‌ها دیر وقت به تختخواب می‌روند، خودخواه‌تر از دیگران هستند و علاقه بیشتری به توطئه چینی دارند. محققان براین باورند كرونوتایپ خواب هر فرد توسط ساعت بیولوژیكی بدن تعیین می‌شود و به شدت تحت تاثیر ژن‌ها قرار دارد. دو نسخه از ژن Period-۳ در تعیین عادات خواب نقش دارند.

كسانی كه زود به خواب می‌روند

بر اساس نتایج این تحقیقات، كسانی كه به طور معمول شب‌ها زود می‌خوابند، بیشتر احساس خستگی می‌كنند. همان طور كه ساعت بیولوژیكی بدن كنترل زمان خواب و بیداری را در دست دارد، بدن انسان سیستم دیگری هم دارد كه احساس خواب‌آلودگی و نیاز به خواب را در طول روز به وجود می‌آورد. نقطه اوج آن زمانی است كه بدن در خسته‌ترین حالت قرار دارد و به رختخواب می‌رود. ژن Period-۳ بر این سیستم تاثیر می‌گذارد.

در بدن هر انسان دو نسخه از این ژن وجود دارد كه هر كدام را از یك والد به ارث می‌برد.اگر هر دو نسخه شبیه هم باشد انسان جزو آن دسته از كسانی است كه شب‌ها زود می‌خوابد و یا برعكس شب‌ها تا دیروقت بیدار است. این سیستم در كسانی كه در طول روز كار می‌كنند و شب زود به خواب می‌روند خیلی سریع‌تر از دیگران به وجود می‌آید. در نتیجه این افراد در طول روز سریع‌تر خسته می‌شوند. كسانی كه به صورت معمولی شب‌ها زود می‌خوابند بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به انواع سرطان نظیر سرطان سینه و روده بزرگ قرار دارند.محققان می‌گویند كاهش هورمون ملاتونین كه دارای خواص آنتی اكسیدان است در این افراد خطر ابتلای آن‌ها را بالا می‌برد.

كسانی كه دیر می‌خوابند

كسانی كه به طور معمول شب‌ها زود می‌خوابند، نیم ساعت تا یك ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه می‌خورند. ساعت بیولوژیك بدن، متابولیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مقابل كسانی كه دیرتر می‌خوابند، معمولا در نیمه شب یك وعده غذایی می‌خورند. در بررسی انجام شده ۱۱۹ نفر داوطلب چاق كه نیمی ازآن‌ها معمولی و نیمی دیگر دیرخواب بودند، دسته دوم یعنی دیرخواب‌ها دوبرابر بیش از دسته اول، بعد از ساعت ۸ شب كالری مصرف می‌كردند.از طرف دیگر وعده‌های غذایی شب به دلیل كم تحركی در طول شب بیشتر ذخیره و باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود. در تحقیقی كه روی ۱۱ نفر در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، مشخص شد سطح HDL خون در این افراد پایین‌تر است. همچنین این افراد بیشتر از دیگران خروپف می‌كنند.

محققان می‌گویند اضافه وزن این افراد می‌تواند بر وضعیت گردن تاثیر بگذارد و باعث خر و پف شود. همچنین مشخص شد هورمون‌های استرس زا در دیرخواب‌ها بیشتر از دیگران است. كسانی كه دیروقت به رختخواب می‌روند و صبح زود برای رفتن به سر كار بیدار می‌شوند، آخرین مرحله خواب یعنی REM را ندارند. این مرحله روی یادآوری خاطرات و حافظه تاثیر دارد. نداشتن خواب عمیق آستانه درد را در این افراد پایین می‌آورد. بدن حدود ساعت ۴ صبح مولكول‌های ضد التهاب آزاد می‌كند. این مولكول باعث تسكین درد می‌شود. در صورتی كه فرد دیر به خواب رفته باشد این مرحله آزادسازی را نخواهد داشت و در نتیجه درد بیشتری احساس می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha