شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 80446
سلامت نیوز : دکتر عبدالرضا وارسته، عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: ‌عوامل آسیب‌رسان به محیط‌زیست و استفاده بیش از حد از سموم کشاورزی احتمال بروز آلرژی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: آلرژی پاسخ ناخواسته به موادی است که در اطراف ما وجود دارند. محققین علت این پاسخ ناخواسته را کم‌کار‌شدن سیستم ایمنی بدن نسبت به دهه‌های گذشته اعلام کرده‌اند. به‌گفته وی از طرف دیگر عواملی که موجب آسیب رساندن به محیط‌زیست می‌شود نیز می‌تواند جزء عوامل افزایش‌دهنده آلرژی به شمار ‌رود. وارسته اظهار داشت: همانطور که در بدن انسان سیستم ایمنی مسئول مبارزه با عوامل مهاجم است به همین ترتیب در گیاهان سیستمی وجود دارد که در مقابل عوامل مهاجم محافظت می‌کند به‌طور مثال وقتی میوه‌ای سمپاشی می‌شود و سم بیشتر از حد معمول در آن وارد می‌شود آن میوه عکس‌العمل نشان می‌دهد و یک سری پروتئین‌های دفاعی را تولید می‌کند که ورود این پروتئین‌ها به داخل بدن انسان باعث ایجاد آلرژی می‌شود.

دکتر اصغر فرشاد، مدیرکل سابق دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با روزنامه همشهری به تشریح دلیل آلرژی‌زا‌بودن سموم مصرف شده در محصولات کشاورزی پرداخت. دکتر فرشاد در توضیح دلیل خطرناک بودن سموم محصولات کشاورزی برای سلامت افراد گفت:

مواد شیمیایی و انواع سموم به‌خصوص سمومی که امکان دارد به‌صورت کنترل‌شده مصرف نشوند و در زمینه کشاورزی برای اینکه سم در از بین بردن آفات اثر بیشتری داشته باشد، ممکن است چند سم غیراستاندارد را با هم مخلوط کنند و سموم جدیدی که پایداری بیشتری روی محصول دارند تولید کنند، این اقدام از یک طرف باعث کاهش آلودگی و آفت‌ها در محصولات کشاورزی می‌شود اما از طرف دیگر با افزایش دوره باقی‌ماندن سموم در محصولات، آسیب‌های ناشی از آنها در مردم بیشتر می‌شود، چرا که زمانی که محصول کشاورزی به‌دست مردم می‌رسد همچنان میزان زیادی از سموم در آن وجود دارد و بدیهی است که این سموم بر سلامت تأثیر سوء می‌گذارد.

این متخصص بهداشت محیط در ادامه نسبت به افزودن بدون نظارت مواد شیمیایی نگهدارنده به غذاها از سوی برخی صنایع نیز هشدار داد و گفت: در تعدادی از صنایع غذایی نیز متأسفانه امکان دارد بدون ضابطه برخی از مواد شیمیایی را به‌عنوان نگهدارنده اضافه کنند و همین مواد شیمیایی نگهدارنده باعث می‌شود تا سلامت افراد به خطر بیفتد، به این معنی که در برخی موارد استانداردهای لازم در این زمینه رعایت نمی‌شود. متأسفانه به‌دلیل افزایش انواع مواد غذایی تنوع مواد شیمیایی نگهدارنده نیز افزوده شده است.

به همین دلیل نیز سموم کشاورزی متنوعی تولید می‌شوند که متأسفانه برخی کشاورزان به‌دلیل از بین بردن قطعی آفات، خود دست به تولید آن در محل کشت محصول می‌زنند، به این معنی در واقع این سموم تحت نظارت هیچ نهاد و سازمان خاصی تولید نمی‌شوند و غیراستاندارد هستند. در نتیجه محصولات غذایی حاوی مواد شیمیایی غیراستاندارد و محصولات کشاورزی دارای سموم جدید به‌دست مردم می‌رسد و مردم هم مصرف می‌کنند و احتمال اینکه به انواع بیماری‌ها ازجمله آلرژی مبتلا شوند افزایش می‌یابد.

دکتر فرشاد با بیان اینکه ترکیب آلودگی‌های ناشی از سموم مواد کشاورزی با آلودگی‌های زیست‌محیطی در شهرها می‌تواند تأثیرات بسیار سویی را بر سلامت افراد بگذارد، گفت: به‌طور کلی می‌توان گفت که وسعت استفاده از مواد شیمیایی بدون حساب و کتاب و بدون نظارت احتمال ابتلای افراد به انواع حساسیت‌های پوستی و آلرژی‌ها در انسان را افزایش می‌دهد. به‌ویژه اینکه امکان دارد در خیلی از مواقع این سموم و مواد شیمیایی با سایر مواد آلوده‌کننده در شهرها ترکیب شود که این مسئله خود می‌تواند خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را در افراد افزایش دهد. این مسئله لزوم نظارت بیش از پیش بر تولید سموم محصولات کشاورزی و مواد شیمیایی نگهدارنده غذا را ضروری می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha