شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 80455

سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد، مصرف روزانه هشت تا 10 گرم نمک در روز را مجاز دانست و مقدار بیشتر از آن را در بروز مشکلاتی نظیر کاهش تراکم استخوان موثر عنوان کرد.

دکتر حسین دلشاد در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: یکی از راه‌های موثر تامین ید در بدن، یددار کردن نمک مصرفی خانواده‌هاست که نیاز افراد را از 100 تا 300 میکروگرم ید تامین کند که برای ساختن هورمون‌های تیروئید مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: ساختن هورمون تیروئید به طور میانگین نیاز به 50 میکروگرم در روز دارد که کمبود آن باعث اختلال در غده تیروئید می‌شود.

این فوق تخصص غدد با بیان این که مصرف بیش از 10 گرم نمک یددار در روز باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، افزود: مصرف بیش از 10 گرم به طور مداوم باعث افزایش فشار خون و وخامت بیماری‌های قلبی می‌شود.

وی با اشاره به پرهیز افراد از مصرف نمک‌های دریایی و سنگ نمک، افزود: مصرف این نوع نمک‌ها در بلندمدت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که باعث کمبود ید در بدن افراد می‌شود.

دلشاد، مصرف کلسیم را در جبران کاهش تراکم استخوان بی‌تاثیر دانست و افزود: اگر کلسیم و ویتامین D به اندازه کافی مصرف شود در حالت عادی مانع تراکم استخوان می‌شود اما افزایش هورمون‌های تیروئید باعث افزایش اختلال فرآیند جذب استخوان می‌شود که پوکی استخوان را به دنبال می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha