سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است: تنها راه پیشگیری از شیوع تب مالت بین انسان‌ها، استفاده از لبنیات پاستوریزه و گوشت مطمئن و سالم است.

دکتر حسین بیگلری در گفت وگو با (ایسنا) ، گفت: اگرچه در استان ما شیوع تب مالت نسبت به سایر استان‌های غربی از جمله لرستان، همدان و ... چندان افزایش پیدا نکرده است، اما آمار ابتلا به این بیماری همچنان بالاست.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب مالت همه ساله با شروع فصل تابستان و بهار که زایش دام ها آغاز می شود شیوع بیشتری پیدا می‌کند، ادامه داد: در فصل گرما مردم بیشتر برای گردش به طبیعت می روند و تماس آنها با دام افزایش می یابد.

به گفته این پزشک متخصص، تماس محافظت نشده با دام آلوده و لاشه آن و همچنین مصرف لبنیات غیرپاستورریزه از جمله شیر، پنیر، خامه و حتی بستنی سنتی غیربهداشتی می‌تواند عامل انتقال تب مالت از دام به انسان باشد.

بیگلری خاطرنشان کرد: چند هفته بعد از تماس با دام یا فرآورده‌های دامی آلوده، علائمی از جمله درد مفاصل، تب و لرز و کوفتگی عضلات ایجاد می‌شود. این علائم به تریج بیشتر شده تا جایی که فرد را تقریبا از کارافتاده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه درد مفصل ناشی از تب مالت گاهی با آرتروز و حتی روماتسیم ممکن است اشتباه شود، یادآوری کرد: در صورتی که این علائم در فرد تشدید شد باید به مراکز درمانی مراجعه شود. در این صورت پزشک آزمایش اختصاصی تب مالت را انجام می‌دهد و در صورت تشخیص بیماری درمان‌های لازم آغاز می شود.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه، با اعلام اینکه احتمال مرگ ناشی از تب مالت بسیار ناچیز است، افزود: تب مالت از انسان به انسان واگیری ندارد.

بیگلری توصیه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت بهتر است مردم از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده کنند و شیر محلی را نیز حداقل پنج دقیقه در دمای جوش قرار دهند.

وی تصریح کرد: از مصرف گوشت‌های عرضه شده در مراکز غیرمجاز که به صورت غیر بهداشتی ذبح می شود جدا خودداری شود. بعد از خرید گوشت باید به مدت 24 ساعت آن را در دمای یخچال نگهداری د تا میکروب‌های احتمالی موجود در آن ازبین برود.

این پزشک از افرادی که با دام و یا ذبح آن سر و کار دارند خواست تا از لباس مناسب، دستکش، عینک، چکمه، ماسک و ... استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha