سلامت نیوز : کارشناس کنترل مواد خوراکی آشامیدنی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، بیماران مبتلا به اسهال، عفونت و سوء تغذیه در اولویت مصرف پروبیوتیک‌ها قرار دارند.

قدسیه علیزاده کارشناس کنترل مواد خوراکی آشامیدنی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: باکتری‌ها سالیان طولانی به عنوان دشمنان انسان شناخته شدند، از این رو ابتدا تصور می شد که باید با تمام آنها مبارزه کرد، اما امروزه می‌دانیم در ساخت داروها، هورمون‌ها، واکسن‌ها، آنزیم‌ها و... از میکروارگانیسم‌ها به عنوان یک جزء اصلی در فرآیند تولید استفاده می‌شود. در این میان باکتری‌های پروبیوتیک با توانایی تغییر فلور میکروبی روده نقش مهمی به عنوان باکتری‌های مفید در بدن ایفا می‌کنند.

علیزاده در رابطه با پروبیوتیک‌ها افزود: پروبیوتیک‌ها مکمل‌های غذایی متشکل از میکروب‌های زنده هستند که مصرف آنها به مقادیر کافی به دلیل تغییر مطلوب در توازن میکروبی روده اثرات مفیدی روی میزبان دارد.

وی با اشاره به اثرات پروبیوتیک‌ها اظهار کرد: باکتری‌های پروبیوتیک‌ها از طریق رشد و فعالیت خود مانع رشد و تکثیر باکتری‌های مضر و همچنین موجب تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن می شوند.

علیزاده افزود: پروبیوتیک‌ها به هضم غذا و همچنین به ساخت برخی ویتامین‌ها مانند( K, B) و اسیدهای آمینه کمک می‌کنند و موجب کاهش کلسترول خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شوند به علاوه از عفونت‌های روده‌ای جلوگیری خواهند کرد.

این کارشناس کنترل مواد خوراکی آشامیدنی و بهداشتی تاکید کرد: افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، بیماران مبتلا به اسهال، عفونت و سوء تغذیه در اولویت مصرف پروبیوتیک‌ها قرار دارند.

وی با بیان اینکه فرآورده‌های لبنی، بهترین حامل پروبیوتیک‌ها محسوب می‌شوند، گفت: در حال حاضر فرآورده‌های پروبیوتیکی مختلفی در جهان تولید و عرضه می‌شود. انواع نوشیدنی‌های پروبیوتیک، شیر، انواع پنیر، دوغ و ماست نوشیدنی، ماست هم زده، بستنی، خامه ترش، شیر بدون چربی ونوشیدنی‌های به دست آمده از دوغ و کره از جمله این محصولات هستند هرچند که هنوز غنی سازی لبنیات با پروبیوتیک‌ها درایران چندان رایج نشده است.

علیزاده با تاکید بر اینکه باکتری‌های پروبیوتیکی جهت ایجاد اثرات مفید بایستی به تعداد کافی در محصول وجود داشته باشند، اظهار کرد: افرادی که فرآورده‌های پروبیوتیکی مصرف می‌کنند به تعداد باکتری‌ها توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: محصولات پروبیوتیکی به مرور زمان خاصیت خود را نشان می‌دهند به طوری که اگر فرد در طول روز 100 گرم ماست پروبیوتیک مصرف کند، در طول زمان مشخص، اثر خود را نشان می‌دهد ولی اگر یک یا دوبار مصرف کند اثری ندارند.

کارشناس کنترل مواد خوراکی آشامیدنی و بهداشتی خاطرنشان کرد: کلیه فرآورده‌های لبنی پروبیوتیک از جمله ماست پروبیوتیک را بایستی تا هنگام مصرف، سرد نگه داشت تا هم میزان زنده ماندن باکتری‌های مفید و هم اثرات پایدار این فرآورده‌ها را تضمین کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha