عمده بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از نحوه خدمت‌رسانی این مجموعه گلایه‌مند هستند و ربیعی وزیر جدید کار در حالی تأمین اجتماعی را حیاط خلوت می‌خواند که قول خروج سیاسیون از این مجموعه و بکارگیری متخصصان غیرسیاسی را داده است.

گلایه‌ها از ناکارآمدی بیمه تأمین اجتماعی/مردم منتظر تحقق وعده‌های وزیر
سلامت نیوز : عمده بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از نحوه خدمت‌رسانی این مجموعه گلایه‌مند هستند و ربیعی وزیر جدید کار در حالی تأمین اجتماعی را حیاط خلوت می‌خواند که قول خروج سیاسیون از این مجموعه و بکارگیری متخصصان غیرسیاسی را داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه ای کشور است که بخش عمده‌ای از مردم کشور را تحت پوشش خود قرار داده و در قبال آنها مسئولیت دارد. به طور کلی تعهدات سازمان به بیمه شدگان به دو دسته تعهدات کوتاه و بلندمدت تقسیم می‌شود. تعهدات کوتاه مدت این سازمان نسبت به بیمه‌شدگان به شرح زیر تعریف شده است: حمایت‌های درمانی در موارد بیماری، بارداری، حوادث، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه، پروتز و اورتز (تأمین هزینه وسایل کمک پزشکی)، غرامت نقص عضو مقطوع، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن و مقرری بیمه بیکاری.

همچنین در مورد تعهدات بلند مدت می‌توان به مواردی از جمله مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و جزیی، مستمری بازماندگان و مزایای نقدی ، غیرنقدی و عیدی مستمری بگیران (کمک عائله مندی ، کمک هزینه اولاد ، عیدی ) اشاره کرد.

این سازمان مبتنی بر سه جانبه‌گرایی است و به طور همزمان باید منافع دولت، کارفرما و کارگر را به عنوان سه ضلع شاکله آن تامین کند. در طول فعالیت این سازمان و به خصوص در سال‌های اخیر برخی مسائل سیاسی و تغییرات در اساسنامه و مدیریت این سازمان اثراتی را در ساختار آن ایجاد کرده و باعث شده ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تضعیف شود. در واقع می‌توان گفت نتیجه اقدامات صورت گرفته نشان‌دهنده مظلوم واقع شدن قشر کارگر و کارمند نسبت به دولت و کارفرما در روند فعالیت‌های این سازمان است.

خبرنگار تسنیم پای صحبت بیمه‌شدگان این سازمان نشسته تا روی دیگر سکه که همان نارضایتی مردم از انجام حداقل وظایف سازمان است را نشان دهد. بیمه‌شدگانی که امید خود را نسبت  به اقدامات حمایتی این سازمان از دست داده‌اند حالا زبان به شکایت باز کرده‌اند.

بیمه تامین اجتماعی، از 11 میلیون هزینه عمل جراحی، فقط 620 هزار تومان پرداخت کرد

آقای تاج‌فر برای جمع‌آوری سابقه خود به یکی از شعبات تامین اجتماعی آمده است. از وی در مورد خدمات بیمه تامین اجتماعی و میزان رضایتش می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: بیمارستان‌های تامین اجتماعی بسیار شلوغ است و سیستم نوبت‌دهی آنها نیز اصلاً مناسب نیست مثلاً برای پذیرش در بیمارستان میلاد باید ساعت 4 صبح در بیمارستان بنشینی یا تلفنی نوبت رزرو کنی که عملاً امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر داروخانه آن هم داروهای تخصصی و گران قیمت را ندارد که در نهایت باید به صورت آزاد تهیه کنیم.

وی از حادثه‌ای که خرداد سال جاری برای دخترش اتفاق افتاده می‌گوید: دخترم از بالکن سقوط کرد و مچ پایش از چند ناحیه شکست. برای عمل جراحی او طبق نظر پزشکان فقط 6 روز فرصت داشتیم.اما بیمارستان البرز کرج و میلاد تهران که طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی هستند از عمل سرباز زدند و ما را به پزشکان بیمارستان‌های دیگر معرفی کردند تا اینکه بالاخره در روز پنجم و زمانی که تنها یک روز برای عمل فرصت داشتیم، بعد از التماس و گریه‌های همسرم یک دکتر فوق تخصص ارتوپدی کودکان قبول کرد که دخترم را در بیمارستان دی عمل کند که هزینه آن حدود 11 میلیون تومان شد.

وی ادامه می‌دهد: از 11 میلیون هزینه عمل جراحی بیمه تامین اجتماعی فقط 620 هزار تومان به ما پرداخت کرد در صورتی که من تمام این پول را از آشنایان خود قرض کردم اما در حال حاضر تنها دلخوشی‌ام پاداش بازنشستگی است تا بتوانم قرض خود را برگردانم. البته از طریق محل کارم، بیمه تکمیلی نیز هستیم و مدارک دخترم را به آنها نیز تحویل دادم اما بعد از گذشت دو ماه هنوز هیچ پولی به حسابمان واریز نشده است.خودم نیز چندین سال است که با مشکل پلیپ بینی مواجه هستم اما به علت همین مشکلات نتوانستم تا الان این عمل را انجام دهم.

هزینه سرسام‌آور درمان، ما را به چند پله زیر خط فقر کشانده است

خانم راد به همراه همسرش برای تمدید مهلت دفترچه بیمه به یکی از شعبات بیمه تامین اجتماعی آمده است. جلو می‌روم و از مشکلات آنها در حوزه بیمه تامین اجتماعی سؤال می‌کنم. نگاهی به برگه‌های من می کند و می‌گوید برای نوشتن درد‌دل‌های ما این برگه‌ها کم است.

وی ادامه می‌دهد: درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز دندانپزشکی، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند.با توجه به بیماری سرطان کلون و بیماری چشمی که همسرم را درگیر کرده ما تمام داروها را باید به صورت آزاد و بعضا از خارج کشور تهیه می‌کنیم.از طرف دیگر بیمه تکمیلی دی هم که فقط ماهیانه از ما حق بیمه کسر می‌کند عملاً هیچ فایده‌ای نداشته و از اسفند سال 91 که مدارک همسرم را تحویل دادم تا به حال هیچ پولی به حساب ما واریز نشده است.

پزشکانی که آزمایش‌های بیمارستان‌های دولتی را قبول ندارند

همسر خانم راد نیز می‌گوید: هر ماه فقط  300 هزار تومان برای داروهای چشم هزینه می‌کنم؛ از طرف دیگر هر سه ماه یکبار نیز باید حدود 200 هزار تومان بابت «سی.تی.اسکن» و «ام.آر.آی» هزینه کنم.پزشک متخصص من آزمایشاتی را که در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود قبول ندارد و مراکز خاصی را به ما معرفی می‌کند که هزینه‌ بسیار بالایی دارد و کلیه هزینه‌هایش را آزاد پرداخت می‌کنیم. دفترچه تامین اجتماعی شاید هر ماه جوابگوی ویزیت و داروهای یک سرما خوردگی ساده است و در همین حال هم هفتاد درصد هزینه ها از جیب مردم پرداخت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مستمری سازمان تامین اجتماعی برای خانواده 4 نفری ما ماهانه 500 هزار تومان است و کفاف هزینه‌های عادی یک زندگی را نیز نمی‌دهد. این حقوق و مستمری در صورت بیماری، یک خانواده را به چند پله پایین‌تر از خط فقر می‌کشاند، دفترچه تامین اجتماعی فقط یک دفترچه است و همیشه همراه ماست اما یک عکس ساده دندان هم با این دفترچه محاسبه نمی‌شود.

مجید 4 ساله، مبتلا به بیماری نادر و فرزند چهارم است، اما تحت پوشش بیمه نیست

خانم جعفروند مادر دو کودک مبتلا به بیماری نادر آنمی فانکونی است که شایع‌ترین شکل آنمی آپلاستیک ارثی است و با نارسایی پیش رونده مغز استخوان، ناهنجاری‌های مادرزادی و استعداد ابتلا به بدخیمی مشخص می‌شود. زهرا 7 ساله و مجید 4 ساله هر دو به این بیماری نادر مبتلا هستند و برای عمل جراحی مغز استخوان فقط تا حدود 12 سالگی فرصت دارند و هزینه عمل جراحی آنها 100 میلیون تومان می‌شود. این مادر می‌گوید: به هیچ وجه توان پرداخت عمل دو فرزندم را ندارم و پزشکان می‌گویند اگر عمل نشوند نهایتا تا 12 سالگی دوام می‌آورند. اما مشکل دیگر ما این است که مجید فرزند چهارم خانواده است که طبق قانون بیمه نشده است و بار مشکلات این بیماری را برای ما چند برابر کرده است.

حاضرم هزینه ایاب و ذهاب کارشناسان بیمه را بدهم

آقای یاری می‌گوید: مادر من کهنسال است و به دنبال این هستم که وی را از طریق خود بیمه کنم. مادرم ساکن روستای طومار قامیش از توابع سقز است، بعد از رفت‌وآمد فراوان مسئولان این شعبه تامین اجتماعی به من گفتند اگر می خواهی کارت زودتر راه بیافتد خودت می‌توانی نامه‌ها را به سقز برده و جواب نامه را به تهران برگردانی تا  بعد از انجام این مرحله کارشناسان سازمان تامین اجتماعی برای ارزیابی وضعیت مادر و اینکه تحت پوشش بیمه دیگری نباشد به روستای شما بروند.بعد از پیگیری‌های زیاد به کارشناسان بیمه گفتم حاضرم هزینه ایاب و ذهاب کارشناسان شما را بدهم تا این ارزیابی سریع‌تر انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: اما متاسفانه از فروردین  امسال هنوز این کار را انجام ندادند. وقتی از مسئولان درباره دلیل این تعلل می‌پرسم، می‌گویند: نفراتی که باید مورد ارزیابی قرار بگیرند باید به پنج نفر برسند تا ما برای ارزیابی وضعیت، به محل زندگی آنها کارشناس بفرستیم.

آقای یاری همچنین از مشکلی که برای بیمه و بازنشستگی خودش دارد، می‌گوید:من راننده هستم  و بعد از یک عمر زحمت و رانندگی در جاده‌ها، تازه متوجه شدم که حدود 10 سال برای من بیمه رد نشده است اما در طول این 10 سال گاراژدار از هر بارنامه‌ای 4 درصد آن را بابت حق بیمه کم کرده ، اما نمی‌دانم چه اتفاقی برای این 10 سال افتاده و دستم به جایی بند نیست.

مردم در راهروهای شعبات بیمه تامین اجتماعی سرگردانند

آقای رحیمی کارشناس بیمه موضوع مشکلات مردم در بیمه تامین اجتماعی را از زاویه‌ای دیگر باز‌ می‌کند: در حال حاضر بسیاری از افرادی که بیمه تامین اجتماعی بوده و به سن بازنشستگی رسیده‌اند تازه متوجه شدند کارفرمایشان برای مدتی بیمه آنها را رد نکرده است در صورتی که حق بیمه از حقوق آنها کسر می‌شده است. اکثر این افراد باید برای رسیدگی به کار خود یک وکیل بگیرند و هزینه کنند زیرا در شعبات سازمان تامین اجتماعی کاری برای آنها انجام نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بیمه باید بداند پشتوانه مردم است و باید حامی مردم باشد. متاسفانه سیستم تامین اجتماعی به علت قدیمی بودن و استفاده نکردن تکنولوژی حدی در آن همین مشکلات را به بار می‌آورد در صورتی که در حال حاضر باید از تکنولوژی و اینترنت استفاده کرد تا مردم مجبور نباشند در طبقات شعبات مختلف تامین اجتماعی دائما بالا و پایین بروند.یکی از مشکلات دیگر در این حوزه این است که سازمان تامین اجتماعی با کارفرمایانی که می‌خواهند جریمه عدم پرداخت حق بیمه‌ کارکنان خود را بپردازند نیز همکاری نمی‌کند.

در این زمینه با برخی کارشناسان سازمان تامین اجتماعی و افراد آگاه در حوزه بیمه نیز به گفت‌وگو پرداختیم تا از دیدگاه آنها در این حوزه مطلع شویم:

تغییر متعدد مدیران سازمان, خدمات‌دهی به بیمه‌شدگان را ضعیف کرده است

علی حیدری کارشناس سازمان تامین اجتماعی، در این زمینه به تسنیم‌، می‌گوید: رضایت از خدمات سازمان تامین اجتماعی و بیمه آن، تا حدی به خود سازمان و تا حدود زیادی به عوامل بیرون از این سازمان برمی‌گردد. زمانی که نرخ تورم کنترل شده و تعدیل پایه پولی صورت بگیرد رضایتمند از خدمات سازمان نیز بیشتر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر شاخص فلاکت در کشور رشد زیادی داشته که شاخصی استاندارد و متشکل از نرخ تورم و بیکاری است. افزایش بیکاری خود باعث می‌شود که ورودی سازمان تامین اجتماعی کاهش داشته و همین مسئله منابع و نقدینگی آن را کاهش می‌دهد و در نتیجه با کاهش خدمات روبرو می‌شویم.

حیدری بیان می‌کند: بسیاری از افراد به اشتباه سازمان تامین اجتماعی را متولی اصل 29 قانون اساسی می‌دانند که تامین اجتماعی را حق مردم و تکلیف دولت می‌داند در صورتی که این وظیفه سازمان نیست. ما احتیاج به نظام بیمه همگانی داریم که منابع آن از پول نفت، مالیات و انفال تامین شود؛ مسلم است وقتی چنین نظامی وجود ندارد تمام انتظارات فقط از سازمان تامین اجتماعی است.

این کارشناس تامین اجتماعی با اشاره به تغییرات زیاد در اساسنامه و مدیریت این سازمان طی سال‌های گذشته ، تصریح می کند: با هر بار تغییر مدیریت قطاری از افراد بی‌تجربه و غیر متخصص به سازمان وارد شده که قطع یقین صدمات جبران نا‌پذیری به ساختا رسازمان وارد کرده و طبیعتاً ارائه خدمات سازمان را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

وی معتقد است: صورت‌های مالی سازمان نشان‌دهنده روش مالی تعهدی آن است که منابع آن از طریق دولت و کارفرمایان تامین می‌شود اما زمانی که هر یک از آنها به تعهدات خود عمل نکنند مسلماً ضلع سوم یعنی بیمه شده متضرر می‌شود.

سازمان تامین اجتماعی، منابع خود را به درستی مدیریت نمی‌کند

علی ظفرزاده، دبیر کل جمعیت تولیدگرایان ایران نیز در گفت‌‌وگو با تسنیم، دراین خصوص معتقد است: سازمان تامین اجتماعی مبالغ هنگفتی را از پیمانکاران اخذ می‌کند اما همین افراد نیز به درستی نمی‌دانند که در قبال این پرداخت چه خدمتی از سازمان دریافت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر سازمان 7 درصد از حقوق کارگران و 23 درصد از کارفرمایان بابت حق بیمه دریافت می‌کند اما خدمات مناسبی برای ایام بیکاری و از کار افتادگی و بیماری آنها ارائه نمی‌دهد. از طرف دیگر کارشناسان معتقدند که شستا به عنوان یک سازمان اقتصادی که یک سوم گردش مالی کشور را دارد در حال ورشکستگی است و همین مسئله این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که سازمان تامین اجتماعی منابع مالی خود را چگونه مدیریت کرده که اصل منابع دچار ضرر وزیان شده است.

دبیر کل جمعیت تولیدگرایان ایران همچنین می‌گوید: یکی دیگر از مسائل مهمی که در حوزه تامین اجتماعی قابل تامل است دست‌ درازی دولت به منابع سازمان و واگذاری کارخانجات ورشکسته برای جبران آن است.

علی ربیعی گزینه پیشنهادی دولت روحانی، شب گذشته توانست با 160 رأی موافق و البته 121 رأی مخالف و ممتنع، به عنوان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت یازدهم انتخاب شود و حتما به مشکلات مقابل خود مخصوصا در حوزه رفاه و اشتغال اشراف دارد. باید منتظر ماند و دید ربیعی،  چه طرح و برنامه‌ای برای خارج کردن سازمان تأمین اجتماعی از گرفتاری‌های موجود خواهد داشت و آیا می‌تواند با اقدامات خود، جامعه بزرگ تأمین اجتماعی را از خود راضی کند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha