سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان اظهار کرد: استراحت و پرهیز از استرس روانی و فیزیکی بویژه در زنانی که سابقه زایمان زودرس دارند در پیشگیری از وقوع این عارضه کمک کننده است.

دکتر شیرین قاضی زاده در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: زایمان قبل از 37 هفته کامل بارداری، زایمان زودرس اطلاق شده که به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شود. از هنگامی که جنین قابلیت حیات می یابد یعنی از 24 تا 34 هفته و از 34 تا 37 هفتگی. باید به خاطر داشت نتیجه زایمان زودرس در این دو محدوده کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه نگرانی در خصوص سلامت جنین متولد شده در هفته‌های انتهایی بارداری وجود ندارد، ادامه داد: در فاصله زمانی بین 34 تا 37 هفتگی، جنین به وزنی بالاتر از 2 کیلوگرم رسیده است، معمولا مشکل تنفسی نداشته و نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد. بنابراین عوارض چندانی دامن‌گیر این نوزادان نمی‌شود و اغلب همراه با مادر از بیمارستان مرخص می شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: کامل نبودن ریه، مشکلات متابولیک و زردی شایعترین عوارض آن دسته از جنین‌هایی است که در هفته‌های بین 24 تا 34 به طور زودرس متولد می شوند.

خونریزی و درد، علایم کنده شدن زودهنگام جفت

وی شروع خودبخودی دردهای زایمان را از جمله علل بروز زایمان زودرس مطرح کرد و افزود: به رغم اینکه علت عمده بروز این موضوع هنوز ناشناخته است، اما می توان گفت حاملگی‌های چندقلویی، افزایش حجم مایع شناور جنین، عفونت، پارگی کیسه آب و در نهایت شروع درد در رخ دادن زایمان‌های پیش از موعد تاثیر ویژه‌ای دارد. همچنین کنده شدن زودهنگام جفت از رحم که با درد و خونریزی خود را نشان می‌دهد، از دیگر دلایل زایمان زودرس به شمار می رود.

این متخصص زنان شرایطی که پزشک برای حفظ سلامتی مادر یا جنین تشخیص می دهد که بارداری پیش از موعد ختم شود را حالت دیگر بروز زایمان زودرس عنوان کرد و گفت: بنابر صلاحدید پزشک هنگامی که ادامه بارداری موجب مرگ جنین شود همچون مواردی که رشد جنین متوقف شده یا مایع کاهش بسیار یافته باشد، برای حفظ حیات طفل و مادر تشخیص داده می شود که جنین پیش از رسیدن به زمان مناسب از رحم خارج شود. انجام سونوگرافی و سونوگرافی پیشرفته داخلی در تشخیص این موضوع به پزشک متخصص کمک می کند.

وی با بیان اینکه فشارخون بالای بارداری شایعترین علت زایمان زودرس به منظور حفظ سلامت مادر محسوب می شود، ادامه داد: در شرایطی که مادر در معرض خطر بوده و مبتلا به فشارخون در دوران حاملگی شود و علایم درگیری ارگان‌های دیگری همچون کبد و کلیه ناشی از این عارضه در او مشاهده شود یا حالاتی که نشان دهنده تجدید بیماری‌های پیش از بارداری در مادر باشد، پزشک سلامت او را مدنظر قرار داده و اقدام به انجام زایمان پیش از موعد مادر می‌کند.

دکتر قاضی زاده اظهار داشت: مادرانی که سابقه زایمان زودرس دارند لازم است پیش از بارداری وضعیت کفایت دهانه رحم یا عفونت شدید همچنین بیماری‌های داخل رحمی خود را مورد بررسی قرار دهند. استراحت و پرهیز از استرس روانی و فیزیکی بویژه در زنان دارای این سابقه ضرورت دارد.

ابتلا به فیبروم‌های خارج رحمی مانعی برای بارداری نیست

وی با تاکید بر اینکه بالارفتن سن مادر احتمال وقوع مشکل در دوران بارداری را افزایش می دهد، تصریح کرد: ابتلا به فیبروم های رحمی در صورتی که در جداره یا خارج از فضای آن باشد هیچ معضلی در بارداری برای مادران بوجود نخواهد آورد مگر اینکه فیبروم در داخل حفره رحم واقع شده باشد که آن هم توسط آندوسکوپی داخل رحمی پیش از حاملگی تشخیص داده شده و براحتی از دهانه رحم خارج می شود.

این متخصص زنان در پایان خاطرنشان کرد: تزریق داروهای تسریع فرایند تشکیل ریه، ترکیبات کورتون دار همچنین بستری بیمار در بیمارستان و تجویز داروی ضد انقباض رحم یا آنتی بیوتیک های تزریقی می‌تواند به طولانی شدن دوره بارداری و پیشگیری از وقوع زایمان زودرس در مادران موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha