سلامت نیوز : مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور گفت: «وبای التور یک» از بیماری اسهالی واگیردار است که توسط نوعی باکتری به‌ نام «ویبریوکلرا» ایجاد می‌شود.

مهندس نعمت‌الله معروفی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به‌ موقع و مناسب، بسیار کشنده است و در فصول گرم بروز می‌کند و با توجه به فصل گرما و استفاده بیشتر مردم از آب، سبزیجات و میوه‌ها احتمال بروز این بیماری وجود دارد.

وی درباره علایم این بیماری، اظهار کرد: بیماران مبتلا به وبا دچار اسهال آبکی همراه با کم آبی شدید هستند که گاهی به‌ صورت حاد ظاهر می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور اظهار کرد: از عوارض این بیماری اسهال شدید همراه استفراغ و گاهی بدون تب است و بیمار معمولا دچار عطش فراوان می‌شود.

معروفی خاطرنشان کرد: در این بیماری از دست رفتن آب و املاح بدن می‌تواند به‌ سرعت و در ظرف سه تا 4 ساعت سبب کم‌آبی شدید بدن و مرگ ‌شود به‌خصوص اگر آب و املاح از دست داده شده، جبران نشود.

وی افزود: راه‌های انتقال بیماری «التور» از فردی به فرد دیگر از راه‌های تماس مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور تصریح کرد: اگر میکروب موجود در دست‌های آلوده، مدفوع و استفراغ بیماران، ملحفه‌ها و لوازم آلوده ‌به‌ صورت مستقیم به دهان انسان برسد، می‌تواند فرد را آلوده کند.

معروفی گفت: منابع آب حفاظت نشده مانند چاه‌ها، دریاچه‌ها، استخرها، جویبارها، شستشوی سبزی و میوه و استحمام یا شستشوی لوازم آشپزخانه با آب آلوده از راه‌های غیرمستقیم انتقال این بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: غذاهای آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبار کردن غذاهایی همچون شیر، برنج پخته و تخم‌مرغ در خارج از یخچال از دیگر راه‌های انتقال این بیماری است.

معروفی اضافه کرد: در صورت عدم دسترسی به آب لوله‌کشی و مطمئن می‌توان با کلرزنی و یا جوشاندن آب از شیوع بیماری‌های واگیردار پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha