سلامت نیوز : یک متخصص اطفال در خصوص بیماری‎های مادران شیرده، گفت: مادران مبتلا به MS، نگران شیردهی به نوزاد خود نباشند.

دکتر سیده زهره ترابی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: دو سال اول زندگی برای ارتقای رشد و تکامل مطلوب و تأمین سلامت انسان دوره‎ای کلیدی و حیاتی است، زیرا در این دوره تأخیر رشد بیماری‎های شایع کودکی می‏‌تواند آثار پایدار و غیرقابل جبرانی در سال‎های بعد بر جای بگذارد.

وی افزود: شعار امسال تقویت و احیای 10 اقدام دوست‌دار کودک است، از جمله این 10 اقدام، برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد و شروع تغذیه با شیرمادر (آغوز) در ساعت اول تولد، هم اتاقی مادر و نوزاد در تمام مدت شبانه‌روزی، تغذیه شیرخوار به طور مکرر بر حسب تقاضا و عدم استفاده از بطری، پستانک و هر نوع ماده غذایی دیگر و آموزش مادر است.

ترابی در خصوص آموزش‎های قبل از زایمان به مادران باردار، تصریح کرد: در قدم اول مادر خود باید بپذیرد که می‎خواهد شیر خود را به نوزاد بدهد، در گام‎های بعدی آموزش‎هایی مبنی بر نحوه در آغوش گرفتن نوزاد و ... صورت بگیرد، چرا که در سه روز اول پس از زایمان شیر مادر کم است.

این پزشک متخصص در مورد داشتن بیماری‎هایی که مادران را از شیردهی به نوزادان منع می‎‏کند، ابراز کرد: مادران در صورت داشتن بیماری‎هایی مثل MS، دیابت و برخی از عفونت‎ها معمولاً می‌توانند به نوزادان خود شیر بدهند. تنها در صورت داشتن بیماری‎های بدخیمی مثل سرطان، روان‌پریشی و یا بیماری مری نمی‎توانند شیر خود را به نوزادشان بدهند.

ترابی در خصوص میزان هوش و توان جسمی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، یادآور شد: شیر مادر توأم با همه مواد و اسید آمینه‎هایی که دارد، مخصوصاً در 6 ماه اول برای رشد نوزاد خیلی خوب است حتی از چاقی بیش از حد نوزادان جلوگیری می‌کند. بهترین تغذیه با شیر مادر است و هرگز به هیچ دلیلی نباید شیر مادر از منشور غذایی نوزاد حذف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha