سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت ضمن اعلام توقف صدور مجوز تاسیس مراکز درمان اعتیاد به بخش خصوصی، لزوم ادغام خدمات ترک و درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را علت این اقدام وزارت بهداشت عنوان کرد.

دکتر عباسعلی ناصحی در گفت وگو با (ایسنا)، گفت: به دنبال بخشنامه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه های علوم پزشکی فعلا مجوز درمان اعتیاد برای بخش خصوصی صادر نمی شود؛ چرا که با اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، خدمات ترک و درمان اعتیاد باید در قالب این برنامه ارایه شود.

وی به نقطه نظرات مطرح درباره چگونگی ادغام خدمات درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: یک نقطه نظر آن است که با اجرای برنامه پزشک خانواده، تمام سیستم های درمانی در سطوح اول، دوم و سوم خدمات باید در برنامه پزشک خانواده ادغام شوند و به این ترتیب قاعدتا درمان اعتیاد هم باید در برنامه پزشک خانواده ادغام شود. اما هنوز در مورد اینکه این ادغام باید به چه صورت باشد، اتفاق نظر واحدی وجود ندارد.

ناصحی افزود: یکی از نظرات مطرح آن است که با ادغام درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده، تمام این خدمات توسط پزشک خانواده در سطح اول ارایه شود. نقطه نظر دیگر که البته نظر غالب است، آن است که گروهی از خدمات مربوط به پیشگیری و درمان های دارویی ساده برای اعتیادهای سبک باید در سطح اول پزشک خانواده ارایه شود و درمان های دارویی با آگونیست ها از جمله "متادون"، "شربت اپیوم تینکچر" و "بوپرونورفین" در سطح دوم (تخصصی) پزشک خانواده ارایه شود.

وی در این باره ادامه داد: در سطح سوم پزشک خانواده نیز بیماران نیازمند بستری در بخش ترک اعتیاد بیمارستان بستری می شوند. اما در مورد جزییات این روش ادغام، هنوز اتفاق نظر حاصل نشده است. منتظریم برنامه پزشک خانواده اجرایی و فراگیر شود تا چگونگی ادغام درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده نیز به شکل مناسبی انجام شود.

ناصحی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آن که با ادغام درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده، تکلیف بخش خصوصی درمان اعتیاد چه خواهد شد؟ گفت: برای اجرای برنامه پزشک خانواده نیز چند مدل مطرح است که اما در مدل غالب این برنامه، بخش خصوصی با برنامه پزشک خانواده قرارداد منعقد می کند؛ به این ترتیب پزشکان عمومی، در سطح یک پزشک خانواده و متخصصان، در سطح دوم پزشک خانواده با این برنامه همکاری خواهند داشت. اگر این مدل پذیرفته شود، مراکز درمان اعتیاد در سطح دوم خدمات قرار می گیرند. به این ترتیب بیمارانی که به درمان های تخصصی از جمله درمان با داروهای آگونیست نیاز داشته باشند توسط پزشک خانواده به این مراکز ارجاع داده می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha