دبیر همایش "بیوتروریسم"گفت:داروی"نورچیزك"نوعی" جنگ افزار" بیولوژیك محسوب می‌شود.

دكتر"بهروز عطایی" در همایش" بیوتروریسم" در دانشگاه اصفهان افزود: این دارو كه مورد استفاده معتادان تزریقی است ، آلوده به ویروس "هپاتیت سی" می‌باشد.

وی اظهار داشت: حدود ‪ ۸۰‬تا ‪ ۸۵‬درصد معتادان تزریقی كه از این ماده مخدر استفاده می‌كنند مبتلا به هپاتیت سی می‌باشند.

عطایی یادآور شد: برخی ابرقدرتهای دنیا از "بیو تروریسم"برای كشتار جمعی بهره می‌برند و این مهم نیازمند اطلاع رسانی و آموزش در سطح جامعه می‌باشد.

وی استفاده از "جنگ افزارهای بیولوژیك" كه به‌منظور انتشار عمدی‌ارگانیسم- های مولد بیماری یا فرآورده‌های آنها توسط غذا،آب، حشرات ناقل و افشانه به كار می‌رود را مربوط به زمانهای گذشته دانست.

عطایی با اشاره به تاریخچه و طبقه بندی بیوتروریسم گفت: نخستین بار در قرن شش‌قبل از میلاد مسیح، آشوریان از سلاح میكروبی برای حمله به دشمنان خود استفاده كردند.

وی ازجمله خصوصیات جنگ افزارهای میكروبی را قدرت انتقال شخص به شخص عدم توانایی تشخیص سریع بیماری، نبود واكسن موثر برعلیه آن و تضعیف نیروها به دنبال اضطراب و دلهره حاصل از آن دانست.

"فرزاد قشلاقی" یك متخصص مسمومیتها نیز گفت: دسته دیگری از جنگ افزارهای شیمیایی"گازهای اعصاب" می‌باشند كه بر روی سیستم عصبی‌فرد اثر می‌گذارند.

وی اظهار داشت: این گازها كه با اسامی مختلف "تابون"، "سارین"، "سامان" و "سایكوسارین" می‌باشند توسط آلمانها ساخته شده‌اند.

وی گفت: كشور ایران زخم خورده و درد كشیده گازهای اعصاب می‌باشد زیرا در جنگ ایران و عراق از این گازهای شیمیایی برعلیه سربازان و مردم مظلوم برخی مناطق مرزی استفاده فراوان شد.

وی یادآور شد: دراین راستا كشور آلمان با فروش این جنگ‌افزارهای شیمیایی به عراق و همچنین دریافت هزینه درمان سربازان ایرانی كه به آن كشور اعزام می‌شوند، سود دو طرفه‌یی كسب كرد.

وی تصریح كرد: در زمان حاضر بیشترین منابع جنگ افزارهای شیمیایی بویژه گازهای اعصاب در اختیار آمریكاست.

قشلاقی افزود: گازهای شیمیایی از راه استنشاق، بلع، تماس مستقیم با مخاط چشم و پوست وارد خون شده و با گسترش آن در بدن موجب مرگ می‌شود.

اولین همایش استانی دو روزه علمی- پزشكی "بیوتروریسم" روز چهارشنبه با هدف آشنایی پزشكان عمومی و دیگر حرف پزشكی با معضلات بیوتروریسم و راههای مقابله با آن در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشكی اصفهان آغاز شد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha