شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 80480

سلامت نیوز : رییس اداره غدد متابولیک مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به کاهش سن ابتلا به دیابت در کشور بر لزوم توجه به سبک زندگی سالم از سوی افراد تاکید کرد.

دکتر محمد علوی‌نیا در گفت‌وگو با (ایسنا)، از الگوی تغذیه‌ای نامناسب، فعالیت فیزیکی ناکافی، چاقی و استعمال دخانیات به عنوان شایع‌ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت یاد کرد و گفت: به دلیل بی‌توجهی به این موارد سن ابتلا به دیابت در کشور در حال کاهش است.

وی درباره آمار مبتلایان به دیابت در کشور گفت: در این باره نمی‌توان به صورت دقیق اظهارنظر کرد؛ چرا که بیماری دیابت در دوره‌ای نسبتا طولانی بدون سر و صدا بوده و قابل تشخیص نیست. زمانی هم که بیماری تشخیص داده می‌شود بیمار جهت درمان به بخش خصوصی مراجعه می‌کند و به این ترتیب در سیستم مربوطه ثبت نمی‌شود.

علوی‌نیا ادامه داد: در مجموع اکنون حدود 400 هزار مبتلا به دیابت در کشور ثبت شده‌اند؛ البته این رقم شاید حدود یک پنجم بیمارانی باشد که پیش بینی می‌شود در کشور وجود داشته باشند. برخی نیز معتقدند که در خوشبینانه‌ترین حالت حدود 2 میلیون تا 2.5 میلیون دیابتی نوع 2 در کشور داشته باشیم.

وی در مقایسه بروز دیابت در روستاییان با ساکنین شهرها گفت: میزان بروز این بیماری در جمعیت بالای 30 سال کلانشهرها حدود 10 تا 12 درصد است؛ البته میزان ابتلا به این بیماری در روستاها کمتر از شهرها و بر اساس مطالعات اولیه، حدود 8 درصد است. هرچند امروزه مقداری تعادل شهر و روستا برهم خورده است اما در مجموع در روستاها هنوز سبک زندگی روستایی حاکم است. البته باید گفت که میزان بروز دیابت در زنان مقداری بیشتر از مردان است.

علوی‌نیا با اشاره به برنامه غربالگری دیابت و فعالیت واحد دیابت در 22 دانشگاه علوم پزشکی کشور، گفت: از آنجا که سن شروع دیابت نوع 2 تقریبا از 30 سالگی است، غربالگری این بیماری نیز برای سنین 30 سال به بالا انجام می‌شود. البته شیوع اصلی این نوع از دیابت از 45 سالگی به بالاست.

وی از آماده شدن نرم افزار برنامه ثبت بیماران دیابتی در کشور خبر داد و گفت: با توزیع این برنامه در دانشگاه‌های سراسر کشور و بخش‌ خصوصی درمان، بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری شناسایی خواهند شد و به این ترتیب می‌توان اقدامات پیشگیرانه را در افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha