شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 80481

سلامت نیوز : هنگامی که وارد یک محیط تاریک می‌شوید پس از چند دقیقه به تاریکی عادت می‌کنید و می‌توانید اشیاء اطراف را مشاهده کنید، اما اگر نتوانید پس از پنج دقیقه حتی آنچه را که در دست دارید، مشاهده کنید، آن گاه پیداست که دید شما در شب آنچنان که باید، مناسب نیست.

یک متخصص بینایی سنجی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه مشکل دید در شب، بخصوص در افراد نزدیک بین نسبتاً شایع است، عنوان کرد: کسانی که به طور ناگهانی دچار این مشکل می شوند و یا اینکه ناگهان مشکل دید در شب در آنها وخیم‌تر می‌شود، فعالیت در شب به دلیل درخشندگی زیاد نور برایشان مشکل می شود و در بسیاری از موارد حتی قادر به دیدن ستاره‌هایی که دیگران می بینند نیستند.

مرادیان افزود: از دیگرعوامل احتمالی ایجاد مشکل دید در شب می توان به دیابت، تخریب ماکولا، بیماری ارثی "رتینیت پیگمتنوز" و حتی کمبود شدید ویتامین آ نام برد.

وی با تأکید بر اینکه درهنگام بروز این مشکل باید تشعشعات نور را کاهش داد، تصریح کرد: باید برای نیل به این هدف از عینک‌های ضد بازتاب یا آنتی رفلکس که تشعشع نور تابیده شده به چشم را کاهش می‌دهند، استفاده کرد. همچنین افرادی که نزدیک بین هستند، دست کم بعد از غروب خورشید عینک به چشم بزنند.

این متخصص با بیان اینکه بسیاری از افراد پس از 60 سالگی درمی یابند که نور زرد لامپ‌های حرارتی بهتر از لامپ‌های مهتابی امکان دید بهتری را برایشان فراهم می آورد، توصیه کرد: این افراد بجای استفاده از لامپ‌های مهتابی می‌توانند از لامپ‌های حرارتی و زرد رنگ استفاده کنند.

مرادیان با ذکر این نکته که در مبتلایان به شب کوری قدرت تباین و تقابل(کنتراست) دید کمتر است و افراد مبتلا به تخریب ماکولا باید از تمامی نور دریافتی استفاده کنند، گفت: این افراد باید در روشنایی قرار بگیرند و در ابتدای بیماری برای مطالعه از لامپ‌های مطالعه استفاده کنند و نور را به گونه‌ای تنظیم کنند که از پشت شانه به صفحه مورد مطالعه شان بتابد.

وی مواد غذایی آنتی اکسیدان را در مهار بسیاری از عوامل که منجر به ضعف دید در شب می شوند، مؤثر دانست و افزود: این مواد مانع از فعالیت مواد آسیب رسان به بافت چشم می شوند که در رأس این مواد ویتامین‌های A، C، E و نیز فلز روی و بتاکاروتن که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود قرار دارند.

مرادیان ادامه داد: اگر غذای افراد حاوی مقدار مناسبی حبوبات، میوه و سبزی باشد؛ مقدار قابل توجهی از این مواد دریافت می شود، اما برای اطمینان بهتر است از مکمل‌های مولتی ویتامین نیز استفاده شود.

این متخصص با بیان اینکه رانندگی در شب چالش برانگیز است، اظهار کرد: در هنگام رانندگی در شب نور چراغ‌ اتومبیل‌های روبرو آزار دهنده است، لذا باید سعی شود چراغهایی که به پیش می آیند را در اطراف میدان دید خود قرار داده، بدین ترتیب آنها نمی‌توانند دید شما را مختل کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هنگام رانندگی در روز، دو کیلومتر مانده به تونل عینک آفتابی خود را به چشم بزنید و بلافاصله پس از وارد شدن به تونل آن را از چشم خود بردارید، این کار باعث می شود که چشم ها به تاریکی عادت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha