سلامت نیوز : رییس کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره "مصرف داروهای گیاهی رفع مشکلات جنسی" و پشت پرده تبلیغات ماهواره‌ای این محصولات سخن گفت و از مردم خواست در برابر تبلیغات هوشیار باشند و تا از صحت علمی محصولات سلامت محور مطمئن نشده‌اند، از مصرف آن خودداری کنند.

دکتر سید علی آذین در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه بشر از هزاران سال پیش که درد به سراغش می‌آمده است، از در دسترس‌ترین فرآورده‌های طبیعی برای بهبود وضعیت‌اش استفاده می‌کرده است، گفت: بشر خواص درمانی برخی از این گیاهان را کشف کرده و آنها را سینه به سینه به نسل‌های پس از خود منتقل کرده است.

وی افزود: این روند ادامه داشته است تا قرون 17 و 18 میلادی که متدلوژی و روش علمی بر دانش تجربی پزشکی غالب شد. از آن زمان بنا شد برای هر ماده شفابخشی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتما شواهد تجربی داشته و طی آزمایشاتی از اثربخشی آن اطمینان پیدا کنیم. متاسفانه اکنون چندان به این موضوع توجه نمی‌شود.

رییس کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا، با اشاره به اینکه مردم تصور می‌کنند هر چیزی که برچسب «گیاهی» بر روی آن نصب شده باشد، بی‌خطر است، عنوان کرد: اگر دقت کرده باشید در تبلیغات محصولات دارویی چه در شبکه‌های خارجی و چه داخلی، عنوان می‌شود «صد درصد گیاهی و بدون ضرر»، در حالی که اگر ماده گیاهی صد درصد گیاهی باشد، دلیل بر این نیست که حتما بی‌عارضه باشد.

آذین اضافه کرد: ما گیاهانی داریم که بشر از دیرباز از آن‌ها برای درمان بیماری‌های پیچیده استفاده می‌کرده است و گیاهان بی‌خطری هم نبوده‌اند. بنابراین صرف این ادعا که گیاهان دارویی کاملا بی‌ضرر هستند، ادعای غلطی است.

وی با بیان اینکه هر ماده موثره‌ای که در داخل داروها بویژه داروهای ترکیبی گیاهی باشد، می‌تواند بالقوه هم اثر مثبت و هم یکسری عوارض داشته باشد، اظهار کرد: داروهای شیمیایی که از آن‌ها به طور متداول در طب نوین استفاده می‌کنیم هم از این قاعده مستثنی نیستند.

رییس کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا ادامه داد: اما مطالعات علمی نشان داده‌اند اگر این داروها برای فرد مناسب و در جای مناسبی تجویز شوند، عوارض‌شان نسبت به منافعی که برای بیمار دارد کمتر است. ولی وقتی از مواد به کار رفته در ترکیب این داروها مطلع نیستیم، آزمایشات و کارآزمایی‌های بالینی برای آنها طی نشده و عوارض کوتاه مدت و بلند مدت آن را نمی‌شناسیم، تجویز و مصرفشان قابل قبول نیست.

آذین به جنبه دیگر تبلیغات کاذب برخی داروهای گیاهی اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال در زمینه عملکرد جنسی انسان‌ها، ابعاد روانی، جنبه‌های بیولوژیک نظیر سلامت عروق، اعصاب، سلامت غدد درون‌ریز و ... مطرح است.

وی افزود: این در حالی‌ است که در تبلیغ یک محصول گفته می‌شود که بر روی انواع مختلفی از اختلالات عملکرد جنسی که هر کدام آسیب‌شناسی خاص خود را دارند، موثر است. همین جاست که باید زنگ خطری مبنی بر اینکه این دارو نمی‌تواند اثربخشی و کارایی که ادعا می‌کند را داشته باشد، به صدا در بیاید.

رییس کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا تاکید کرد: هر کدام از اختلالات عملکرد جنسی، ریشه روانشناختی و فیزیولوژیک جداگانه دارد، بنابراین وقتی سازنده یک دارو مدعی می‌شود همه این اختلالات را یک‌جا برطرف می‌کند، مردم هوشیار باشند که قطعا این دارو تاثیر تایید شده و علمی ندارد.

آذین ادامه داد: این در حالی است که تحقیقات علمی بسیاری بر روی فرآورده‌های گیاهی در کشور انجام شده است و برخی از این محصولات در داروخانه‌ها نیز عرضه می‌شوند، فرمولاسیون مشخص دارند و از طرف وزارت بهداشت مجوز ساخت و تولید دریافت کرده‌اند. غیر از این موارد استفاده از معجونی که نمی‌دانیم در داخل آن‌چه هست و چه عوارض کوتاه مدت و بلندمدتی دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه حساسیت داروهای گیاهی بالاست، گفت: ثابت شده است خواص گیاهی که در دامنه یک کوه می‌روید با خواص گیاهی که در قله همان کوه می‌روید متفاوت است. حال چه‌طور می‌توان پذیرفت که یک دارو که نمی‌دانیم مبدا آن کجاست، چگونه ساخته و بسته‌بندی شده است، محصولی باشد که سلامت ما را به خطر نمی‌اندازد؟

وی با بیان اینکه معمولا داروهای گیاهی عرضه شده در داروخانه‌ها، OTC هستند، گفت: اکنون داروهای گیاهی مختلفی در زمینه درمان بیماری‌های مختلف وجود دارد. اگر چه هیچ کدام جای دارویی را که بیمار برای پزشک تجویز می‌کند، نمی‌گیرند. ولی در مواردی که ارزیابی‌ها و اقدامات پزشکی انجام شده و خطر خاصی بیمار را تهدید نمی‌کند، بسیاری از این داروها می‌تواند علائم بیماران را تخفیف دهد و دردشان را تسکین بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha