سلامت نیوز : یک متخصص رادیولوژی و سونوگرافی با رد نظریه افزایش احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که تحت آزمایش سونوگرافی قرار می گیرند، اظهار داشت: با توجه به گستردگی بکارگیری این روش طی سالیان طولانی هیچ شواهدی مبنی بر ایجاد عارضه در اشخاصی که از این دستگاه تشخیصی استفاده می‌کنند، گزارش نشده است.

دکتر فریبرز شفیقی در گفت وگو با ایسنا ، تصریح کرد: انجام سونوگرافی برای افراد بویژه زنانی که تحت غربالگری سرطان قرار می گیرند، هیچ گونه عوارضی به دنبال ندارد. در واقع با توجه به گستردگی به کارگیری این روش طی سالیان طولانی، هیچ شواهدی مبنی بر ایجاد عارضه در اشخاصی که از این دستگاه تشخیصی استفاده می‌کنند، گزارش نشده است. این موضوع حتی در سلامت جنین نیز صادق است چه رسد به کسی که تکامل سلولی یافته است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اقدام درمانی بدون عوارض نیست، ادامه داد: هنگامی که بحث سلامت و درمان بیماران مطرح می شود باید میزان فواید و مضرات شیوه های به کارگرفته سنجیده شود؛ به طور مثال مصرف یک داروی مسکن اثرات سوء مربوط به خود را دارد در حالی که استفاده به جا از آن نیز بسیار مفید است. می توان از سونوگرافی به عنوان نوعی غربالگری در پیشگیری از ابتلای زنان به سرطان رحم و پستان در سطحی وسیع استفاده کرد به طوری که سود آن بسیار بیشتر از ضررش است.

دکتر شفیقی با اشاره به اینکه در سونوگرافی از امواج صوتی بهره گرفته می شود، اظهار داشت: در برخی موارد حتی انجام آزمایش ماموگرافی به رغم استفاده از اشعه یونیزان در آن، به منظور پیشگیری و تشخیص زودرس بیماری به زنان توصیه می شود.

این متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در پایان با رد نظریه افزایش احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که تحت آزمایش سونوگرافی قرار می گیرند، یادآور شد: وزارت بهداشت و درمان باید با انجام بررسی‌های لازم جزییات و آمار مربوط به حداکثر سن ابتلا به سرطان پستان را در زنان گزارش کرده، همچنین هزینه‌ها و فواید اجرای طرح های غربالگری را مورد ارزیابی قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha