شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 80484

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص گوش، گلو و بینی گفت: مهم‌ترین علت ابتلا به عفونت‌های قارچی وجود رطوبت طولانی‌ مدت همراه با هوای گرم و محیط قلیایی در مجرای گوش خارجی است.

دکتر خشایار احمدی در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: گوش تنها بن ‌بست پوستی است که به دلیل ساختمانی که دارد به آسانی آب وارد آن نمی‌شود و در صورت وارد شدن هم در آنجا می‌ماند و محیط را برای ایجاد عفونت باکتریایی یا قارچی آماده می‌کند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه دوسوم داخلی مجرای گوش، استخوانی است و پوست بدون واسطه لایه زیر پوست، مستقیما به استخوان چسبیده است، استفاده از گوش پاک‌کن باعث صدمه به این پوست نازک و ورود میکروب به زیر پوست می‌شود.

این جراح و متخصص گوش، گلو و بینی با تاکید بر اینکه عفونت گوش خارجی بر شنوایی تاثیر نمی‌گذارد، گفت: میزان کاهش شنوایی از خفیف تا متوسط است و با درمان مناسب و زودهنگام، شنوایی مجددا به حالت عادی خود بازمی‌گردد.

دکتر احمدی با اشاره به باور اشتباهی است که بین عموم رایج شده گفت: اغلب افراد معتقدند اگر قبل از رفتن داخل آب استخر، گوش را با کمی آب یا کرم مرطوب کنند تا مانع ورود آب به گوش و بروز عفونت می‌شوند، در حالی که این کار درست نیست.

وی در خصوص علل ایجاد عفونت قارچی در گوش گفت: به طور طبیعی در کانال گوش همه افراد قارچ وجود دارد اما در صورت ایجاد عفونت در بیمار، اقدام‌های درمانی انجام می‌شود.

این جراح و متخصص گوش، گلو و بینی در ادامه افزود: نخستین علامت عفونت قارچی، خارش گوش است که در ادامه بیمار دچار درد شدید و ترشحات بی‌رنگ یا سفید پنیری از گوش می‌شود و حتی ممکن است به تب و کاهش شنوایی منجر شود.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین علت ابتلا به عفونت‌های قارچی وجود رطوبت طولانی‌مدت همراه با هوای گرم و محیط قلیایی در مجرای گوش خارجی، بنابراین شیوع این بیماری در فصول گرم سال در افرادی که به‌طور مکرر حمام می‌کنند یا شنا می‌روند و پس از برخورد با آب مجرای گوش را خشک نمی‌کنند یا اختلالی در شکل مجرای گوش دارند (که مانع خروج آب از گوش می‌شود) بیشتر دیده می‌شود.

وی گفت: برای خارج کردن آب از گوش کافی است ابتدا دستمال کاغذی را به نوک انگشت کوچک پیچاند و لبه گوش گذاشت و سر را خم کرد و چند بار تکان داد. اگر آب خارج نشد، سشوار با حرارت ملایم را با فاصله 20 سانتی‌متری از گوش به مدت 30 ثانیه بگیرید و آنقدر این کار را تکرار کنید که احساس کنید مجرای گوش عاری از رطوبت است.

این جراح و متخصص گوش، گلو و بینی یادآور شد: جرم گوش به‌طور طبیعی در گوش وجود دارد و کانال گوش را اسیدی می‌کند و مانع رشد قارچی در آن می‌شود اما زمانی که میزان اسیدیته کانال خارجی گوش در معرض آب قلیایی می شود، محیط برای رشد قارچ فراهم می شود.

دکتر احمدی در پایان تصریح کرد: متاسفانه گاهی افراد با جسمی نوک‌تیز، کانال گوش را می‌خارانند یا آن را تمیز می‌کنند، به‌خصوص خانم‌ها که برای این کار از سنجاق مو استفاده می‌کنند. در این شرایط پوست کانال گوش زخم می‌شود و میکروب به زیر پوست نفوذ می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha