شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 80485

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: اسیدهای چرب امگا - 3 التهاب را کاهش داده و به پیشگیری از بیماری‌های التهابی مانند بیماری قلبی و آرتریت کمک می‌کند.

دکتر حمیدرضا فرشچی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ سلامت بدن سودمند است.

وی گفت: آلفا لینولنیک اسید در غذاهای با منشا گیاهی یافت می‌شوند که غنی آن بذرکتان است ولی در روغن کانولا، لوبیای سویا و روغن لوبیای سویا، بذرهای کدو تنبل و روغن بذر کدو تنبل و گردو نیز موجود است. نوع دیگر امگا-3 با نام (دوکوساهگزانوییک اسید) یا DHA، در غذاهای دریایی، جلبک، ماهی آب سرد (مانند سالمون و ساردین و برخی از انواع ماهی تن ) یافت می شود.

دکتر فرشچی با بیان اینکه اسیدهای چرب امگا - 3 از جمله اسیدهای چرب ضروری هستند که برای سلامت بدن مورد نیاز است، گفت: از آنجا که بدن نمی تواند آنها را به تنهایی

بسازد، می بایست از طریق رژیم غذایی دریافت شوند.

این متخصص تغذیه در خصوص مزایای امگا- 3 برای بدن گفت: تحقیقات گسترده نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا- 3 التهاب را کاهش می‌دهند و به پیشگیری از بیماری‌های التهابی مانند بیماری قلبی و آرتریت کمک می‌کند. امگا - 3 علاوه بر محافظت در برابر التهاب ها، همچنین برای مغز ضروری است و عملکرد رفتاری و ذهنی را تحت تاثیر قرار می دهد و به ویژه برای رشد مغز جنین لازم است.

وی در ادامه افزود: بهبود سلامت عروق با کاهش تشکیل پلاک چربی و لخته خون در عروقی که به مغز منتهی می شوند و همچنین با کاهش میزان تری گلیسرید خون و افزایش کلسترول مفید (HDL) و کمک به بهبود و سلامت مفاصل و کاهش خطر شکنندگی استخوان ها و همچنین کاهش سختی مفاصل (آرتریت) همراه است.

دکتر فرشچی یادآور شد: بهبود عملکرد مغزی با کمک به پوشش سلول های عصبی و ارتباط بهتر سلول های مغزی با یکدیگر با تعادل در مصرف امگا - 3 امکان پذیر است، در حالی که کمبود این اسیدچرب ممکن است افسردگی، اختلالات دو قطبی، اسکیزوفرنی، اختلالات غذایی و اختلال عدم تمرکز را ایجاد کند.

وی همچنین گفت: بهبود سلامت استخوان با اثر مثبت بر سطوح کلسیم بدن و کاهش فقر استخوان، حفظ سلامت پوست با کمک به علایم خفیف مرتبط با اختلالات پوستی نظیر آکنه و پسوریازیس و بهبود سلامت گوارشی با کاهش التهابات گوارشی و کمک به تسکین علایم بیماری های روده ای مانند کرون و کولیت اولسراتیو با رعایت در تعادل مصرف امگا – 3 نمایان می شود.

دکتر فرشچی در پایان یادآور شد: باید در رژیم غذایی روزانه از تمام انواع امگا - 3 استفاده شود، دریافت دو قاشق غذا خوری بذر کتان آسیاب شده ( و یا یک قاشق روغن بذر کتان) در روز، مصرف 2 تا 3 واحد از منابع ماهی های حاوی امگا – 3، در طی هفته در تامین امگا – 3 مورد نیاز بدن بسیار سودمند است، البته ماهی های تازه نسبت به ماهی های منجمد حاوی امگا – 3 بیشتری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha