سلامت نیوز :  رئیس انجمن علمی میکروب‌شناسی ایران آخرین وضعیت تولید واکسن در کشور را تشریح کرد و گفت: محققان کشورمان با موفقیت در حال بهینه سازی و تولید واکسن‌های دیفتری، کزاز و سیاه سرفه در کشور هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ محمد مهدی فیض‌آبادی گفت: میکروب‌شناسی در حوزه‌های مختلفی از پیشگیری و تشخیص بیماریهای عفونی، کنترل عفونت‌ها، زیست فناوری، ساخت فرآورده‌های بیولوژیک و پاکسازی محیط از عوامل مضر برای سلامتی انسان و سایر جانداران به کار می‌رود.

وی افزود: این علم می‌تواند علاوه بر نقش آفرینی خود در سلامت جامعه انسانی به بهداشت دام‌ها و افزایش سرمایه ملی دامی کشور کمک می‌کند و سود‌آوری را از طریق محصولات دامی افزایش می‌دهد. همچنین در امر بهداشت عمومی انسان و آبزیان کمک شایان توجهی ارائه می‌کند.

وی افزود: با ارتقا و بهبود کیفیت راندمان کار از نظر اصلاح میکروب‌ها در سیستم سلامت انسان و حیوان‌ها انتظار داریم که از طریق این علم بتوانیم برای بهبود زندگی استفاده کنیم. همچنین برخی میکروب‌ها می‌توانند در صنعت برای تولید مواد باارزشی چون ‌آنتی بیوتیک‌ها، آنزیم‌ها، پاک‌کننده‌ها و دارو‌ها مفید باشند.

فیض‌آبادی ادامه داد: در حوزه سلامت انسان‌ها و همچنین دام‌ها و حیوانات اهلی در کشور ما بیماری‌های عفونی متعددی وجود دارد که پیشکسوتان علم میکروب‌شناسی از دهه‌های گذشته این بیماری‌ها را با تولید واکسن کنترل کرده، توانسته‌اند همین واکسن‌ها را به عرصه تولید رسانده و همگانی کنند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال واکسن فلج اطفال و واکسن سه‌گانه در ایران توسط بزرگان این رشته تولید شده است.

رئیس چهاردهمین کنگره بین المللی میکروب‌شناسی ادامه داد: در حال حاضرمیکروب‌شناسان در حال بروز کردن و کاستن از عوارض جانبی این واکسن‌های تولیدی هستند.

وی گفت: به عنوان مثال اکنون محققان کشورمان با موفقیت در حال بهینه سازی و تولید واکسن‌های دیفتری، کزاز و سیاه سرفه در کشور هستند.

رئیس انجمن علمی میکروب‌شناسی ایران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر بی‌کیفیتی واکسن‌های ایرانی و عارضه‌آور بودن آن‌ها اظهار کرد:. بیش از هفتاد سال است که واکسن‌های ساخته شده در کشورسلامت مردم ما را در برابر بیماری‌های کشنده تضمین کرده و از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کرده است.

به گفته فیض‌آبادی واکسن‌های داخلی حائز استانداردهای لازم هستند و همه تلاش‌ها بر بهبود کیفیت واکسن‌هاست.

رئیس چهاردهمین کنگره بین المللی میکروب‌شناسی تأکید کرد: موسسه‌های تحقیقاتی ایران نه تنها خود اقدام به تولید واکسن می‌کنند، بلکه در ساخت و توسعه صنایع واکسن‌سازی در کشورهای منطقه و دنیا فعال هستند و یادگارهایی را در کشورهای مختلف به جا گذاشته‌اند.

وی از جایگاه فعلی واکسن‌سازی ایران ابراز رضایت کرد و گفت: اغلب واکسن‌های مورد نیاز چه در حوزه سلامت انسان و چه در حوزه دامی در کشورمان تولید می‌شوند مگر آنکه واکسن مختص بیماری‌هایی باشد که در کشور ما شیوع بسیار کمی داشته یا ناشناخته و جدید هستند که برخی از این‌ها هم از خارج از کشور وارد می‌شوند.

چهاردهمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی از ششم تا هشتم شهریور در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت اینترنتی http://www.ism۲۰۱۳.ir  مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha