بیماری هپاتیت بیماری خطرناك اما قابل پیشگیری است كه رعایت اصولی ساده می تواند افراد را از ابتلا به این بیماری در امان نگه دارد.

دكتر بهادر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران و متخصص بیماری های عفونی به باشگاه خبرنگاران گفت: هپاتیت نوعی بیماری مسری و عفونی بوده كه باعث ورم سلول های كبد می شود و انتقال این بیماری از طریق عفونت و ویروس و یا از طریق مواد غذایی آلوده و یا از طریق خون و فرآورده های خونی صورت می گیرد.
وی افزود: عواملی همچون بی نظمی در بهداشت و وقوع حوادث غیر مترقبه ای همچون سیل،‌ زلزله و جنگ  نیز می تواند وقوع بیماری هپاتیت را آسان تر كند، در شرایطی هم بیماری هپاتیت می تواند اپیدمی شده و جامعه ای را دچار مشكل كند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران  خاطر نشان كرد: بیماری هپاتیت در انواع A، B،‌C،‌E،‌D ظاهر می شود، دسته اول یعنی گروه AوE می توانند ازطریق آلودگی مواد غذایی، ظروف و یا از طریق عوامل ویروسی از مدفوع منتقل شوند، این گروه دارای سرعت انتقال بالا بوده اما درمان پذیرند و در بدن مزمن نمی شوند اما هپاتیت دسته دوم یعنی گروه های C و D و B از راه خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی و یا از طریق مادر به جنین منتقل می شود، در مورد سرعت و همه گیری این گروه شباهتی به گروه اول ندارد و می تواند در بدن بیمار مزمن شده و عوارض خطرناكی را نشان دهد كه از جمله این عوارض كوچك شدن كبد، نارسایی كبد، سیروز و در نهایت سرطان كبد را می توان نام برد.
این متخصص بیماری های عفونی تصریح كرد: هپاتیت B‌قابل پیشگیری از طریق واكسیناسیون بوده و می توان از شیوع آن جلوگیری كرد در واقع تنها راه پیشگیری بیماری هپاتیت واكسن است.
وی گفت: هپاتیت C خطرناك ترین نوع هپاتیت بوده و روش درمان قطعی ندارد البته می توان از طریق مصرف داروهای شیمیایی مقداری فعالیت ویروس ها را كاهش داد اما نمی توان فعالیت ویروس‌ها را متوقف كرد كه البته روش های درمانی هپاتیت C‌ بسیار وقت گیر و پر هزینه است و می توان طول دوره بالینی آن را بین 10-20 سال ذكر كرد، بیماری هپاتیت C را نمی توان از طریق پیشگیری محدود كرد اما راهكارهایی چون انجام تست های غربالگری از افرادی كه قصد ازدواج دارند و یا آموزش و اصلاح رفتارهای پر خطر مثل كنترل روابط جنسی و یا سالم سازی ارتباط جنسی افراد جامعه و تشویق افراد درباره ازدواج می تواند در كنترل هپاتیت C‌ موثر باشد.
یادآور می‌شود، شناسایی افراد معتاد(معتادین تزریقی) و افراد بی بند و بار و یا افراد در تماس با این بیماران و ارتقاء سطح آگاهی عمومی راجع به نحوه سرایت و خطرات این بیماری می تواند كمك بزرگی برای كنترل این بیماری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha