یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 80515

موارد جدید ابتلا به کرونا ویروس در حالی به طور مداوم گزارش می‌شود که هیچ شاهدی از منبع عفونت به جز اینکه افراد بیمار باعث سرایت این عفونت شده‌اند، در دست نبود، اما نتایج جدید حاکی از آن است که شترهای یک‌کوهانه ممکن است منشأ ویروس باشند.

ویروس در کمین زائران حج تمتع
سلامت نیوز : امسال هم مثل هر سال با فرا رسیدن ماه زیارت خانه خدا ایران مسافران زیادی به این سفر الهی می‌فرستد. البته تمام کشورهای مسلمان هم سهم خود را در این ضیافت دارند. طبق آمار منتشر شده از سوی مقامات عربستان هر سال نزدیک به سه میلیون نفر در مراسم حج تمتع شرکت می‌کنند که سهم ایران از این تعداد، نزدیک به هفتاد هزار نفر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ جدا از اینکه تدارک وسایل رفاهی برای این تعداد از حاجی ها وظیفه سنگینی است توجه به سلامتی و بازگشت همراه با تندرستی آنها هم باید به شدت در نظر گرفته شود البته هر سال کسانی که خود را آماده حضور در پیشگاه خانه خدا در ماه حج می‌کنند قبل از سفر ملزم به مراجعه برای تزریق واکسن مننژیت هستند که در سال‌های اخیر واکسن آنفلوآنزا برای افراد خاص هم به آن اضافه شده است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند هر سال با شناسایی ویروس‌های جدیدی که در کشورهای مسلمان دیده می‌شوند باید حاجی‌های ایرانی را نسبت به آن ویروس مقاوم کرد. این حرف وقتی پر اهمیت جلوه می‌کند که بدانیم طبق امار منتشر شده از سوی کشور عربستان هر سال در طول ماه ذی‌الحجه نزدیک به سه هزار نفر از زائران کشور‌های مختلف بیمار به خانه بر می‌گردند. این آمار نشان می‌دهد که با وجود ایجاد شرایط بهداشتی بهتر برای ایرانی ها باز هم نیاز به مراقبت و پیشگیری بیشتر ی وجود دارد.

  ویروس کرونا هنوز در حال گسترش است
ویروس کرونا که در اوایل سال گذشته برای اولین بار در کشور عربستان دیده شد نگرانی‌های زیادی را برای زائران به وجود آورد. این ویروس که شباهت زیادی به سارس و آنفلوآنزا دارد می‌تواند به سینه پهلوی شدید منجر شده و دستگاه تنفسی را درگیر کند. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری یا ساکن منطقه حاشیه خلیج فارس بوده‌اند یا سفری به خاور میانه داشته اند. در واقع بیشترین آمار مبتلایان در کشور عربستان گزارش شده است و بسیاری از دانشمندان معتقدند منشأ اولیه انتشار این ویروس هم عربستان سعودی است. این ویروس تا کنون جان بیشتر از پنجاه نفر را در این کشور گرفته است که با نزدیک شدن موسم حج خطر مبتلا شدن قربانیان بیشتری هم حس می‌شود.

  شترها عامل به وجود آمدن ویروس خطرناک؟
دانشمندان آلمانی که کشورشان یکی از مناطقی است که با تعدادی مبتلا به ویروس کرونا رو به رو بوده در تحقیقاتی گسترده به این نتیجه رسیده اند که این ویروس اولین بار از یک نوع شتر تک کوهانه به انسان منتقل شده است. «شانتال روسکن» از انستیتوی ملی بهداشت عمومی و محیط در آلمان که سرپرستی این بررسی را بر عهده داشته است، می‌گوید:«موارد جدید ابتلا به کرونا ویروس در حالی به طور مداوم گزارش می‌شود که هیچ شاهدی از منبع عفونت به جز اینکه افراد بیمار باعث سرایت این عفونت شده‌اند، در دست نبود، اما نتایج جدید حاکی از آن است که شترهای یک‌کوهانه ممکن است منشأ ویروس باشند.»

  سالمندان دقت کنند
در میان کسانی که هر سال عازم حج تمتع می‌شوند سالمندان زیادی به چشم می‌خورند. دکتر فرامرز صبحی نژاد متخصص بیماری‌های تنفسی به «قانون» می‌گوید: «سالمندان مشکلات جسمی دارند که آنها را در برابر انواع بیماری ها به ویژه ویروس‌های جدید آسیب پذیر می‌کند. در واقع کسانی که بیشتر از بقیه در معرض خطر قرار دارند سالمندانی هستد که از مشکلاتی چون بیماری‌های قلبی، فشار خون، قند خون و... رنج می‌برند. به همین دلیل بهتر است این افراد بیشتر از سایرین مراقب سلامتی خود باشند.» او در رابطه با کارهایی که زائران باید انجام دهند گفت: «در وهله اول از وسایل حفاظتی مثل ماسک‌های استاندارد استفاده کنند.

ما از واحد امداد و درمان سازمان حج و زیارت خواهش می‌کنیم این ماسک ها را در اختیار زائران قرار داده و آنها را ملزم به استفاده از آنها کنند. مردم باید توجه داشته باشند که اگر چه استفاده از ماسک‌های معمولی هم خالی از فایده نیست اما ویرس‌های اینچنینی آنقدر ریز هستند که از بافت ماسک‌های معمولی عبور می‌کنند بنابراین حتما اقدام به تهیه و استفاده از ماسک‌های استاندارد بکنند.  زائران عزیز ضمن استفاده از ماسک باید از معاشرت نزدیک با زائران کشورهای دیگر هم پرهیز کنند. اگرچه در شلوغی آن روزها تماس بدنی و نزدیکی زیاد بدن ها اجتناب ناپذیر است اما به هر حال زائران با در نظر داشتن این موضوع می‌توانند مراقبت بیشتری از خودشان داشته باشند. نکته بعدی که باید رعایت شود شست‌و‌شوی مداوم دست ها و استفاده از وسایلی مثل لیوان یکبار مصرف و دستمال کاغذی است.»

او در پایان گفت: «ما نمی خواهیم حاجی‌های گرامی را حساس کنیم اما خواهش ما این است که در صورت مشاهده هریک از علائم سرماخوردگی از تماس و نزدیکی با سایرین خودداری کرده و به سرعت خود را به پزشک مقیم معرفی کنند تا ان‌شاءا... خطری متوجه خودشان و دیگران نشود.»

  بیماران خاص بخوانند
دکتر صالح محقق حضرتی، دبیر علمی انجمن حمایت از بیماران دیابتی نیز یکی از کسانی است که از ابتلای بیماران خاص به ویژه دیابتی ها و کسانی که سیستم ایمنی حساس تری دارند ابراز نگرانی می‌کند، او به «قانون» می‌گوید: «برخی پزشکان معتقدند که عمده بیمارانی که به این بیماری مبتلا و با مرگ روبه‌رو شده‌اند، از بین افرادی‌ بوده اند که بیماری‌های مزمن با شرایط بالینی خاصی همچون دیابت، فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی، بیماری مزمن دستگاه کلیوی و  ادراری دارند.»

او ادامه می‌دهد: «قدرت سیستم ایمنی بالا در افراد زیادی موجب شده است که این بیماران با وجود ابتلا به ویروس، علائمی نداشته باشند یعنی ویروس وارد بدن آنها شده است ولی این بیماری تنها علائم خفیفی داشته و بعد از مدتی بهبود یافته‌ است.»  دکتر حضرتی گفت: «با تحقیقاتی که انجام گرفته به نظر می‌رسد که بیماری به آرامی و آهستگی گسترش می‌یابد به‌خصوص با توجه به اینکه بیشترین مرگ‌و‌میر از کشور عربستان گزارش شده است و با نزدیکی به زمان حج تمتع در شهریور ماه، امکان ایجاد یک اپیدمی گسترده‌ وجود دارد. بنابراین از زائران عزیز که به دیابت مبتلا هستند تقاضا می‌کنیم نسبت به رعایت موارد بهداشتی دقت لازم را داشته باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha