هماهنگی و همكاری بین بخشی، پاشنه آشیل موفقیت در وزارت بهداشت است كه تجربه و سابقه دكتر قاضی‌زاده هاشمی نشان می‌دهد كه در این زمینه قوی و توانمندند هستند و می‌توانند بر مشكلات فائق آیند. ما هماره گفته‌ایم كه 70 درصد مسائل مربوط به سلامت خارج از وزارتخانه‌ای به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.

شاه‌ كلید ساماندهی نظام سلامت در دستان وزیر بهداشت
سلامت نیوز : كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی از دكتر حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر جدید وزارت بهداشت انتظار اجرای قانون برنامه پنجم را دارد كه البته آقای دكتر هاشمی هم چه قبل از رای‌گیری و چه بعد از احراز رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی اعلام كرده است كه به این قانون اعتقاد دارد و آن را اجرا می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ ما در حوزه سلامت قوانین كارا و ایده‌آلی داریم كه تا به امروز در اجرا مشكل داشته‌اند. از سوی دیگر هماهنگی و همكاری بین بخشی، پاشنه آشیل موفقیت در وزارت بهداشت است كه تجربه و سابقه دكتر قاضی‌زاده هاشمی نشان می‌دهد كه در این زمینه قوی و توانمندند هستند و می‌توانند بر مشكلات فائق آیند. ما هماره گفته‌ایم كه 70 درصد مسائل مربوط به سلامت خارج از وزارتخانه‌ای به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.

بنابراین مهم‌ترین راهكار برای حل معضلاتی كه این روزها نظام سلامت با آن درگیر است، همكاری است. مثلا یكی از مشكلات كه همواره نظام سلامت را آزار می‌دهد، پرداخت پول نظام سلامت به وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی و اجرای كار توسط وزارتخانه باعث به‌وجود آمدن مشكلات زیادی شد. اما در دولت جدید وزارت تعاون قول همكاری مطلوب با وزارت بهداشت را به كمیسیون داده ا‌ست.

دكتر هاشمی همچنین آینده خوبی از همكاری سایر وزارتخانه‌ها با وزارت بهداشت برای كمیسیون تصویر كرده است. به گفته دكتر هاشمی وزرایی كه در دولت آقای روحانی انتخاب شده‌اند همه از دوستان و همكاران وی در جهاد بوده‌اند. به همین دلیل هم آن ارتباط بین بخشی كه در زنجیره نظام سلامت گم شده، در دولت جدید دیده می‌شود. مجلس و كمیسیون بهداشت هم همانطور كه وظیفه قانونی آن است در دو سالی كه از مجلس دهم مانده نظارت خوبی روی اجرای قوانین برنامه پنجم خواهد داشت ومدام برنامه‌های وزارتخانه‌ها را رصد و نظارت خواهد كرد. ضمن اینكه طبق اعلام خود آقای وزیر، حل مشكلات دارویی یكی از اساسی‌ترین اقداماتی است كه باید انجام شود.

ما این روزها خودمان به عینه می‌بینیم كه مردم تا چه اندازه از شنیدن خبرهای خوش دارویی خوشحال و شادمان هستند. بنابراین من از همین جا اعلام می‌كنم اگر وزارتخانه راهكاری برای حل مشكلات ارزی دارویی داشته باشد مجلس از آن استقبال می‌كند و جهت تسریع امور اقدامات عملی خواهد كرد. نكته آخری كه در این رابطه به ذهنم می‌رسد و جا دارد اشاره‌ای به آن شود تلاش وزارتخانه برای ساماندهی پزشك خانواده است.

آنچه كه مجلس بر آن اصرار دارد این است كه پزشك خانواده طرحی كارآمد و مهم در نظام سلامت كشور است اما چون وارد چرخه سیاسی‌كاری شد نحوه اجرای آن با شتاب‌زدگی همراه شد و ما با درایتی كه از شخص آقای دكتر هاشمی سراغ داریم، این امیدواری وجود دارد كه بتوانیم پزشك خانواده را به یك سامان خوبی برسانیم.

در كل می‌خواهم این را عرض كنم با رای بالایی كه آقای دكتر هاشمی از مجلس كسب كردند و با شناختی كه از ایشان داریم می‌توانیم به روزهای خوش بهداشت و درمان و رسیدن به اهداف برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه سلامت امیدوار باشیم.

حسینعلی شهریاری
رئیس كمیسیون بهداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha