یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷

سن سکته در كشورمان در یکی دو دهه گذشته بین 55 تا 60 سال بود اما هم اکنون مواردی از بروز سکته قلبی در افراد جوان و کمتر از 20 سال نیز مشاهده می شود.

سلامت نیوز : سن سكته قلبی این روزها به زیر 20 سال رسیده است،‌واقعیتی كه اگر برای پیشگیری از آن راهكاری اساسی سنجیده نشود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد نسلی بیمار و از كار افتاده خواهیم بود كه توانایی انجام بسیاری از كارها را ندارند. به عقیده كارشناسان عوض شدن سبك زندگی ایرانیان، روی آوردن به استفاده از غذاهای آماده یا به اصطلاح فست فود، استرس، افزایش استعمال مواد دخانی و كم تحركی، از جمله پیامدها و عوارض زندگی‌های امروزی است كه متاسفانه باعث شده آمار بیماری‌های غیرواگیر همچون بیماری‌های قلب و عروقی در كشورمان افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ این در حالی است كه سن سكته در كشورمان در یكی دو دهه گذشته بین 55 تا 60 سال بود اما هم‌‌اكنون مواردی از بروز سكته قلبی در افراد جوان و كمتر از 20 سال نیز مشاهده می‌شود كه این موضوع نگرانی متخصصان قلب و عروق را به‌دنبال داشته‌است. دكتر سعید عبدالحسینی، مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد با اشاره به این نكته كه استرس یكی از عوامل اصلی در تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی است،‌ می‌گوید: سن سكته قلبی در كشورمان به زیر 20 سال رسیده است و در عین حال جراحی عروق كرونر قلبی از شایع‌ترین جراحی‌های قلب در كشورمان است.

بر اساس آمارهای بین‌المللی 17 میلیون مرگ‌ومیر در دنیا به علت بیماری‌های قلبی و عروقی روی می‌دهد كه 82 درصد از این مرگ‌ها در كشورهای با درآمد كم و متوسط روی می‌دهد، این در حالی است كه آمار مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلب و عروق در ایران بیشتر از آن چیزی است كه در دنیا دیده می‌شود به‌گونه‌ای كه در آمار سازمان بهشت‌زهرا افرادی كه در اثر سكته جان خود را از دست داده‌اند در ردیف دوم مرگ‌ومیرها قرار دارند.متخصصان قلب و عروق بر این عقیده‌اند كه بروز سكته قلبی در افرادی كه فشار خون دارند دو برابر بیشتر از جمعیت عادی كشور است. همچنین، افرادی كه فشار خون و دیابت را با هم دارند، 6 برابر بیشتر از كسانی كه سالم هستند، در معرض ابتلا به سكته‌های قلبی قرار دارند. ضمن اینكه افرادی كه فشارخون، دیابت و چربی خون را با هم دارند حدود 18 برابر بیشتر از افراد عادی در معرض سكته‌های قلبی هستند.

رسوب چربی، متهم سكته قلبی

به عقیده متخصصان گرفتگی عروق كرونر قلبی باعث بروز سكته قلبی می‌شود كه این عارضه در اثر رسوب چربی در درازمدت در دیواره‌های عروق به وجود می‌آید. دكتر مصطفی بهره‌مند، متخصص قلب و عروق با اشاره به این نكته می‌گوید: رسوب بافت چربی در رگ‌ها بر اثر عواملی همچون فشار خون بالا، دیابت، كشیدن سیگار و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و چربی بالا موجب خواهد شد تا رسوب بافت چربی در درون رگ‌ها تشكیل شود. پریسا ترابی، كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز با بیان اینكه كلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، به ایسنا می‌گوید: افراد چاق معمولا به دلیل شیوه زندگی كه دارند از غذاهای پرچرب، سرخ كرده و فست فودها به مقدار زیادی استفاده می‌كنند و از طرفی فعالیت بدنی كمی دارند كه مجموع این عوامل سبب می‌شود تا افراد چاق كلسترول بالاتر داشته و به‌دنبال آن خطر ابتلا به افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی- عروقی در آنها افزایش یابد.

این متخصص تغذیه با بیان اینكه كلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، گفت: افراد چاق معمولا به دلیل شیوه زندگی كه دارند از غذاهای پرچرب، سرخ كرده و فست فودها به مقدار زیادی استفاده می‌كنند و از طرفی فعالیت بدنی كمی دارند. مجموع این عوامل سبب می‌شود تا افراد چاق كلسترول بالاتر داشته و به‌دنبال آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی در آنها افزایش یابد. دكتر ترابی خاطرنشان كرد: فقط 12 درصد مردان و 14 درصد زنان 15 تا 64 ساله دركشور روزانه 5 واحد میوه وسبزی مصرف می‌كنند، میوه‌ها و سبزی‌ها جزو مهمی از یك رژیم غذایی سالم هستند كه مصرف روزانه و به مقدار كافی آنها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمنی چون دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی- عروقی، سكته مغزی، سرطان و چاقی داشته باشند.

تغییر شیوه زندگی

دكتر محمدرضا محمدحسنی، متخصص قلب و عروق نیز با اشاره به این نكته می‌گوید: وقتی در یك جامعه شیوه زندگی غیرسالم است و هر روز به سمت زندگی ناسالم‌تری نیز حركت می‌كند، دور از انتظار نیست كه سن بروز بیماری قلبی در آن كاهش یابد. به‌گفته وی افزوده شدن رستوران‌هایی كه غذای بی‌كیفیت با كالری و چربی بالا تحت عنوان فست فود عرضه می‌كنند، رشد آمار افرادی كه از سنین كودكی و نوجوانی اضافه وزن دارند، مصرف بیشتر تنقلات و نوشابه كه مصرف سرانه آن از میانگین جهانی بیشتر است، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ كه درصد قابل‌توجهی از جمعیت را در خود جای داده است، افزایش استرس‌های شغلی و آمار تنش‌های خانوادگی كه به جدایی منجر می‌شود، از عواملی است كه می‌تواند در پایین آمدن سن سكته قلبی دخالت داشته باشد.

وی تاكید می‌كند: نكته مهم آن است كه تقریبا همه افراد از آثار زیانبار و منفی این نوع زندگی اطلاع دارند، اما هر كدام از افراد قربانی به نوعی رفتار خود را توجیه می‌كنند یا قادر به تغییر شرایط به سادگی نیستند. همین پیچیدگی عوامل خطرساز است كه مهار بیماری‌های مهلك قلبی ـ عروقی به‌ویژه سكته‌های قلبی را بسیار مشكل می‌كند، به‌طوری كه بدون یك عزم ملی و هماهنگی بین دستگاه‌ها و سازمان‌هایی كه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این مسئله دخیل هستند، بعید است كه بتوان بر این مشكل فائق آمد. وی می‌گوید: ما امروز نیاز به الگوسازی و نه نصیحت كردن داریم. وقتی رفتار آموزگار در سال‌های اولی كه كودك وارد مهد كودك یا مدرسه می‌شود، منطبق با موازین بهداشتی باشد و از آن مهم‌تر پدر و مادر در محیط خانواده الگوهای سالم زندگی را رعایت كنند، می‌توان امیدوار بود كه نسلی سالم داشته باشیم.

وقتی پدر و مادر چاقی مفرط دارند و شیرینی و غذاهای ناسالم در منزل به‌طور متداول مصرف می‌شود، نباید انتظار اصلاح الگوی تغذیه‌ای را در كودكان آن خانواده داشت. مصرف دخانیات در محیط‌های شغلی یا منزل نیز كه داستان خود را دارد.به‌گفته محمدحسنی، وقتی دسترسی به غذاهای سالم یا محیط‌های ورزشی با مشكل روبه رو است، اما دسترسی به دخانیات یا غذای غیرسالم به سادگی مقدور است، باید انتظار داشت كه سن بروز سكته قلبی كاهش پیدا كند، درصد بروز حملات قلبی افزایش یابد و جامعه هر روز بیشتر شاهد خسارت‌های سنگین مالی و جانی ناشی از این بیماری باشد. چرا كه رفتارهای نمادین و باور نكردنی مثل حذف مصرف دخانیات از فیلم‌های نمایشی، ممنوعیت تبلیغ دخانیات در اماكن عمومی و مصرف نكردن آن در اماكن خاص و پرهیز از فروش آن به افراد نابالغ، بدون وجود زیر ساخت‌های اعتقادی چندان موثر نیست.

سكته قلبی و عوارض بعد از آن

سكته قلبی اگر چه باعث بروز نارسایی‌هایی در زندگی اشخاص می‌شود، اما نكته مهم آنجاست كه به علت ناكارآمدی بیمه‌ها در كشورمان هزینه‌های درمان بسیار بالاست به‌گونه‌ای كه خانواده‌های بسیاری در اثر هزینه‌های بالای درمان در كشورمان به زیر خط فقر می‌روند. علی كائیدی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینكه در كشورمان در مقایسه با كشورهای خاورمیانه بیشتر هزینه‌های درمان توسط مردم پرداخت می‌شود، می‌گوید: امروزه به دلیل افزایش قیمت دارو، سهم مردم در پرداخت هزینه دارو بیش از پیش فزونی یافته است و با وجود آنكه باید سهم مردم در این پرداخت‌ها كمتر از ۳۰ درصد باشد اما این سهم در حال حاضر به بیش از۷۰ درصد افزایش یافته كه نشان‌دهنده بی‌توجهی به سلامت مردم است.

به‌گفته وی سهم سلامت از تولید ناخالص ملی نیز نتوانسته محقق شود در حالی كه اگر این مهم تحقق می‌یافت بسیاری از مشكلات و معضلات حوزه سلامت رفع می‌شد.وی نبود حمایت‌های بیمه‌ای را از دیگر علت‌های افزایش هزینه‌های درمان در كشور خواند و تاكید كرد: در همه جای دنیا تجمیع بیمه‌ها انجام می‌شود چراكه این هماهنگی باعث كاهش سهم پرداختی مردم از هزینه‌های درمان می‌شود اما امروزه شاهد هستیم كه بیمه‌ها چتر حمایتی خود را از سر مردم برداشته‌ و زیر بار تجمیع نمی‌روند.

آنچه مسلم است، متخصصان قلب و عروق بر این عقیده‌اند كه وضعیت شیوع بیماری‌های قلب و عروق در كشورمان نگران‌كننده است و باید هرچه سریع‌تر با تدوین و اجرای برنامه‌ای جامع، در مسیر پیشگیری از بروز این بیماری‌ها گام برداشت. چرا كه در حال حاضر حدود 70 درصد هزینه‌های درمانی كشور صرف بیماری‌های ناشی از قلب و عروق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha