یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 80518

باید مراقب مافیای دارو بود و نباید اجازه داد که تصمیم‌های عجولانه باعث قدرت گرفتن دلالان و سوءاستفاده گران شود.

ابهام بانک‌ها درباره نرخ ارز واردات دارو
سلامت نیوز : از دو هفته پیش و به دستور حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب مبنی بر آزادسازی داروهای مانده در گمرک، کار ترخیص داروهایی آنها بیشترشان در آستانه فاسد شدن بود، آغاز شد. بر این اساس بیش از 200 تن دارو از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) ترخیص شد؛ اما این روند از روز گذشته به دلیل ابهامی که برای بانک‌های عامل درخصوص استفاده از ارز به‌وجود آمده متوقف شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ رییس سازمان غذا و دارو در این باره گفت: هیچ دستورالعمل جدیدی نداریم، این داروها با تسهیلات بانکی و با نرخ ارز قبلی ترخیص و مابه‌التفاوت آن تا ارز ۲۴۷۷ تومانی بدهی شرکت‌ها تلقی می‌شود؛ قیمت‌گذاری دارو نیز بر اساس نرخ این ارز انجام شده است. به گفته عباس حاجی آخوندی، در واقع شرکت‌های دارویی از تسهیلات دولتی برخوردار می‌شوند تا داروهای خود را که بعضاً از سال گذشته بر مبنای ارز مرجع 1226 تومانی وارد شده است، سریع ترخیص کنند اما متعهد می‌شوند در اولین فرصت بدهی خود را به بانک‌ها برگردانند.

به گفته وی این طرح برای این است که شرکت‌ها دارویی دچار مشکل کمبود نقدینگی نشوند و داروها از گمرک آزاد شود. در همین راستا محمدرضا نادری، معاون فنی گمرک در 12 مرداد با بیان اینکه اکنون بیش از 330 تن دارو در گمرک فرودگاه امام(ره) انباشت شده است، اعلام کرد که نمایندگان وزارت بهداشت و بانک مرکزی در گمرک فرودگاه امام مستقر شده‌اند و روند ترخیص دارو از این گمرک آغاز شده است. پیش‌تر نیز مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو از آغاز عملیات مربوط به ترخیص 165 میلیون یورو دارو از گمرک خبر داده بود.رییس اتحادیه واردکنندگان دارو هم با تایید آغاز روند ترخیص دارو از گمرک فرودگاه امام اعلام کرد که طبق توافق انجام شده قرار است واردکنندگان ظرف مدت سه ماه مابه‌التفاوت ارز واردات دارو را تسویه حساب کنند.

ناصر ریاحی این را هم گفت که در صورت همکاری وزارت بهداشت و سازمان حمایت، داروهای وارداتی ظرف 48 ساعت یعنی تا روز دوشنبه این هفته در داروخانه‌ها در دسترس مردم قرار خواهد داشت.اما عضو اتحادیه واردکنندگان دارو بار دیگر اعلام کرد به دلیل ابهام ارزی به وجود آمده و به دلیل همکاری نکردن بانک‌های عامل، روند ترخیص دارو از گمرک فرودگاه امام متوقف شده است. هاشم تبریزی دانا گفت: هنوز مشخص نیست که بالاخره به واردات دارو باید ارز مرجع داده شود یا خیر. به دلیل همین ابهام، بانک‌های عامل از دادن اسناد ترخیص به واردکنندگان دارو خودداری می‌کنند و گمرک هم دیگر اجازه ترخیص دارو را نمی‌دهد.

وی معتقد است دستور دولت باید به صورت بخشنامه از سوی بانک مرکزی ابلاغ تا دوباره کار ترخیص آغاز شود. این در حالی است که رییس‌ كل گمرك ایران دیروز از ترخیص ۲۶۰ تن دارو از گمرك امام خمینی(ره) تا پایان هفته گذشته خبر داد و گفت: روند ترخیص دارو بدون توقف ادامه دارد. به گزارش ایرنا، عباس معمارنژاد در واکنش به اظهارات تبریزی دانا مبنی بر اینكه، گمرك به دلیل ابهام به وجود آمده در مورد نوع ارز اختصاص یافته به دارو، ترخیص آن را متوقف كرده، تأكید كرد: این موضوع ارتباطی به گمرك ندارد و از نظر گمرك ترخیص هیچ كالایی جز گروه ۱۰ متوقف نیست. البته وی درباره ابهام به‌وجود آمده برای بانک‌های عامل توضیحی نداد

کالاهای غیرضروری ترخیص نشوند
یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درباره دارو و مسایل مربوط به آن نباید عجولانه تصمیم گرفت و عمل کرد، به «حمایت» گفت: باید مراقب مافیای دارو هم بود و نباید اجازه داد که تصمیم‌های عجولانه باعث قدرت گرفتن دلالان و سوءاستفاده گران شود. «احمد آریایی نژاد» افزود: تأمین ارز دارو باید به طور کامل و کارشناسی شده بررسی شود. به طور کلی نباید اجازه داد کالاهای لوکسی که نیاز اولیه مردم نیستند از گمرک ترخیص شوند و کالاهای ضروری در گمرک بمانند، در خصوص اختصاص ارز به دارو نیز باید کمی صبر کرد.

ممنوعیتی که برداشته شد
به گفته یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درباره علت توقف ترخیص دارو به «حمایت» گفت: عده‌ای قصد داشتند دارویی که با ارز 1226 تومان خریداری می‌شد را با قیمت 2774 تومان به مردم بفروشند. «عابد فتاحی» افزود: در دولت احمدی‌نژاد عرضه دارو با قیمت دلار ارز مرجع یعنی همان 1226 تومان ممنوع شد؛ اما دکتر روحانی این ممنوعیت را برداشت و دستور داد تا داروی مورد نیاز مردم با همان ارز مرجع به آنان ارایه شود و پای حرفش هم ایستاده است. وی با انتقاد از همکاری نکردن بانک‌های عامل برای ادامه ترخیص داروهای مانده در گمرک خاطرنشان کرد: از وزیر بهداشت کنونی تقاضا دارم رسیدگی و نظارت بیشتری به موضوع کمبود دارو در کشور داشته باشند تا مردم به مسوولان بی‌اعتماد نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha