یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
سلامت نیوز : مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان با اعلام رشد 23 درصدی میزان فوت‌شدگان در دریا و رودخانه‌های این استان در 5 ماهه گذشته به نسبت مدت مشابه در سال 91 از مسئولان مربوط خواستار تعریف جایگاه مشخصی برای فعالیت نهادهای قضایی در این زمینه شد.

دکتر فریبرز آیتی در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا 25 مرداد ماه سال جاری 54 مورد قطعی و 15 مورد تحت آزمایش غرق‌شدگی به ثبت رسیده است، یعنی اعلام فوت آنان از سوی مقام‌های قضایی برای تایید نهایی به این نهاد ارجاع داده شده است.

بیشتر کشته‌ها در بازه سنی 21 تا 30سال
وی 58 مورد از این تعداد کشته شدگان را مرد و 11 نفر از آنان را زن عنوان کرد و افزود: 43 نفر بومی و 26 نفر غیربومی بوده‌اند. 39 نفر از آنها در خارج از محدوده طرح دریا، 25 نفر در رودخانه و استخر غرق شده‌اند و چهار پنج مورد مابقی مر بوط به چاه‌ها و سدهاست.وی تصریح کرد: بیشترین تعداد غرق‌شدگان امسال و سال گذشته را افراد 21 تا 30 ساله تشکیل داده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان، شهرستان‌های انزلی با 19 مورد، رشت با 10 مورد، رودسر و لنگرود هر کدام 7 مورد را دارای بیشترین تعداد غرق‌شدگان امسال اعلام کرد. مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان یادآور شد: تعداد کشته‌های دریا در ماه مبارک رمضان امسال 13 مورد و در سال گذشته 18 نفر بوده است.

این مسئول با بیان اینکه قوه قضاییه و سازمان پزشکی قانونی به عنوان یکی از متولیان بررسی پرونده‌های غرق‌شدگان دریا باید جایگاه تبیین شده‌ای در این باره داشته باشد خطاب به مسئولان استانداری و همچنین دولت تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر این نهاد فقط در بحث ارایه آمار و بررسی مراحل فوت‌شده‌های دریا فعالیت می‌کند و از طرفی تعداد این افراد رو به افزایش است باید مسئولان قضایی به جلسه‌هایی که در این زمینه در بخش‌های دیگر تشکیل می‌شود، نیز فرا خوانده شوند تا بستر کار برای انجام اقدا‌م‌های فرهنگی بیشتر از سوی مراجع قضایی فراهم شود.

هشدار کافی نیست!
وی فعالیت‌های مسئولان مرتبط با کاهش غرق‌شدگان را تاکنون در حد توصیه و دادن هشدار به مردم ارزیابی کرد و گفت: برای این موضوع فقط نمی‌توان به رسانه‌ها اکتفا کرد و انتظار کاهش تلفات دریا را داشت؛ زیرا این امر نیاز به کار فرهنگی دارد. مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان پیشنهاد کرد: بهتر است با تهیه فیلم و ساخت انیمیشن به صورت علمی، نمایش آنا در مدرسه و دانشگاه و یادآوری تفاوت شنا در استخر و دریا درصدد کاهش آمار فعلی برآمد.

آیتی با بیان اینکه غرق شدن یک فرد تبعات روانی سنگینی از حیث اجتماعی دارد و موجب بازدارندگی افراد از سفر به شهرهای شمالی و جنوبی و کاهش گردشگران می‌شود، تاکید کرد: با توجه به آمار‌ها، کشته‌‌شدگان هر سال در دریا باید به عنوان یکی از معضلات کشور مورد توجه همه مسئولان مربوط قرار بگیرد؛ اما هم‌اکنون جای خالی فعالیت فرهنگی و آموزشی در این زمینه احساس می‌شود.

انجام فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی
وی با اعلام اینکه تاکنون حداقل 5 طرح تحقیقاتی بزرگ از سوی این نهاد قضایی برای کاهش تعداد غرق‌شدگان دریا اجرا شده است خاطرنشان کرد: در خصوص بررسی علمی دلایل افزایش غرق شدگان و اجرای برنامه‌های مطالعاتی در این زمینه اقدام‌های خوبی از سوی پزشکی قانونی و دستگاه قضایی صورت گرفته که همچنان نیز در حال انجام است و می‌تواند از سوی دیگر نهادهای فعال در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان با بیان اینکه تصور عموم از اجرای طرح‌های سالم‌سازی بیشتر رعایت حجاب و شئوناسلامی است، اظهار کرد: در مناطقی که این طرح پیاده‌سازی می‌شود جزو محدوده‌هایی است که از سوی کارشناسان این حوزه، کف بستر ساحل در آن مناطق مورد بررسی قرار گرفته ، همچنین امکاناتی مانند استقرار غریق نجات و خودروهای اورژانس و اقدام‌های درمانی برای آن محدوده در نظر گرفته شده است؛ بنابراین مردم نباید این طرح را نوعی ایجاد محدودیت برای شنا کردن و اعمال قوانینی دست و پاگیر تلقی کنند. مسئولان هم نباید فقط به اجرای این طرح اکتفا کنند؛ بلکه نظارت بیشتر در مناطقی هم که جزو طرح نیستند برای برقراری امنیت باید در دستور کار قرار بگیرد.
آیتی عمده فعالیت پزشک قانونی و دستگاه قضایی در زمینه فرهنگ‌سازی را تولید مقاله‌های علمی و پژوهش دانست و افزود: از سوی معاونت پیشگیری از جرایم قوه قضاییه اقدام‌هایی در این زمینه انجام شده است تا نسبت به حساس‌سازی نهادها و مسئولان مرتبط به این موضوع اقدام شود.

تعامل با استان مازندران
وی با بیان اینکه اداره‌های کل پزشکی قانونی دو استان گیلان و مازندران تعامل خوبی با هم دارند، یادآور شد: به طور دایم اطلاعات و آمار غرق‌شدگان میان دو استان تبادل و گاهی کارهای تحقیقاتی نیز به صورت مشترک انجام می‌شود.وی تصریح کرد: در سال گذشته استان‌های مازندران، خوزستان و گیلان به ترتیب بیشترین میزان غرق شدگان را داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha