یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 80527
سلامت نیوز : پژوهشگران موسسه ولکام تراست سانگر در مقاله‌ای که در نیچر منتشر شده است اولین توضیح جامع و ساده از جریان جهش‌هایی را که به رشد تومورها و گسترش سرطان در بدن فرد منجر می‌شود، ارائه کردند. آن‌ها چندمیلیون جهش کوچک در بیش از هفت‌هزار بیمار سرطانی را رهگیری کرده و 21 الگوی ثابت از جهش‌های کروموزومی‌را کشف کرده‌اند که این فرآیندها در مجموع می‌توانند جهش رخ‌داده در 30 نوع از شایع‌ترین سرطان‌ها را در انسان توضیح بدهند. نتایج این پژوهش جدید می‌تواند به درک بهتری از گسترش سرطان و در نتیجه آن ارائه شیوه‌های تازه‌ای برای درمان یا پیشگیری از طیف گسترده‌ای از سرطان‌های شایع منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ هر جهش کروموزومی‌الگویی خاص از جهش‌های کوچک‌تر را به نمایش می‌گذارد که نشانه ظهور نوع خاصی از سرطان است. همین موضوع باعث شده محققان با بررسی ژنوم 7042 فرد مبتلا به سرطان و حدود پنج‌‌میلیون جهش کوچک به نشانه‌ها و الگوهایی پی ببرند که در حدود 30 سرطان شایع دیده می‌شوند و هر یک تعریف‌شده هستند. علاوه بر این آن‌ها در اغلب انواع این سرطان‌ها فرآیندهای بیولوژیکی را که منجر به جهش می‌شوند، بیان کرده‌اند.

براساس این تحقیق تمامی‌انواع سرطان‌ها در نتیجه جهش‌هایی ظاهر می‌شوند که در زندگی فرد در ماده ژنتیکی او رخ‌داده‌اند. می‌دانیم که تنباکوی موجود در سیگار می‌تواند باعث به وجود آمدن این جهش‌ها در سلول‌های ریوی شده و درنهایت به ظهور سرطان ریه در فرد منجر شود یا پرتوهای فرابنفش یکی از عواملی هستند که می‌تواند روی دادن این جهش‌های خطرناک در سلول‌های پوستی را تسریع کند؛ اما اطلاعات ما درباره فرآیندهای بیولوژیکی که به ظهور انواع سرطان منجر می‌شوند، بسیار اندک است. لودمیل الکساندروف، محقق موسسه ولکام تراست سانگر و یکی از نویسندگان اصلی این مقاله می‌گوید: «ما موفق شدیم تعداد قابل توجهی از الگوهای جهشی را که به ظهور سرطان در فرد منجر می‌شوند و می‌توانند تاریخچه تغییرات ژنتیکی در او باشند، شناسایی کنیم. حالا وقت آن رسیده که سراغ فرآیندهای بیولوژیکی پیچیده‌ای برویم که در طول زمان رخ می‌دهند، علل آن‌ها را بشناسیم و ببینیم گذشت زمان و تغییرات متعدد چه ردپایی روی ژنوم فرد به جا گذاشته است.»

هریک از انواع سرطان‌ها دو یا چند الگوی اختصاصی تغییرات ژنتیکی دارند که می‌تواند روند روبه رشد بیماری را نشان دهد. تعداد این الگوها در سرطان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. برای مثال دو مجموعه مجزا از جهش‌ها عامل ایجاد سرطان تخمدان است؛ در حالی که شش فرآیند ژنتیکی متفاوت در ظهور سرطان کبد نقش دارد. بعضی از این الگوهای تغییرات ژنتیکی در تعدادی از سرطان‌ها مشترک هستند و بعضی به نوع خاصی از سرطان اختصاص دارند. از میان این 30 سرطان 25 عدد از آن‌ها با جهش‌هایی در ارتباط هستند که در نتیجه افزایش سن فرد رخ می‌دهند.

عده‌ای دیگر به دلیل نقص در فرآیند بازسازی دی. ان.‌ای رخ می‌دهند که می‌تواند توسط ژن‌هایی مانند BRCA1 و دو ظاهر شود. نقش این دو ژن در مستعد کردن فرد حامل آن‌ها به سرطان سینه، تخمدان و لوزالمعده اثبات شده است. سرنا نیک-زینال یکی دیگر از محققان موسسه ولکام تراست سانگر می‌گوید: «می‌توانیم با آنالیز دقیق حجم قابل توجهی از اطلاعات که در دی. ان.‌ای سلول‌های سرطانی نهفته است، بفهمیم که سرطان در بدن فرد چرا و چگونه ظاهر می‌شود. نقشه ما از اتفاقاتی که در طول زمان در بسیاری از سرطان‌ها در انسان رخ می‌دهد، کشف فرآیندهایی را که به ظهور این بیماری در انسان منجر می‌شود، بسیار ساده‌تر خواهد کرد.» تحقیقات این تیم نشان می‌دهد خانواده‌ای از آنزیم‌ها که نقش آن‌ها در بازسازی و تصحیح جهش‌های رخ‌داده در دی. ان.‌ای اثبات شده، در ایجاد نیمی‌از این 30 سرطان نقش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha