سلامت نیوز : «شکلاتی می‌شوید!» این عبارت نه ربطی به شیرین شدن کام شما دارد و نه شعاری است برای تبلیغ یک کالای خوراکی. «شکلاتی» شدن یک عبارت تکراری برای تغییر رنگ پوست است که اگر گذارتان به آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی بیفتد، زیاد به گوش‌تان می‌خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ؛ تراکت زرد رنگی که عنوان سولاریوم و نام سالن به انگلیسی روی آن چاپ شده، همراه چند شماره موبایل اعتباری تنها مشخصه سالن هستند. نشانی را در یکی از مجتمع‌های تجاری شمال شهر می‌دهند. سالنی که قد و قواره کوچکش تناسبی با تبلیغات گسترده اش ندارد. یکی از همان سالن‌هایی است که انواع و اقسام خدمات آرایشی و بهداشتی را ارائه می‌کنند و در کنارش مزون لباس هم دارند از جنس‌های ترک و ایتالیا!

مسئول سولاریوم، دختر جوانی است با پوست تیره براق که با بی حوصلگی جواب می‌دهد. می‌گوید: «پکیج ما 10 جلسه ای است. در هر جلسه چند درجه تیره تر می‌شوید. سه جلسه اول فقط می‌توانید یک بار از دستگاه استفاده کنید تا پوست عادت کند ولی بعد می‌توانید چند جلسه را در یک جلسه بگیرید. هر بار حدود 10 دقیقه در دستگاه هستید.»در حالی که در بیشتر توصیه‌های پزشکی درباره سولاریوم تاکید شده است که زمان قرار گرفتن در معرض سولاریوم بین 5 تا 20 دقیقه است و تکرار این عمل در کمتر از 48 ساعت توصیه نمی‌شود و گذراندن چند جلسه در یک جلسه یعنی زمانی بیشتر از این. پیداست کسانی که دوست دارند زودتر برنزه شوند، این روش را امتحان می‌کنند.

دختر جوان تنها کسی نیست که با پوست برنزه در سالن نشسته است. بقیه کارکنان آرایشگاه هم پوست تیره ای دارند و سعی می‌کنند مشتری‌های مردد را قانع کنند تا برای یک بار هم که شده سولاریوم را امتحان کنند.می گویند همه چند سال است که از سولاریوم استفاده می‌کنند. هیچ مشکلی هم نداشته اند و خیلی راضی هستند. به گفه خودشان اگر بعد از 10 جلسه کسی خواست تیره تر شود یا رنگش را ثابت نگه دارد، می‌تواند چند جلسه دیگر هم از سولاریوم استفاده کند.پکیج 10 جلسه ای 95 هزار تومان هزینه دارد که می‌شود جلسه ای 9500 تومان. اما هر جلسه اضافه، 12 هزار تومان آب می‌خورد. چندان گران نیست و تقریبا می‌شود فهمید چطور تعداد زیادی از افراد توانسته اند سولاریوم کنند و مشکلی بابت هزینه اش نداشته اند.

سولاریوم روی دست خورشید
سولاریوم روی دست خورشید بلند شد. تیره شدن پوست آنقدر باب شد که دیگر استخر و حمام آفتاب جوابگویش نبود و سولاریوم با تبلیغ کم ضررتر بودن و یا حتی بی ضرر بودن، طرفدار پیدا کرد. با این حال، پزشکان حرف‌های دیگری می‌زنند. افزایش خطر سرطان پوست، ایجاد پیری زودرس به دلیل اشعه‌های UVA که کلاژن و بافت‌های پیوندی زیر لایه‌های سطحی پوست را تخریب می‌کند، آسیب چشمی، تحریک و تاول زدن پوست، کاهش سطوح کلاژن و افزایش رنگدانه سازی پوست، خطراتی است که پزشکان می‌گویند افرادی را که سولاریوم می‌کنند تهدید می‌کند. در واقع برخلاف تبلیغ ها، به نظر می‌رسد نه تنها سولاریوم از آفتاب بی ضرر تر نیست که خطرناک تر هم هست!

به مسئول سولاریوم همین‌ها را می‌گویم و می‌پرسم یعنی این خطرها را ندارد؟ یکی از زنان شکلاتی آرایشگاه می‌دهد: «الان همه چیز ضرر دارد. از هوایی که تنفس می‌کنیم تا مایکروویو. این هم بالاخره بی خطر نیست ولی نه اینقدر که می‌گویند. من تا حالا کسی را ندیده ام سرطان پوست گرفته باشد. ممکن است یکی دو جلسه اول پوست کمی حساسیت نشان دهد و بسوزد. اما خیلی کم است و زود هم از بین می‌رود. پیری زودرس را هم تا به حال در کسی ندیده ام!»

ممنوعیت بی نتیجه
اتاقک سولاریوم از یک تشک خورشیدی ساخته شده است که در آن لامپ‌های UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین به بدن شما اشعه تابانده می‌شود. اگر از مسئولان دستگاه‌های سولاریوم در آرایشگاه‌ها و استخرها و سالن‌های زیبایی که بپرسید، می‌گویند که این میزان هیچ خطری برایتان ندارد اما پزشکان هشدار می‌دهند که حتی مقدار کمی از UVA و UVB می‌تواند به پوست آسیب برساند و فرآیند پیرشدن را سریع تر کرده و باعث بروز سرطان شود.

5 سال پیش، یعنی سال 87، واحد بهداشت پرتوهای مرکز سلامت محیط و کار معاونت سلامت، اطلاعیه‌ای منتشر و استفاده از این دستگاه‌ها را ممنوع کرد. اما آنچه که می‌بینیم، هر سال وارد شدن مدل‌های جدید دستگاه‌های سولاریوم و حضور بیشتر آنها درمراکز مختلف است و فراگیر تر شدن این کار به عنوان یکی از ابزار زیبایی!البته ممنوعیت استفاده از سولاریوم به ایران محدود نیست. سازمان بهداشت جهانی بارها در این باره هشدار داده و قوانینی هم درباره آن وضع کرده است؛

- کودکان زیر 15 سال به هیچ وجه حق استفاده از سولاریوم را ندارند.
- نوجوانان بین 15 تا 18 سال برای استفاده از سولاریوم حتما باید رضایتنامه کتبی والدین خود را در اختیار داشته باشند.
- هشدارهای لازم در مورد قرار گرفتن در معرض اشعه UVA و UVB باید حتماً در نظر گرفته شود.
- تکرار این عمل در کمتر از 48 ساعت توصیه نمی‌شود.
- افرادی که پوستی خاص دارند، پوست بدنشان خیلی سفید است یا سطح پوستشان از و مک پوشیده شده، اجازه استفاده از سولاریوم را ندارند.

همچنین این سازمان اعلام کرده که متصدیان سولاریوم باید اطلاعات صحیحی در مورد خطرات ناشی از استفاده از این دستگاه، در اختیار متقاضیان قرار دهند.البته این اتفاق در این سالن آرایشی که ما انتخاب کرده ایم، نمی‌افتد. همه با لبخند‌های اطمینان بخش سعی دارند مشتری را متقاعد کنند که نباید بترسد و هرچه زودتر برای شکلاتی شدن تصمیم بگیرد. می‌گویند 5 تا 6 ماه پوست مشتری تیره می‌ماند و با استفاده از کرم‌های مخصوص، بعد از هر جلسه رنگ پوست تثبیت می‌شود و دیرتر از بین می‌رود.یکی از خانم‌ها می‌گوید: «می خواهی یک جلسه امتحان کنی؟ الان تخفیف هم داریم. جلسه اول فقط کمی پوستت طلایی می‌شود و حتما هم خوشت می‌آید.» تا به زور مجبورم نکرده اند بروم داخل دستگاه سولاریوم کیفم را روی دوشم می‌اندازم و از سالن می‌زنم بیرون... آفتاب تابستان هنوز هم داغ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha