سلامت نیوز : از جمله لحظات شیرین برای والدین خرید لوازم التحریر برای کودکان به خصوص در سال اول تحصیل است. امروزه، تنوع موجود در بازار، انتخاب این وسایل را از سویی آسان و البته از سویی دیگر دشوار ساخته است. یکی از جنبه های گوناگونی که بر انتخاب این وسایل تاثیر می گذارد زیبایی و مورد پسند واقع بودن آن ها برای کودک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ به خصوص آن که در سال های آغازین تحصیل، استفاده از لوازم التحریر مورد علاقه کودک می تواند تا حدودی به افزایش انگیزه او نسبت به یادگیری دروس منجر شود. در حال حاضر، یکی از روش ها برای جذاب بودن لوازم التحریر، چاپ تصاویر شخصیت های کارتونی روی اغلب این وسایل است و در بسیاری از مواقع، اصرار کودک والدین را بر آن می دارد تا به تهیه این لوازم اقدام کنند. اما همان گونه که در سوال مطرح شده است بسیاری از والدینی که به تاثیرات گوناگون این موضوع بر کودک خود آگاه هستند به دنبال آن هستند که بدانند آیا این گونه وسایل مضراتی نیز برای کودکان دارد یا خیر.

وسایل شخصی کودک چطور بر سلامت روان او تاثیر می گذارد؟

در پاسخ به این پرسش باید توضیح داد که نه تنها لوازم التحریر، بلکه وسایل گوناگون از جمله لباس، اسباب بازی و به طور کلی تمامی اشیایی که یک کودک با آن ها ارتباط دارد از منظر روان شناختی بر سلامت روان فرزندان تاثیر می گذارد. این امر به خصوص در سنین پیش دبستانی اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در این دوران کودک به آسانی جذب رنگ ها و اشکال گوناگون می شود همچنین وجود تصاویر این شخصیت ها روی لوازمش می تواند نقش مهمی را در جهت دهی شخصیت او ایفا کند. در واقع، کامل نبودن رشد تفکر کودک باعث می شود تا نتواند در مواجهه با رویدادهای روزمره به خصوص وقایعی که در آن زمینه آموزش ندیده  است، تصمیمات آگاهانه و مستقلی بگیرد به همین دلیل گرایش دارد که برای تشخیص درست از نادرست به مراجع قابل قبول خود نگاه و بر آن اساس انتخاب  کند که چه موضوعی مناسب و چه مسئله ای نامطلوب محسوب می شود.

در سنین پیش دبستانی و بالاتر معمولا کودک، والدین و رسانه ها را مراجعی می داند که تمامی کردار و گفتار آن ها درست است. همچنین کودکان گرایش دارند که به تقلید از آن ها بپردازند و آن ها را به عنوان الگوی خود برگزینند. به همین دلیل زمانی که والدین وسایلی را با تصاویر خاص تهیه می کنند به کودک می فهمانند که ویژگی های این شخصیت ها نیز مورد تایید آنان است و این موضوع باعث می شود کودک به تقلید تمامی خصوصیات شخصیت های کارتونی علاقه بیشتری بیابد. همچنین این علاقه از سوی دوستان و هم سالان که آن ها نیز از مراجع مورد توجه کودکان هستند تقویت می شود.

امروزه در بازی های کودکان نیز اغلب از این شخصیت ها استفاده می شود و آن ها در فرصت هایی که یکدیگر را ملاقات می کنند درباره این موضوع صحبت می کنند و متاسفانه در خیلی از موارد مانند خرید وسایل مدرسه دست به رفتارهایی می زنند که ریشه در چشم و هم چشمی نیز دارد. بنابراین تهیه این ابزار علاوه بر آن که تقلید از رفتار این شخصیت ها را تشویق می کند باعث می شود کودک وقت زیادی را برای به روز بودن در این زمینه صرف کند. در نتیجه گرایش بیشتری نیز پیدا می کند تا به این شخصیت ها متعهد شود! به همین دلیل در محیط مدرسه نیز ممکن است وقت بیشتری را به صحبت در این باره اختصاص دهد و مقایسه با هم کلاسی هایی که ابزارهای بیشتری از یک شخصیت کارتونی دارند نیز بیشتر می شود. سرانجام محیط کلاس به مکانی تبدیل می شود که هدف اولیه آن یعنی تحصیل به حاشیه رانده شده است و عوامل این چنینی اهمیت بیشتری می یابد.

حال تصور کنید که کودک نتواند در این رقابت برتری مورد نظرش را کسب کند، آنگاه است که مشکلات دیگری از جمله کاهش اعتماد به نفس یا تلاش مفرط برای رقابت برایش پیش می آید.

به دنبال راه حل یک شبه نباشید

با این حال نمی توان یک روزه نگرش کودکی را که به دیدن کارتون خاصی علاقه مند است تغییر داد یا در حالی که تمامی هم کلاسی هایش از این نوع لوازم التحریر استفاده می کنند او را از خرید این لوازم منصرف کرد. به این منظور باید در طول زمان با جایگزین کردن کارتون های مناسب، همچنین تلاش برای جلب توجه او نسبت به اموری که از اهمیت بیشتری برخوردار است و ارائه پاداش به این گونه رفتارها، گرایش او نسبت به شخصیت های نامطلوب یا گرایش بیش از حد او به شخصیت های کارتونی را کاهش داد. البته این امر به دقت نظر والدین در انتخاب کارتون ها و توجه خاص آن ها به تک تک رفتارهای کودک نیازمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha