یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
کد خبر: 80533

پسوریازیس یک بیماری ارثی پوستی با علایمی مانند قرمزی یا پوشش نقره ای وسفید همراه است. از این رو فرزندانی که والدین آن ها مبتلا به این بیماری پوستی هستند، ممکن است این بیماری را به ارث ببرند.

مقابله با «پسوریازیس» در کودکان
سلامت نیوز : پسوریازیس یک بیماری ارثی پوستی با علایمی مانند قرمزی یا پوشش نقره ای وسفید همراه است. از این رو فرزندانی که والدین آن ها مبتلا به این بیماری پوستی هستند، ممکن است این بیماری را به ارث ببرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ بروز قرمزی، خارش و زخم های برجسته از علایم شایع این بیماری است. اما آیا راهکاری برای پیشگیری از بروز این بیماری وجود دارد؟

پسوریازیس و ژنتیک

به علت ارتباط بروز این بیماری پوستی با ژنتیک، پسوریازیس اغلب در اعضای یک خانواده دیده می شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد در ۷۰ درصد دوقلوهای یکسان که ژن مشابه دارند، هر دو فرد دچار این بیماری پوستی می شوند.محققان معتقدند؛ ژن هایی که پسوریازیس ایجاد می کند هنگام لقاح منتقل می شود. احتمال دیگر این است که هنگام باروری «تخمک» ژن ها آسیب می بیند و در نتیجه ژن هایی که این بیماری را ایجاد می کند، فعال می شود.

اگر یکی از والدین مبتلا به این ناراحتی پوستی باشد، ۱۰تا۱۵ درصد احتمال به ارث بردن آن توسط فرزندان وجود دارد. اما اگر هر دو والد دچار این بیماری باشند، احتمال خطر به ارث بردن فرزندان ۵۰تا۷۵ درصد افزایش می یابد. از طرفی کمتراز یک سوم از اعضای خانواده افرادی که این بیماری پوستی را دارند، نسبت به این بیماری ایمن هستند. در برخی موارد حتی اگر والدین این بیماری را نداشته باشند، پسوریازیس در افراد دیده می شود. به احتمال زیاد افرادی که قبل از ۴۰ سالگی دچار این ناراحتی می شوند دارای سابقه خانوادگی بیماری هستند.

پسوریازیس و کودکان

به گفته محققان، اتخاذ کردن شیوه زندگی سالم، می تواند از کودک در برابر این بیماری محافظت کند. کودکان را عادت دهید تا غذاهای سالم بخورند و از خوردن غذاهای چاق کننده بپرهیزند و فعالیت جسمی داشته باشند. زیرا هر چه وزن بالاتر باشد، شدت بیماری نیز بیشتر می شود.

تلاش خانوادگی

محققان معتقدند، تلاش خانواده، کلید پیشگیری از این بیماری پوستی در کودکان است. حرف زدن تنها نمی تواند موثر باشد بلکه لازم است همه اعضای خانواده شیوه سالم زندگی را اتخاذ کنند. اگر چه استرس نقش مهمی در ایجاد این ناراحتی در بزرگسالان دارد اما محققان از تاثیر استرس از جمله استرس درسی و نقش آن در بروز این ناراحتی در کودکان مطمئن نیستند. اما آن چه از آن اطمینان دارند، این است که نداشتن اضافه وزن و چاقی مفرط، در کنترل این بیماری نقش بسیار موثری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha