معاون اول رییس جمهور با اعلام اولویت های دولت در بخش بهداشت و درمان، به تحریم های عمده ای که علیه کشورمان اعمال شده است اشاره کرد و تاکید کرد: « نگرانی های جدی از کمبودهای دارویی وجود دارد و مطمئنم با حمایت دولت مشکلات مرتفع خواهد شد.»

مهمترین اولویت های دولت در بخش بهداشت و درمان/ نگرانی جدی از کمبودهای دارویی با تحریم های جدید
سلامت نیوز: معاون اول رییس جمهور با اعلام اولویت های دولت در بخش بهداشت و درمان، به تحریم های عمده ای که علیه کشورمان اعمال شده است اشاره کرد و تاکید کرد: « نگرانی های جدی از کمبودهای دارویی وجود دارد و مطمئنم با حمایت دولت مشکلات مرتفع خواهد شد.»

مهندس اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و کنونی وزارت بهداشت،‌ گفت:« خوشبختانه با خدماتی که مدیران بخش بهداشت و درمان از اوایل انقلاب داشته اند، خدمات بسیار شایسته و دستاوردهای ارزشمندی را در اقصی نقاط کشور داشته ایم که گستردگی آن طوری است که هم در روستاها و هم در مراکز شهرها شاهد این خدمات هستیم. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. اگر از مردم سئوال شود که اصلی ترین دغدغه آنها چیست مسائل مربوط به درمان خصوصا هزینه های درمان را عنوان می کنند که باید راه حلی برای آن پیدا کنیم.»

به گزارش سلامت نیوز وی ادامه داد:« به عنوان دولت یازدهم بار سنگینی بر دوش خود احساس می کنیم و مردم امید به این بسته اند که دکتر روحانی نسبت به مشکلاتی که در مقطع فعلی با آن روبرو است بخصوص مشکلات در بخش اقتصادی و سیاست خارجی، اقدام عاجلی نماید تا مشکلات از پیش پا برداشته شود.»

جهانگیری گفت:« از همینجا دست دولت را به سوی فرهیختگان دراز می کنم و این نکته را می گویم که دولت نیاز به نظرات تک تک شما دارد اینطور نیست که یک جمع کوچکی در دولت مسئولیت را پذیرفته اند و فکر می کنند که بدون تکیه به صاحب نظران، تمام راه حل های مشکلات نزد آنها است. کمک شما با نقد یا ارائه راه کارهای جدید می باشد و همه باید کمک کنند دولت را در حل مشکلاتش موفق شود.»

وی افزود:« دولت با آغوش باز از نظرات تمام صاحب نظران استقبال می کند و من امیدوارم دوستان ما در بخش های مختلف ساز و کارهایی را در جهت پیشرفت طراحی کنند و فکر می‌کنم که تمامی صاحب نظران و مخصوصا دانشگاهیان باید به دولت کمک کنند.»

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد:« در بخش درمان و سلامت دو، سه هدف اصلی وجود دارد که هدف خاص دولت نیست اما اولویت هایش خواهد بود. در بخش درمان هزینه های بخش درمان است که به مردم تحمیل می شود و باید برای آن راهکاری یافت. در کشورهایی که نظام سرمایه داری اند هنوز کمک های دولت به بخش بهداشت و درمان حرف اول را می زند. »

وی ادامه داد:« افزایش آرامش روانی ناشی از گسترش پوشش بیمه های سلامت از دیگر اولویت های دولت در بخش بهداشت و درمان است که مشکلات جدی دارد و ناعادلانه است. برخی از مردم بیمه نیستند و برخی چند بیمه دارند و بیمه ها هم پوشانی لازم را ندارند لذا نه مردم و نه دولت از وضعیت بیمه ها راضی نیستند و پیدا است که در بخش بیمه مشکلات جدی داریم.»

وی افزود:« حجم اساسی منابع در اختیار سازمان های بیمه گر است اما بیمارستان ها مطالبات اساسی از بیمه ها دارند که همین باعث شده با عدم کارایی مناسبی مواجه شوند که امیدواریم در حوزه بیمه کاری جدی انجام شود و این جزء اولویت ها است.»

جهانگیری با اشاره به به محدودیت هایی که دولت با آن مواجه است خاطرنشان کرد:«  بودجه سال 92 برخلاف روال طبیعی سالانه، در تیرماه در اختیار دولت قرار گرفته است و یادم نمی آید که در زمان جنگ بودجه قبل از سال جدید تصویب نشده باشد اما دولت دهم لایجه بودجه را دیر به مجلس داده است و این اشکال از مجلس نیست. »

وی ادامه داد:« با دکتر روحانی دو جلسه با وزرای دولت دهم داشته ایم که در این جلسه  بحث بودجه سال 92 بود که 210 هزار میلیارد تومان سقف بودجه تصویب شده است که دکتر مرادی معاون راهبردی دولت دهم بیش از 70 هزار میلیارد تومان از رقم بودجه را غیرواقعی دانسته است و مسئول تنظیم و اجرای بودجه می گوید بیش از یک سوم بودجه غیرواقعی است و باید سقف آن را به 140 هزار میلیارد تومان برسانیم. در حالی که در این راستا 70 هزار میلیارد تومان هزینه شده است. در همین راستا من بحث اصلاح بودجه را مطرح کردم و گفتم باید این موضوع را با قید دو فوریت به مجلس برسانیم. البته آنها هم این بحث را مورد توجه قرار دادند.»

معاون اول رییس جمهور افزود:« درآمد دولت از این مقدار 140 هزار میلیارد تومان نیز کمتر خواهد شد و  این واقعیتی است که ما با کسری بودجه در بخش بودجه عمومی و یارانه ها مواجه هستیم البته نخواهیم گذاشت در بخش های مربوط به مردم فشار به مردم وارد شود و تعهدات عمل نشود. با این واقعیت ها بخش سلامت و آموزش اولویت های اصلی ما است.»

وی گفت:« خوشحالم که اشاره کردند مسئله اصلی بهداشت مدیریتی است و بودجه ای نیست. ما از منابع خود نه از نیروی انسانی و نه از منابع بهره وری کامل نمی کنیم. انتظار مردم این است منابعی که متعلق به کشور است بازدهی مطلوبی داشته باشد. در بخش بهداشت و درمان آن بخشی که در اختیار دولت است در حد بضاعت دولت به این بخش اولویت اول را خواهیم داد.»

جهانگیری ادامه داد:« جامعه پزشکی پشتیبان دکتر هاشمی است. ایشان باید نهایت بهره وری را داشته باشند و باید راهی نو بیابند تا به مقصود برسیم. تصور این است که با منابع مالی نمی توان مشکلات را گذراند باید اصلاحاتی عمده در بخش های عمده خصوصا بخش خدمات صورت گیرد.»

وی خاطرنشان کرد:« با تحریم های عمده ای که علیه کشورمان اعمال شده است ممکن است برای واردات داروها با مشکل مواجه شویم اما اگر نتوانیم مشکلات را تحلیل کنیم که دشمن چه کارهایی علیه ما انجام می دهد و اگر بگذاریم شرایط به ما تحمیل شود بعد دنبال راه چاره باشیم مردم نمی پذیرند. انتظار ما این است که از سال آینده تحلیل دقیق تری داشته باشیم. »

معاون اول رییس جمهوری افزود:« نگرانی جدی از کمبودهای دارویی وجود دارد و امیدواریم با تصمیماتی که گرفته شده بخش قابل توجهی از کمبود دارو در بازار حل شود. مطمئنم با حمایت دولت مشکلات مرتفع خواهد شد.»

وی با اشاره به دوره آشنایی خود با دکتر هاشمی از دوره جهاد سازندگی گفت:« ایشان جزء مدیرانی بوده که ابتکارات جدید برای حل مشکلات داشته اند و بانی ایده های نو بوده اند. مطمئن هستم با حضور دکتر هاشمی و اعتمادی که جامعه پزشکی در مجموعه نظام به وی دارد مشکلات برطرف خواهد شد و قول می دهیم در آن بخش از مسائل بهداشت و درمان مثل کارهایی که با تامین اجتماعی و یا سازمان مدیریت برنامه ریزی است کمک های لازم را داشته باشیم و امیدواریم دکتر هاشمی دغدغه ای از این بخش پیدا نکنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha