یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
 سلامت نیوز :  پس از استخدام در شرکت موردنظر و به عهده گرفتن وظایف و انجام کارها شاید تصور کنید برای پیشرفت و طی کردن پله های ترقی فقط به گذشت زمان نیاز دارید. اما مهارت فنی شما به عادت های شغلی و روابط شما با دیگران ربطی ندارد. عادت دایمی عقب انداختن کارها یا بد برخورد کردن با همکاران شاید مسایلی باشند که به واسطه آنها مدیر شما برای بالابردن مقامتان هرگز چراغ سبز نشان ندهد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ شاید جالب باشید بدانید که بیشتر شرکت ها به دنبال استخدام افرادی هستند که هوش احساسی بالایی دارند. یعنی علاوه بر مهارت های فنی، باید روی احساسات خود کنترل داشته باشند و بتوانند به خوبی روابط خود با دیگران را مدیریت کنند. به این توانایی ها، «مهارت نرم» گفته می شود.

مهارت نرم داشتن در استخدام شرکت ها بسیار مهم شده است. افراد به روش های مختلف این مهارت را از خود بروز می دهند. این مهارت به طور کلی شامل هوش احساسی، مهارت های بین فردی و مدیریت ارتباط با دیگران است.

اگر نمی دانید چگونه این مهارت را در خود افزایش دهید، می توانید چند سوال ساده از خود بپرسید:

1.    آیا از همکاران خود مشاوره می گیرید؟
2.    آیا تقاضای پیوستن به گروه های مختلف دارید؟
3.    آیا از شما خواسته می شود مهارت های ارتباطی یا شنیداری خود را بهبود دهید؟
4.    آیا اجازه ارتباط با مشتری ها را دارید؟
5.    آیا از شایعه پراکنی های داخل شرکت لذت می برید؟
6.    آیا مدام با همکاران خود دچار مشکل می شوید؟

اگر پاسخ شما به 4 پرسش اول «نه» و به دو پرسش آخر «بله» است، دیگر زمان آن رسیده است تا عادت های شخصیتی خود را تغییر دهید زیرا ممکن است به ضرر شغل شما تمام شوند. سعی کنید همیشه شنونده خوبی باشید، حس همدردی داشته باشید، ارتباط شفافی با همکاران برقرار کنید و به آنها احترام بگذارید. در ادامه چند راهکار نوشته ایم که می توانند به شما کمک کنند.

زیر ذره بین بردن خود و مدیریت شخصی

نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کنید تا متوجه شوید چه مسایلی باعث ضعف شما در مهارت های نرم شده اند. مقابل آینه بایستید و خود واقعی خود را نگاه کنید. پس از ارزیابی، با مدیریت شخصی در برطرف کردن عادت های بد خود تلاش کنید. به طور مثال، شاید شنونده خوبی باشید اما هنگامی که از شما سوالی پرسیده می شود، ساکت می مانید. از ویژگی های مثبت خود برای برطرف کردن خصوصیات منفی استفاده کنید.

به کار گرفتن توصیه های منطقی مدیر

پس از چند سال کار کردن در یک شرکت، ممکن است مدیرتان دانش و اطلاعات مفیدی را بی هیچ چشمداشتی در اختیار شما قرار دهد. از آنها استفاده کنید. یکی از بهترین کارهایی که یک مدیر انجام می دهد، واکنش نشان دادن به رفتارهای کارمندان است. شاید با این کار باعث افزایش اعتماد به نفس کارمند بشوند.

بهره بردن از رابطه دوستانه با همکاران

اگر رابطه خوبی با همکاران خود دارید، از آنها بخواهید تا کمک کنند تا در شغل خود پیشرفت کنید.

مشاور یا مربی شغلی پیدا کنید که واقعیت ها را می گوید

همکار یا اعضای خانواده انسان به دلیل اینکه نمی خواهند آدم را ناراحت کنند همیشه تصاویر غلط و آینده روشن برای انسان تصور می کنند و پیشنهادهای آنها هم سازنده نیست. اما مربی یا مشاور شغلی که هیچ ارتباط احساسی با شما ندارد، می تواند پیشنهادهای سازنده ای برای شغل شما داشته باشند.

در کارگاه ها و برنامه های رسمی شرکت کنید

شاید تمایل داشته باشید برای بهبود شخصیت خود وقت و هزینه صرف کنید. کارگاه های خودسازی و برنامه های آموزشی می توانند در این زمینه شما را کمک کنند.

آسیب رساندن به شغل خود و شرکت

اگر از خودسازی و تلاش برای بهبود شرایط خودداری کنید، نه تنها به شغل خود آسیب می رسانید بلکه باعث ضربه دیدن شرکتی که برای آنها کار می کنید نیز می شوید. برای انجام درست کارها و داشتن رابطه خوب با همکاران باید مهارت های نرم خود را بهبود ببخشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha