سلامت نیوز : رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: بازی‌های کامپیوتری باعث تقویت و رشد اجتماعی، ارتباطی، خلاقیت و کارکردهای شناختی کودک می‌شوند اما در این زمینه، والدین باید بر نوع و مدت بازی نظارت داشته باشند.

مهدی تهرانی‌دوست در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با رشد تکنولوژی اسباب‌بازی هم رشد زیادی داشته و ورود بازی‌های کامپیوتری در قالب شکل‌های مختلف، باعث شده که کودکان وقت زیادی را به این گونه از بازی‌ها اختصاص دهند.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: واقعیت این است که بازی‌های کامپیوتری هم می‌توانند همان نقش اسباب‌بازی را برای کودک ایفا کنند به این معنا که در این بازی‌ها هم به گونه‌ای رشد اجتماعی و ارتباطی به همراه خلاقیت و کارکردهای شناختی کودک تقویت می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اما استفاده از این بازی‌ها مشکلات خاص خود را به همراه دارد که نیاز به نظارت از جانب بزرگ‌ترها را برای انتخاب نوع بازی و مدت زمانی که کودک صرف این گونه بازی‌ها می‌کند بیش از پیش مطرح می‌سازد.

تهرانی‌دوست ادامه داد: تعیین و انتخاب نوع بازی‌ها نیز باید با نظارت والدین باشد که آنها می‌توانند در این زمینه از افراد صاحب‌نظر مشورت بگیرند.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران بیان داشت: گاهی اوقات دیده می‌شود که خانواده‌ها نظارت کمی در این زمینه دارند و ما با کودکانی مواجه هستیم که با بازی‌هایی سرگرمند که هیچ تناسب سنی با آنها نداشته که این خود، یک عارضه است.

متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تصریح کرد: از طرف دیگر کودک مدت زمان زیادی را صرف این گونه بازی‌ها می‌کند چرا که این بازی‌ها جذابیت زیادی داشته و در کودک وابستگی ایجاد می‌کند که این وابستگی می‌تواند به عنوان یک عارضه، باعث شود که کودک از فعالیت‌های دیگری مانند فعالیت‌های تحصیلی و بازی‌های دسته‌جمعی باز بماند.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران ادامه داد: انجام بازی‌های مختلف برای کودک الزامی است به خصوص بازی‌های دسته‌جمعی که در ارتباط با همسالان است و اگر کودک زمان طولانی به بازی‌های کامپیوتری اختصاص دهد از این بازی‌ها باز می‌ماند.

تهرانی‌دوست به والدین توصیه کرد: انجام بازی‌های کامپیوتری در کودکان سنین پایین و زیر سن مدرسه قابل توجیه نیست اما نمی‌توان به عنوان مطلق آن را منع کرد.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: انجام این بازی‌ها با  نظارت والدین، تعیین مدت زمان بازی و نوع بازی منعی ندارد و اگر نوع بازی‌ها به گونه‌ای باشد که کودک بتواند بازی‌ها را تغییر دهد می‌تواند تا حدی مفید باشد.

وی افزود: اگر والدین احساس می‌کنند که نمی‌توانند نظارتی بر مدت، نوع و انتخاب بازی کودک داشته باشند بهتر است این بازی‌ها را برای کودکان تهیه نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha