سلامت نیوز : فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت: علت ۹۹ درصد بیماری‌ها با علائم سرخک، آنتروویروس‌ها هستند که با تب و بثورات جلدی خفیف همراهند؛ البته گاهی علائم سرماخوردگی و اسهال و استفراغ نیز در این بیماری دیده می‌شود.

آناهیتا سنائی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: وقتی  واکسن MMR - که حاوی ویروس زنده ضعیف شده سرخک، سرخچه و اوریون است - به کودکان تزریق می‌شود طبعاً بیماری خفیفی در کودک ایجاد می‌شود که در کودکانی که دارای سیستم ایمنی طبیعی هستند این عوارض بسیار نادر است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت: بثورات جلدی بسیار خفیفی که بعد از واکسن در بدن کودک رخ می‌دهد به نوعی نشان‌دهنده تأثیر واکسن است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: این تأثیرات به فاصله  7 تا 10 روز بعد از تزریق واکسن دیده می‌شود که بسیار خفیف بوده اما مثبت تلقی می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان ادامه داد: تعداد سرخک اثبات شده در اغلب مناطق شهری ایران بسیار محدود و انگشت‌شمار است و اغلب، این شبه سرخک‌ها هستند که با سرخک اشتباه گرفته می‌شوند.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: 99 درصد بیماری‌هایی که با علائم سرخک دیده می‌شوند سرخک نیستند و همان آنتروویروس‌ها هستند.

سنائی در پاسخ به پرسش فارس، مبنی بر اینکه شبه سرخک‌ها چه بیماری‌هایی هستندو چه علائمی دارند گفت: بسیاری از بیماری‌های ویروسی مانند آنتروویروس‌ها می‌توانند علائمی شبیه سرخک ولی خفیف‌تر ایجاد کنند و به صورت تب خفیف همراه با بثورات جلدی خفیف همراه باشند.

وی افزود: گاهی علائم سرماخوردگی و اسهال و استفراغ نیز در این بیماری دیده می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان ادامه داد: آنتروویروس‌ها عموماً نیاز به درمان ندارند و بین 3 تا 7 روز خود به خود خوب می‌شوند و می‌توان تب موجود در این بیماری را با تب‌بر رفع کرد و اگر خارش اذیت‌کننده‌ای در کودک وجود داشت -در کودکان بالای دو سال- از آنتی‌هیستامین استفاده کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: آنتروویروس‌ها به طور طبیعی در محیط وجود دارند و از طریق تماس با دست یا ترشحات دهان و بینی فرد مبتلا منتقل می‌شوند بنابراین این بیماری در هر فصلی دیده می‌شود و همه‌گیری آن در مهد کودک و مدارس شایع‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha