سلامت نیوز : متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: تبخالی که به طور معمول بر روی لب و صورت افراد بزرگسال دیده می‌شود برای اولین بار به صورت حاد بر روی لثه کودک به وجود می‌آید.

احمد جعفری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بیماری‌های لثه در کودکان به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند؛ دسته اول بیماری‌هایی که فقط لثه اطراف دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و دسته دوم بیماری‌هایی که لثه عمیق‌تر و بافت‌های دیگر نگهدارنده دندان را شامل می‌شوند.

متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: دسته اول بیماری التهاب لثه و دسته دوم بیماری بافت نگهدارنده دندان نام دارد.

معاون آموزش تخصصی دانشکده دندانپزشکی تهران ادامه داد: التهاب لثه می‌تواند به سه مدل دیده شود؛ التهاب لثه حاد، التهاب لثه مزمن و افزایش حجم لثه.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در کودکان 6 ماهه تا 3 ساله اغلب دیده می‌شود که مادران از این شکایت می‌کنند که کودکشان چند روزی غذا نخورده است و دهان کودک درد و سوزش دارد.

معاون آموزش تخصصی دانشکده دندانپزشکی تهران گفت: علت این مسأله تبخال اولیه است چرا که تبخالی که به طور معمول روی لب و صورت افراد بزرگسال دیده می‌شود برای اولین بار به صورت حاد بر روی لثه کودک به وجود می‌آید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تبخال اولیه در 80 درصد موارد عوارض ندارد تا مادر متوجه آن شود؛ اما در برخی موارد به صورت خیلی حاد روی لثه دیده می‌شود که در این صورت نیز درمان خاصی مورد نیاز نیست.

وی افزود: تنها کاری که در این صورت می‌توان انجام داد کارهای علامتی است؛ بدین معنا که باید غذای کودک نرم باشد، تند و داغ نباشد و مایعات به کودک داده شود؛ در ضمن غذاها باید تمیز بوده و فاقد آلودگی باشد چرا که دهان کودک زخم است و رعایت بهداشت باید بیش از پیش اعمال شود تا برای زخم‌ها مشکل دیگری به وجود نیاید.

معاون آموزش تخصصی دانشکده دندانپزشکی تهران تصریح کرد: اگر چه می‌توان داروهای ضد ویروسی نیز استفاده کرد ولی حتی‌الامکان درمان علامتی بهتر جواب خواهد داد.

جعفری گفت: تبخال اولیه در عرض 2 هفته خوب می‌شود مثل تبخال بزرگسالان که خود به خود بهبود می‌یابد.

متخصص دندانپزشکی کودکان ادامه داد: التهاب حاد نکروز دهنده لثه از انواع دیگر التهاب لثه در کودکان است که مرتبط با برخی میکروب‌های بی‌هوازی است.

معاون آموزش تخصصی دانشکده دندانپزشکی تهران ادامه داد: در صورت وجود این التهاب بر روی لثه بافت زرد رنگی تشکیل می‌شود یعنی یک بافت مرده روی لثه صورتی رنگ اولیه را می‌گیرد.

وی افزود: در مواجهه با چنین حالتی باید ابتدا دندان‌ها را تمیز کرد تا جرم و پلاک میکروبی وجود نداشته باشد؛ در ادامه می‌توان از دهان‌ شویه آب اکسیژنه نیز استفاده کرد.

معاون آموزش تخصصی دانشکده دندانپزشکی تهران ادامه داد: مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها با تجویز دندانپزشک در این زمینه مؤثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha