رییس کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه در هیچ یک از دولت های گذشته سلامت جزء چهار اولویت اول نبوده است به تحقق نیافتن دو مطالبه جدی مقام معظم رهبری در سلامت اشاره کرد و خاطرنشان کرد:« مقام معظم رهبری دو مطالبه جدی داشته اند که یکی از آنها عدالت در سلامت بود و دیگری کاهش سهم پرداخت از جیب مردم به زیر 30 درصد بود که نه تنها تحقق نیافته است بلکه برعکس مسیر حرکت کرده ایم.»

دو مطالبه جدی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت تحقق نیافته است/کمبود واکسن در کشور جدی است
سلامت نیوز: رییس کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه در هیچ یک از دولت های گذشته سلامت جزء چهار اولویت اول نبوده است به تحقق نیافتن دو مطالبه جدی مقام معظم رهبری در سلامت اشاره کرد و خاطرنشان کرد:« مقام معظم رهبری دو مطالبه جدی داشته اند که یکی از آنها عدالت در سلامت بود و دیگری کاهش سهم پرداخت از جیب مردم به زیر 30 درصد بود که نه تنها تحقق نیافته است بلکه برعکس مسیر حرکت کرده ایم.»

به گزارش سلامت نیوز دکتر حسین علی شهریاری در مراسم تودیع و معارفه وزرای بهداشت سابق و کنونی گفت:« حوزه سلامت مطالباتی دارد که قطعا باید دولت محترم پاسخگو باشد چرا که وزارت بهداشت و درمان به تنهایی پاسخگوی مطالبات و مشکلات حوزه سلامت نخواهد بود. تنها 30 درصد مشکلات سلامت به وزارت بهداشت مرتبط است و 70 درصد مشکلات مربوط به ناهماهنگی های بین بخشی و مطالباتی است که دولت باید پاسخگو باشد.»

وی ادامه داد:« به دکتر طریقت خسته نباشید می گویم ایشان 6 ماه پرتلاطمی را در وزارتخانه گذراندند که شاید دوران سختی بود. ایشان گفتند در 6 دقیقه می توان کارهای بزرگ خودشان را انجام دهند اما کارهای بزرگی بر روی زمین مانده است باید ببینیم دکتر هاشمی چطور می توانند مشکلات پیش آمده را مدیریت کنند و سرو سامان دهند.»

رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت:« باید خدا قوتی باید به دکتر هاشمی گفت که در یک دوره سختی مسئولیت بزرگی را پذیرفتند. فکر می کنم حوزه بهداشت و درمان یکی از مشکل ترین مسئولیت ها را دارد و و کار وزیر بهداشت سخت تر از کار سایر وزرا است چرا که مطالبات و خواسته های مردم است و توقعاتی است که مردم مستقیما از وزیر بهداشت دارند.»

وی خطاب به مهندس جهانگیری با بیان اینکه بیشترین صحبت هایم با شما و دولت محترم است، گفت:« دغدغه جدی و مطالبات مهم مقام معظم رهبری راجع به حوزه سلامت این است که وقتی فردی بیمار می شود به جز دغدغه بیماری نباید دغدغه دیگری باشد اما متاسفانه هیچ دولتی نتوانسته است به این دغدغه پاسخ مثبتی دهند و کماکان مشکلات پابرجاست.»

دکتر شهریاری گفت:« در رهنمودهایی که مقام معظم رهبری برای تدوین برنامه پنجم توسعه داشتند دو مطالبه جدی داشته اند که یکی از آنها عدالت در سلامت بود که باید عملیاتی و اجرایی میشد و دیگری کاهش سهم پرداخت از جیب مردم به زیر 30 درصد بود که نه تنها تحقق نیافته است بلکه واقعیت این است که پرداخت از جیب مردم به 70 درصد رسیده است یعنی برعکس مسیر حرکت کرده ایم. علت آن این بود که هیچکدام از دولت های بعد از انقلاب دید سلامت نگر نداشتند و سلامت جزء چهار اولویت اول آنها نبوده است.»

وی ادامه داد:« علت اینکه دولت های گذشته دغدغه سلامت نداشتند این بود که نه دولتمردان خود مشکلی برای سلامت و هزینه های درمان داشتند و نه نمایندگان و سه قوه و نه وزارتخانه ها مشکلی نداشته اند برای اینکه بیمه های طلایی و بیمه های تکمیلی و آنچنانی داشتند که پول هزینه های درمانشان را پرداخت می کردند اما دفترچه ای که در دست روستاها بود وقتی که به مراکز دولتی مراجعه می کردند خیلی اعتبار نداشت چرا که بیمه ها یک تا دو سال مطالبات بیمارستان ها را نمی دادند و به جایی رسیده ایم که مردم به طور جدی از وضعیت بهداشت و درمان شاکی هستند.»

رییس کمیسیون بهداشت و درمان گفت:« اعتقاد دارم که بعد از اینکه وزارتخانه بهداشت تشکیل شد به جز چند سال اولی که در دوره دکتر مرندی سیستم شبکه های بهداشتی و خانه های بهداشت راه اندازی شد با اینکه بعدها کارهای زیادی شد و آموزش پزشکی ارتقا پیدا کرد ولی  کار کلیدی همان کاری بود که در دوره دکتر مرندی اتفاق افتاد که بعدها  نه تنها تقویت نشد بلکه تضعیف هم شد.»

وی گفت:« در زمینه بهداشت مشکلات جدی داریم . کشور ما در بین کشورهای جهان رتبه 186 را در واکسیناسیون  دارد این در حالی است که در اوایل از کشور ما به بسیاری از  کشورها واکسن صادر میشد. اما الان مثل 30 سال پیش واکسن سه گانه ای داریم که متاسفانه در برخی از موارد واکسن های معمولی و واکسن هپاتیت را هم نداریم در حالی که کشورهای بدتر از ما واکسن‌های 10گانه و 11گانه دارند اما ما در واکسن سه گانه خود هم مشکل داریم. »

دکتر شهریاری گفت:« از انتصاب دکتر هاشمی خوشحالیم چرا که بعد از سال ها وزیری می آید که در بین دولتمردان جایگاه ویژه ای خواهد داشت. چرا که همیشه به وزیر بهداشت و درمان به این چشم نگاه میشد این وزیر فقط هزینه تراشی می کند. ما اعتقاد داریم هر قدر پول در بهداشت و درمان صرف شود سرمایه گذاری است.»

وی ادامه داد:« قطعا دکتر هاشمی می تواند مطالبات مردم را پیگیری کند و اهل تسامح نخواهد بود و از حقوق مردم و سلامت نخواهد گذشت. اینکه در کمیسیون بهداشت مجلس به اتفاق آراء به وی رای دادیم و ایشان با رای بالا و 260 رای موافق رای اعتماد آوردند که بی سابقه بوده است به این دلیل است که امیدوار هستیم به مطالبات مقام معظم  رهبری و مجلس و مردم پاسخ مثبتی خواهد داد.»

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تمام وزیران بهداشت دوره گذشته کار بسیاری سختی داشته اند و باید از تمام وزرای بهداشت گذشته تشکر کرد گفت:« امیدواریم یک فصل جدیدی با دکتر هاشمی در حوزه سلامت آغاز شود.»

وی با بیان اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قطعا باید با دکتر هاشمی هماهنگ باشد گفت:« یکی از مشکلات اصلی حوزه سلامت، مشکلات بیمه ها بود. دو وزیر بهداشت و کار درباره پزشک خانواده توافق می کردند ولی زیرمجموعه ها عمل نمی کردند و علت اجرایی نشدن طرح پزشک خانواده این بود که وزارت تعاون، کار و و رفاه اجتماعی و نیز بیمه ها برای اجرای این طرح همکاری نکردند لذا خاطره بدی از این طرح به دلیل عدم هماهنگی در ذهن ها باقی مانده است.»

دکتر شهریاری تاکید کرد:« نمی شود منابع مالی در دست وزارتخانه دیگری داد اما وزیر بهداشت پاسخگو باشد. در قانون پنجم توسعه متولی اصلی سلامت وزارت بهداشت است و هر مشکلی که در حوزه سلامت پیش می آید وزیر بهداشت خطاب قرار می گیرد اما منابع دست وزارتخانه های دیگر است.خوشبختانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبات خوبی را برای حوزه سلامت داشته اند و امید است مقام معظم رهبری تنفیذ کنند که با این کار یک اتفاق جدیدی در حوزه سلامت خواهد افتاد.»

وی با بیان اینکه دکتر هاشمی قول داده اند که در راستای قانون برنامه پنجم توسعه حرکت کنند گفت:« یک چشم انداز روشنی را برای حوزه سلامت پیش بینی می کنیم. اعضای کمیسیون بهداشت علیرغم بی مهری هایی که برخی داشتند، سعی داشتند به صورت یکپارچه با هر وزیر بهداشتی همکاری کنند. هر 15 نفر در کمیسیون بهداشت مجلس به دکتر هاشمی رای مثبت دادند و علت آن امیدواری کمیسیون به ایشان بود.»

شهریاری در پایان گفت:« وقتی ما شعار می دهیم محور توسعه انسان سالم است، انسان سالم هزینه بر است. حتی امنیت هم با انسان سالم سرو کار دارد باید انسان سالمی داشته باشیم که بتواند حد و مرزهای جغرافیایی حمایت کند. برخلاف اینکه برخی اعتقاد دارند اول امنیت اولویت دارد بعد سلامت اما فکر می کنم اول سلامت اولویت دارد بعد امنیت، چرا که اگر سلامت داشته باشیم می توانیم پیشرفت و توسعه داشته باشیم.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha