یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 80575

سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد گفت: کم‌کاری تیروئید در دوران کودکی و نوزادی یکی از علل عمده تاخیر رشد در کودکان است که بر رشد استخوان‌ها و قد تاثیر زیادی دارد.

دکتر حسین دلشاد در گفت‌وگو با (ایسنا)، عنوان کرد: تشخیص و اقدام به درمان اختلالات هورمونی تیروئید در زمان مناسب نقش پررنگی در رفع علائم برگشت‌ناپذیر کودکان دارد.

وی ادامه داد: در ایران نیز غربالگری برای کم‌ کاری مادرزادی غده تیروئید انجام می‌شود که نتیجه آن نشان از این دارد که در کشورهای غربی از هر 3500 تا 4000 نوزاد، یک نوزاد و در ایران از هر هزار نوزاد، یک نفر فاقد غده تیروئید است.

وی به اهمیت غربالگری در تشخیص کم کاری تیروئید اشاره کرد و با بیان این موضوع که کم کاری مادرزادی در اوایل نوزادی قابل تشخیص نیست، توصیه کرد: غربالگری باید در روزهای اول که نوزاد به دنیا آمده انجام شود. برای این کار با گرفتن قطره‌ خون از پاشنه پای کودک بر روی کاغذ، تحت آزمایشات هورمونی قرار می‌گیرد.

این فوق تخصص غدد اظهار کرد: اگر کم کاری تیروئید در ابتدا و بلافاصله پس از تولد تشخیص داده شود و هر چه سریعتر تحت درمان قرار بگیرد، هیچ‌گونه عارضه‌ای در آینده برای کودک به همراه ندارد.

وی عوارض تاخیر در تشخیص و درمان بعد از دو سالگی را غیرقابل برگشت عنوان کرد و گفت: شناسایی کم کاری تیروئید پس از دو سالگی عوارض عصبی را برای فرد بر جای خواهد گذاشت که به دنبال آن ممکن است با وجود رشد فیزیکی طبیعی، فعالیت‌های عصبی را دچار مشکل کند.

دلشاد در این رابطه افزود: اختلال سیستم اعصاب به دلیل عدم موفقیت در رشد و نمو سیستم اعصاب مرکزی به ویژه مغز و کامل نبودن رشد تا دوسالگی است چرا که این تکامل وابستگی نزدیکی با مقدار هورمون‌های تیروئید دارد.

این فوق تخصص غدد در پایان عنوان کرد: والدین باید به کم‌کاری مادرزادی تیروئید بیشتر اهمیت بدهند و حتما آزمایشات لازم را انجام دهند تا در صورت وجود اختلالات هورمونی این غده، درمان را شروع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha