یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 80581

سلامت نیوز : حمید رضا اسلامی، مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انجام حجامت یکی از خدمات طب سنتی به شمار می رود و توسط بزرگان دینی نیز مورد توصیه قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ اسلامی اظهار داشت: ‌این دسته از خدمات درمانی باید تنها توسط متخصصان طب سنتی و پزشکان دوره دیده و مورد تائید معاونت آموزشی و درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه معاینه و درمان بیماران امری تخصصی درحوزه پزشکی به شمار می رود خاطر نشان کرد: ‌بر اساس قوانین وزارت بهداشت افراد غیر پزشک چه برای معاینه و چه برای درمان حتی حق زدن انگشت به بدن بیمار را ندارند چه برسد که در قالب حجامت تیغ هم به بدن بیمار بکشند و به وی آسیبهای جدی وارد کنند .

مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات حجامت در برخی از استانهای کشور و استعلام دانشگاههای علوم پزشکی مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز از وزارت بهداشت برای اطلاع از وضعیت فعالیت این مرکز اظهار داشت: بر اساس اعلام مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان و اعلام نظر معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، موسسه تحقیقات حجامت هیچ مجوزی در زمینه تحقیقات علوم پزشکی و فعالیت از این وزارت دریافت نکرده است.

دکتر حمید رضا اسلامی با اشاره به اینکه خدمات حجامت تنها توسط آن دسته از پزشکانی که دارای مجوز معتبر از وزارت بهداشت هستند مجاز است، اظهار داشت: ‌بر این اساس اسامی پزشکانی که تمایل به فعالیت در این حیطه دارند طی یک فراخوان جمع آوری و برای برگزاری دوره های آموزشی به وزارت بهداشت ارسال شده است.

انجمنهای بدون مجوز وزارت بهداشت هیچگونه جایگاهی ندارند

مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تاسیس انجمنهای بدون مجوز از نظر حقوقی هیچ گونه جایگاهی ندارند، اظهار داشت: ‌متأسفانه این انجمن ها در برخی از مواقع اقدام به برگزاری دوره های آموزشی به افراد بدون مدرک دانشگاهی می کنند که  این فعالیت فاقد اعتبار قانونی و علمی است و افراد آموزش دیده اجازه فعالیت پس از دوره را ندارند.

اسلامی جعل عنوان و مدارک و دادن قولهای واهی و ارائه مدرک مورد تائید وزارت بهداشت را از جمله شگردهای انجمنهای غیر قانونی در تبلیغات برشمرد و اظهار داشت: ‌شرکت کنندگان قبل از نام نویسی در این دوره ها و پرداخت هزینه های گزاف حتماً از تائید برگزاری این دوره توسط معاونت درمان و آموزشی دانشگاه مطلع شوند ، در غیر این صورت این دوره از نظر وزارت بهداشت و دانشگاه غیر قانونی است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان مرکز تحقیقات حجامت ادعا کرده اند که 700 حجامت گر سیار در سطح استان خراسان رضوی فعالیت می کنند از مسئولان این مرکز درخواست کرد که اطلاعات این دسته از افراد را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دهند که با این افراد برخورد قانونی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha